Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1045 ggr
[mina blommor MiloochMalte]
0

har problem !

Även den nya buren är för liten ! Jag får inte bygga en bur till men vill följa lagen och har bara små mått hemma. Hur ska jag kunna följa lagen om nu den Billy hyllan är 36 invändigt? Jag har byggt och byggt och byggt ändå blir de inte rätta mått.

0

Har dock en tom galler bur någon gång under nästa vecka men följer den rätt mått ? Jag känner mig som en usel ägare till pluttarna

[NellieLavec]
2013-08-07 10:35
3

Mitt tips är väl att göra en ritning först med alla mått så det verkligen stämmer. Kolla igenom ritningen noga och gör den så smidig och bra som möjligt, samt att den uppfyller alla (realistiska) krav du har. Alternativt att du letar upp en ritning på internet och bygger efter Stressa inte med det utan tänk igenom idén noga och kolla så att allt verkligen stämmer så ska det nog lösa sig :)

0

Ja

Linnet
2013-08-07 11:11
5

Kolla upp måtten innan du bygger, så blir slutresultatet rätt. Annars är det väl en enkel och bra ide att skaffa en stor gallerbur.

Fridaaaa
2013-08-07 12:20
1

Håller med förgående talare: Gör en ritning och kolla måtten noga innan du bygger ihop, och gå efter ungefär innermått direkt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

0

okej vet nu hur jag ska fixa problemet med buren till Milo

[Cocomo]
2013-08-07 13:14
2

Är det den buren med dessa mått 40x28x202 cm som du pratar om?

Helt ärligt om jag hade den buren så hade jag nog struntat i om det fattades nån centimeter på nått håll. Dom har ju förfasen 2meter bur och springa fram och tillbaka i så i mina ögon så borde du ha världens lyckligaste marsvin. En matte som bryr sig extremt mycket, massa gott hö och massa yta att röra sig på! Tycker inte att du ska känna dig som en usel djurägare! Du gör ditt bästa och man kan inte göra mer än sitt bästa!🌺

Fridaaaa
2013-08-07 13:43
1

#7 Fast även om den är lång, är 36 cm väldigt tajt tycker jag som bredd ändå 😮 Tycker 40 cm i för sig är lite för liten bredd också, då blir det ju mest som en lång "gång" för dem eller vad man ska säga. Men i för sig bättre än för små burar 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
2013-08-07 13:56
5

36 cm är knappt längre än en skol-linjal. Det är knappt längre än ett vanligt kollegieblock. Marsvin behöver yta att röra sig på, inte en smal gång att springa i. Oavsett om buren är 100 eller 200 lång är 36 cm kortsida inte lagligt att hålla marsvin på. Ska man dessutom försöka ha 2 hanar på denna bredden är det svårt för dom att komma undan varandra när de behöver, och det behöver hanar ofta.

TS, kan du såga av den på hälften och sätta ihop den så den blir 100x80 utvändigt i stället? :)

[Cocomo]
2013-08-07 13:58
1

#8 Jag tycker att även om det blir lite trångt på bredden så vägs det upp av att dom faktiskt har två meter att popcornskutta fram och tillbaka på. Finns många marsvin som inte ens har en meter bur att springa på så som du säger så är ju det där helt klart bättre än att man skulle sätta dom i en liten bur. 🙂Men bredden är ju något man får ta i beräkning när man inreder buren bara så man inreder den på bästa sätt så dom får ut så mycket som möjligt av buren men jag personligen skulle inte skämmas ifall jag hade dom måtten till mina grisar! 😉

Lilje
2013-08-07 14:11
2

Bredden är viktig, särskilt när det kommer till hanpar (och stora flockar). 36 cm är ju inte ens lagligt.. Har du möjlighet till det som #9 nämnde så skulle det vara bättre än det smala alternativet :)