utställning!
Hej hej. jag har nu haft mina grisar i ca 1-2 månader och ääääälskar dom och pysslar och har mig och försöker läsa mig till att lära mig färger/raser mm men det är ju en djungel men man lär väl sig efter ett tag. Aja men till frågan nu så börjar jag bli sugen på utställningar mm och skulle tycka att de vore kul att åka på någon och ställa ut MEN jag har ju bara två blandisar men kan man ställa ut dom nått? fast att dom inte har stamtavla?
Jag letar ju efter en tredje gris till flocken och då har jag framför allt sökt ett korthårigt typ som en nonself , self eller teddy. Och då med stamtavla då jag blivit intresserad av utställning.
Tack för svar. :)
Ja man kan ställa ut dem. Man ställer då i pet (blandras).
Där kollar dem mer på skötsel, hur dem är i hullet, temperament osv alltså inte efter en standard eftersom alla renrasiga och blandraser är välkomna 🙂
Första gången man ställer behöver man inte vara medlem i svenska marsvinsföreningen men sedan måste man det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej då var de som jag trodde jag va inne och lästa på svenska marsvinföreningen och läste om petklass. :) Har du vart på någon utställning? Är det "värt" att åka långt om man bara har två grisar och ställer ut i pet? eller svårt att förklara vad jag menar. Händer det nått mer på utställningarna typ så? Kan tänka mig åka bara för skoj skull och titta på andras grisar och umgås med härliga människor. :)
#2 Yes jag har ställt 2 gånger. Är roligt! 🙂
Ja det beror själv på vad man tycker, och hur långt du behöver köra. Till dem 2 utställningarna jag var på hade jag 10 mil enkel resa, ena gången med 1 marsvin, andra gången med 4 marsvin.
Nu är det inte utställning där, så har långt till närmaste nu, så får se när jag ställer näst 🙂
Ja de brukar ibland ha gurkätartävlingar eller liknande.
Men i regel blir det en hel del väntan, om man inte har många grisar att fixa med osv, men roligt ändå, sitta och prata marsvin osv 🙂
Här på iFokus finns det artikel om det, och då även på svenska marsvinsföreningenssida hur det går till osv.
okej. jag har typ 20 mil men vore ändå kul att åka och de kanske kommer någon närmare sen. :)
okej tack för svar och att du delade din egen erfarenhet. Jag fortsätter att läsa runt och lära mig mer om allt. :)
#4 De brukar i regel ha på ungefär samma orter 🙂
Annars kanske det går att samåka med någon? Vet flera som brukar göra det 😛
Ja det var ju ett bra tips om att samåka. då blir ju hela resan roligare med när man är fler. :)
#6 Precis 🙂