Kliar sig
En av mina honor har knölar runt nacken son hon håller på att klia på, vet någon vad de kan bero på?
Bäst att svara på det är nog en veterinär. Hur länge har hon haft knölar? Har hon innan haft sår där? har de vuxit och i så fall snabbt eller långsamt?
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag har bara haft henne en vecka och dem har varit där hela tiden medans jag har haft henne om hon hade innan jag köpta henne vet jag inte, hon håller på att skaka sig så som en hund gör när den är blöt vet inte om de har något med knölarna att göra.
Då låter det som hon skulle behöva till veterinären. Verkar hon klia sig för mycket? Kanske har hon någon typ av Ohyra? Med sellnic brukar de ju klia sig massa.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Låter som #3 säger som någon typ av Ohyra. Är håret avskavt i nacken och "knölarna" skorpiga? Att skaka sig brukar vara ett deras sätt att försöka lindra klåda som bara blir för mycket eller är på en plats de inte kommer åt att klia på. Kontakta din veterinär så får de kika närmare på henne :)
Med vänlig hälsning
Hanna
Mitt gamla marsvin hade svamp och fick som små knölar, tappade päls osv. Han skakade sig också som en hund. Jag använde skillingaryds salva på rekommendation av veterinär och det funkade super! :)
Oki tack för svaren
Jag rekommenderar att man inte "testar" sig fram till en behandling om man inte är 100% säker på vad det är. T. ex om det är Ringorm kan ev skrapprover bli felaktiga efter behandling, även om behandlingen inte slagit ut ringormen :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida