Taskigt att bara ge lucern?
Jag fick i våras gå över till att ge marsvinen lucernhack då det inte gick att få tag i hö. De äter hacket och jag tycker att de har blivit finare i kropparna plus att det är mycket lättare att hålla rent och jag slipper att ringa till bonden och åka iväg och köpa hö vilket jag tycker är väldigt jobbigt (psykiskt, svårt att förklara). Hacket köper jag i samma butik som spånet mm. Dock blir det ju inte samma sak för dem då hacket serveras i skål, det blir inte samma aktivering som med hö där de kan använda det till både mat, gömställe, säng osv.
Är det okej att fortsätta ge bara hack trots att jag nu kan få tag i hö? (tror jag, har inte pratat med bonden)
Lucern innehåller väl rätt mycket kalcium? Det är dels det och hur det påverkar tänderna som jag skulle vara lite orolig för. Och ja, aktiveringsbiten spelar ju också in.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Under perioder har mitt barn det svårare med höet, och jag har då inget annat val än att enbart ge lucern en tid. Just nu har vi hö, och med marsvinen precis innanför balkongdörren, och balkongdörren öppen hela dagarna, fungerar det just nu bra.
När jag ger lucern, någon period runt ett halvår i sträck till och med, har ingen haft någon påverkan på tänderna. När de får lucern får de varken pellets eller persilja pga kalciumet.
Jag är dock ganska generös med det och häller det på burgolvet, så de både kan krypa i det, och aktiveras genom att böka fram stråna ur spånet.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Inget djur mår bra av att äta ensidigt. Orkar du inte med bonden, så har granngården hemkörning för 159 kr oavsett mängd.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 personligen tror jag lucern är bättre än dogman-höet. :/
#4 Hurså? Ensidigt vs varierat. Backa upp ditt påstående med argument.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Det vore ju lika ensidigt att ge dom hö som att ge dom lucern. Lucern är ett grovfoder likställd med hö. Vare sig marsvinen äter hö eller lucern som grovfoder antar jag att alla kompletterar med grönsaker och eventuellt nödvändigt kraftfoder.
TS frågar ju om hon kan fortsätta ge dom lucern i stället för hö, inte om hon kan ge dom enbart lucern och aldrig något mer än det.
Jag skulle också vilja hålla med om att Lucern antagligen är oerhört mycket nyttigare än en påse Dogmans skräp.
Lucern är 1 växt, hö är inte en växt utan flera, just märket Dogmans innehåller timotej, rajgräs, ängsvingel och ängsgräs, så alltså 4 olika växter.
Du ser skillnaden?
Jag vet att hos kaniner så kan för mycket lucern ge hälsoproblem, har ni kollat upp sådant innan ni sätter er på nätet och tipsar?
#7 Har du öppnat en Dogmanpåse hö någon gång? Det står fint på paketet ja, men innehåller svamp, mögel, damm, och lite sketna små gamla grässtrån någonstans i allt skräp. De fåtal gånger jag tvingats stå i kassan med en påse dogman till mina marsvin har jag skämts.
Jag ser ingen som har tipsat om någonting i denna tråden. En fråga ställdes, svar skickades. Det är nog bara du som tipsat med din länk till Dogmanpåsen.
Lucern är mycket, mycket kalciumrikt. Kraffts hackad strå innnehåller 13 g Ca per kg. Jämför detta med ett vanligt, konventionellt svenskt hö där Ca-halten ofta ligger kring 2,5 - 3,5 g per kg. Marsvin absorberar en mycket stor del av calciumet i fodret, vilket innebär att ett kalkrikt foder ger mycket kalk i urinen, vilket i sin tur ger en markant ökad risk för urinsten.
Dessutom är lucern inte ett gräs utan en baljväxt. Timotej, rajgräs, svingel etc är grässorter som är vanliga i hö. Baljväxter är tex lucern, ärtor, bönor, linser, soja, lupin, jordnötter etc. Marsvin är en gräsätare och basen i deras kost bör vara gräs/hö.
Proteinhalten i lucern är också väldigt mycket högre än i de flesta hövallar, vilket inte heller gynnar marsvinen.
Så mitt råd till ts är att försöka få tag på hö till marsvinen i största möjliga mån. Om du absolut inte kan få tag på hö, så välj hellre kraffts lucern mix istället för hackad strå. Mixen innehåller en del klippt hö också, och är alltså inte rent lucern. Lycka till.
Jag brukar ha dogman hö ibland. Tycker inte det är något fel på det höet.
Jag har vid ett fåtal tillfällen köpt dogman hö. En gång var det en påse som var möglig. Annars så tycker jag att det har varit okej ändå :)
#8 Jadå, flera gånger då jag själv beställer från granngården när jag är sjuk. Aldrig varit några problem. Kanske är det så att man ska beställa ifrån de företag som är kunniga inom foder så höet förvarats rätt samt att de har omsättning vilket granngården har?
Jag har vid några tillfällen köpt Dogman hö, inte ihop pressat. Det har varit fint, men det kostar ju 32:- för en pyyyttte liten påse som räcker i en dag. Så bonde är ju ofta det bästa alternativet. 🙂

#9. Det finns inte mycket att tillägga, ett utmärkt inlägg! Tack!
Envishet och drömmar