Nafsar
Vad ska jag göra när dem nafsar? Ska jag ha kvar handen och låsas som ingenting? Jag pratar inte om något försiktigt litet nafsande utan dem nafsar hårt de gör riktigt ont :(
Hm, det är svårt hur man ska göra med djur som nafsar tycker jag. Hundar är ju exempelvis lättare att träna för att lyda än marsvin.
Jag hade en hane som nafsade mig i fingrarna när jag skulle stoppa ner honom i buren. Varje gång han gjorde det höll jag kvar honom i famnen och han fick inte komma tillbaka till buren förs han hade lugnat ner sig. Ibland fick man plocka honom upp och ner mååånga gånger innan han gav med sig.
Är det i buren de nafsar på dig eller även i famnen ? Mitt tips är väl att inte ge sig. Fortsätt klappa dem och visa att det är inget farligt och det finns ingen anledning till att de ska nafsa på dig. Sätt även ner handen i buren och låt den vara där. På så sätt kan de komma fram till din hand och även där förstå att det är inget farligt.
Sen vill jag också påpeka, som du kanske redan vet… Friska marsvin bits ytterst sällan. Om de bits eller nafsar hårt har det ofta med att göra att de inte mår bra på något sätt. Nafsar de lite lätt kan det vara att de "smakar" på dig och ibland råkar det nafsa till lite hårdare än de hade tänkt.
Oki tack