tre hanar?
jag har tre hanar och dom bor i två olika burar men hans kompis dog nyss så.. och jag har gjort en ny bur och den är som två normal stora burar men det är en då det är en bok hylla, om man sätter ner den ensamma först med massa mat och vatten och godis typ går det då att sätta ihop dom tre ? utan att det blir så mycket bråk??
finns det nått annat förslag?
öppen för förslag :D
älska dit liv! det kan ta slut imorgon!
Det brukar vara svårt att para ihop 3 st hanar, speciellt om de är vuxna. Jag hade satsat på en ny kompis till den ensamma istället 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
mm men får inte.
men en är en liten hane en är ett år och en är 5 år så?
det är den som är liten som sitter själv just nu :/ men han är typ 3 månader
#2 Jag tycker att det är för hög risk.
Eftersom de 2 är vuxna, men kan gå om man har tur, men man behöver verkligen ha koll och helst under en längre tid.
Och fungerar de inte ihop, måste du göra det, eller omplacera tyvärr.
Lycka till!
Risken finns att det slutar med tre hanar som inte går ihop alls. Jag skulle prioritera att den lille fick sällskap och sära på de äldre. Hur du vill göra med den tredje vet jag inte.
Om de har bott bredvid varann så känner de varann redan ändå. Testa att låta de springa ihop på sina utevistelser.
Jag har 3 hanar ihop och det har varit lika mycket tjuvnyp som mellan honorna jag haft. Om inte lugnare!
HAr de introducerats för varann förut? lekt ihop på utevistelser?
Mellan min yngsta och mellanhanen är det ca 3 månader och den äldsta var 2 år när de sattes ihop alla 3.
Introducera den älsta och den yngsta först på en Utevistelse och se hur det går. Sedan den yngsta och mellan hanen. Funkar det så testar du alla 3 ihop på golvtiden. Ha burarna precis intill varann så de kan nosa och se varann.
Det gick jätte bra att sätta tsm dom Först var dom ute i två burar bredvid varandra så satte vi Linus tsm med den lilla och sen den andra med den lilla och sen alla tre och det gick bra :) Linus nafsade på en lilla annars gick det bra Inge blod😋 😃
Var beredd på att det kan bli röj när den lilla börjar bli vuxen dock.
#6 Hoppas det håller i sig, men var beredda närmaste månaderna, upp till halvåret skulle jag säga, att det kan bli slagsmål.
Slyngelåldern ojoj har den allt färskt i minnet, vad de rök ihop. Dock har honorna jag ägt under åren haft värre skrap/bitsår än vad killarna någonsin haft. De låter mer än de gör skada så men man får hålla utkik, blir det för mycket tjaffs kan man ha de isär lite. Kanske kan bråkstaken vara ifrån under natten då saknar de varann igen 🙂
I år har herrarna min bott ihop i 2 år och än idag händer det att det tjuvnyps eller vässas tänder. Det går dock fort över och oftast plockar jag ut den som bråkar för att lugna ner herrn ifråga. Oftast är det den yngsta som ska försöka tuffa till sig.
ja det är den lillen som försöker vara tuff mot min äldsta Linus så dom bråkar lite men om det blir ett 'slagsmål' eller vad man kallar det vad kan jag göra då? låta dom vara eller försöka ta isär dom?
#10 Här har det inte funkat att ha de ihop och låta det vara, de blir så stressade att det triggas upp i onödan. Vad känner du? Ingen känner dina grisar som du gör🙂
Igår var en sådan dag jag fick plocka isär de, hade mys stund med var och en sen fick de leka på soffan ihop innan jag lade ihop de i buren igen och inte ett knyst har hörts från gänget. Sambon fick hjälpa till vid mys stund för knäet inte räckte till 3 stressade grisar. Bråkstaken fick sitta ensam i buren en stund tills de andra lugnat ner sig. Sen fick han sällskapa🙂
De älskar att sitta i knäet och bli gosade med så för de blir det inget avbrott i bråket utan en härlig stund att glömma av tjaffs under. Så har jag gjort ända från början när jag märkt att det varit "onödigt" tjaffs. Jag lät de hållas till en viss gräns Inget bitande tolererades och har det spårat ur har jag klappat ihop händerna hårt som en smäll som ngn annan nämnde så att de blir rädda och söker skydd hos varann istället för att bråka mot varann.
Har de bråkat ihop i soffan har jag puffat till den som bråkat på rumpan för att vända fokus från de andra.