För varmt??
Hej!
Jag har gjort en jättehage till mina pojkar på gräsmattan. Det är mest skugga, och de har vatten osv. I dag visar vår termometer 28 grader i skuggan. Är det för varmt?? De ser ut att må rätt bra tycker jag. Men morgon skulle det bli ännu varmare.
Mvh
Jara
Har också funderat på samma sak idag faktiskt, Man vill ju inte att de små grisarna ska få värmeslag.
Mina är ute, däremot ger jag dom gurka ofta under dagen och tittar till dom varje timme, då brukar man ser om dom ser pigga ut eller trötta. Sen brukar jag vattna gräset de går på så de får i sig extra vätska när dom äter det. Så man ser nog på grisarna om dom tycker det är för varmt eller om dom tycker det är okej.
#2 Ja men javisst! Ska genast ge dem gurka :-) Men de ser ganska nöjda ut faktiskt…
Se upp bara, när marsvinen blir för varma kan det gå fort. Känn på öron och tassar efter kroppstemperatur. Det kan vara svårt att se huruvida de mår bra eller inte eftersom de oavsett blir dåsiga i värmen.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Du kan frysa vanliga petflaskor med vatten och rulla in i en vanlig handduk och lägga ut så kan de svalka sig
En kylklamp funkar också! ^^
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Jag tar inte ut mina om det är över 25 grader.. När marsvin får värmeslag kan det gå illa väldigt fort. Skulle det hända ska man kyla ner tassar och öron illa kvickt - där kommer nämligen största delen av värmen ut.
Ibland är det dock varmare inomhus än utomhus, då har jag tagit ut dem i alla fall för marken i skuggan brukar ju vara lite svalare än spånet inomhus.
Då ska jag nog hålla dem inne i morgon….😕I alla fall tills senare på em.
Jag har mina ute i max 24-25 grader, över det är för varmt för smågrisarna. De kan lätt få värmeslag osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vet inte om detta ses som "brutalt", men mina är ute hela sommaren, dag som natt oavsett väder och vind. Det är djur, dom klarar det mesta. Jag har haft ett 20-tal marsvin själv, och även jobbat med marsvin samt gått djurskötarutbildning och jag har då aldrig varit med om att ett marsvin inte kan svalka/värma sig själv. Ge dom bara rätt förutsättningar till det. I värme behöver dom skugga och vatten (FRI TILLGÅNG till vatten är viktigt, om djur är törstiga och inte har vatten så kan dom dricka ihjäl sig när dom väl får det). Jag tror tyvärr vi människor är för mesiga med våra djur. Jag säger inte att man ska slänga omkring med dom, men dom tål MYCKET mer än vad vi tror. Deras instinkter säger åt dom när dom ska dricka etc. Folk klär in sina hästar i täcken och hundar i skor utan någon som helst anledning, det är bara fel i mina ögon. Hoppas inte någon tog det som påhopp eller liknande, allt i texten är MINA EGNA ÅSIKTER :)
#10 Man känner sina egna marsvin helt enkelt.
Mina blir slöa i värmen och njuter inte av att vara i hagen riktigt om det är över 24-25 grader utomhus, därför har jag dem enbart ute då.
Jag har haft förr marsvin ute dygnet runt, men då bodde jag hemma och hade bur till det, nu har jag enbart inneburar till just marsvinen och uteburar till kaninerna.
Så man får anpassa själv vad man tycker är lämpligt för just sina marsvin när det kommer till det, var man har möjlighet att placera buren någonstanns osv.
Vi har rävar osv här, vågar inte ha marsvinen ute då på natten plus att skinnyt hade inte mått bra av det 🙂
Ja vissa har täcken på sina hästar i onödan andra inte.
Vissa har skor på sina hundar i onödan, andra inte. (finns t.ex dem som måste gå på vägar där det är hel del vägsalter = inte bra för hundens tassar) ect.
#11 Du ska inte känna att du behöver förklara dig varför just du inte vill ha dina marsvin ute, texten var absolut inget fingerpekande, bara mina egna åsikter och tankar. Jag gick för ett år sedan omkring och intervjuade folk (till ett skolprojekt) med djur. De största frågorna jag ställde var "klär du din häst/hund?" Och "varför/varför inte?". Allt för många gånger fick jag höra från chiahuahua ägare (och folk med liknande raser) att dom hade tjocka, stickade tröjor på sina hundar för att "den var rosa med gullig text på". Av hästägare fick jag svaret "amen, hästar måste ju ha täcke på vintern" eller "för det är så man gör". Usch vad jag blev arg då… Men som du nämner, fridaakesson, så är det individuellt. Min pojkväns hund var tvungen att gå med skor på vintern när vägarna var saltade. Han bor mitt inne i Malmö, så det gick inte alltid att hålla sig till gräset etc. Min häst var jag tvungen att ha täcke på första året jag hade honom. Jag tog honom som sk. rescue horse. Det betyder att jag köpte honom från slaktaren. Eftersom han var mager och vägrade gå upp i vikt eller bygga muskler så fick han gå med täcke den vintern, mest så han inte skulle slösa energi på att hålla sig varm och gå ner ännu mer i vikt. Nu har han dock aldrig något mer på sig i hagen än en grimma. Men som sagt: allt är individuellt och självklart får alla djurägare bestämma över sina egna djur. Det dom anser vara bäst för djuret stämmer säkert, för det är ju dom som känner dom bäst :) Nu ska jag dock inte gå mer OT, och jag ber om ursäkt ifall detta störde trådens riktiga ämne.
#12 försöker inte förklara mig. Sa min åsikt och mina tankar bara. Men håller med annars
#10 Detta var det bästa inlägget ever på denna sida! Tack, det lättar många små stenar från mina axlar, man får lätt prestationsångest annars även om råden är menade som goda. Med sunt förnuft kommer man långt var det bästa tipset jag fick när jag väntade barn och tre barn senare och som nybliven marsvinsägare försöker jag leva efter det.
#14 Vad roligt att höra! :) och grattis till dom nya grisarna :D
Mina grisar verkar inte riktigt fatta det där med en flaska is inlindad i en handduk. Jag brukar istället sära lite på pälsen på några ställen och spraya in lite (rumstempererat) vatten, samt lite ovanpå öron och tassar. Första gången sprattlade och skrek de men sedan har de suttit alldeles stilla så jag gissar att de uppskattar det. Man märker även att de brukar vara lite piggare efteråt. :)