Kastrering?
Hej!
Jag har en liten fråga angående min marsvinsgrabb här hemma.
Jag har gått i tankar om att kastrera honom, men är väldigt osäker fortfarande. Varför jag vill kastrera honom är för att hans bästa kompis Oden börjar bli gammal och det kommer en dag då han längre inte finns. Den tanken låter väldigt taskig, men man måste ju tänka framåt tyvärr. Tÿr fyller två år i Januari (2014).
(Blir han kastrerad så kommer han att få bo med mina tjejer här hemma)
Men jag har ett litet problem, Tÿr är nämligen Kryptorchid (är inte helt säker på ifall det stavas så, men han har som sagt bara en pungkula.
Är detta ett hinder om man ska kastrera honom?
Tacksam för svar!
Nej inte alls ! Det är i princip samma sak som om han skulle ha 2 kulor. Lycka till.
Åh, vad skönt att höra!
Tack för snabbt svar. :)
Nu är jag inte hundra på om det är samma för marsvin, men på hundar iaf så innebär det en högre risk för hanar som är kryptochider att gå okastrerade. Något med att en pungkula som ligger varmare (inne i kroppen än utanför) överproducerar och därmed ökar risken för diverse åkommor. Hundar som är krypto rekommenderar man därför att kastrera. Samma på hästar om jag inte är ute och cyklar. Känns rimligt att anta att lite samma princip gäller marsvin, så en kastrering känns klokt tycker jag.
Och vilket lyxliv han får sen då! 😉