Risk att fastna?
Håller som alla andra på med ett bokhyllebursbygge (som var så simpelt och klart men nej, sen kom pappa och tyckte den skulle målas med våtrumsfärg och vem är jag satt säga emot?) av en Bestå bokhylla från IKEA.
Jag hade tänkt använda ett av hyllplanen "på fel håll" (sett ur en vanlig bokhyllas perspektiv) för att göra en ansats som grisarna kan gömma sig under… eller hoppa upp på, om de vill. Problemet är att hyllplanet inte går emot kortsidan av buren helt, det blir en glipa på typ en halv cm (gissningsvis, har inte mätt). Tror ni det finns en risk för att marsvinens fastnar med tassarna där? Har någon annan haft det här problemet?
Jag har illustrerat problemet fint ifall min beskrivning inte var begriplig (den lila kanten bara för att tydligt skilja hyllplan från bokhylla).
Jag tror att jag förstår hur du menar. Men om marsvinen kan hoppa upp på den, är inte risken stor då att de hoppar vidare ner på golvet? Jag vet att det har hänt andra.
Glipan tror jag faktiskt kan vara ett problem. Risken finns att de hoppar upp, glider och får ner en tass där i. Hmm hmm. Ni har inte möjlighet att såga av hyllplanet så att det får plats ända in? Annars skulle nog jag struntat i det, även om idén är bra.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Ett alternativ är att sätta hyllplanet längre ut, dvs mer mot mitten så att glipan blir större. Det ger ändå skydd och lite avskiljdhet, men glipan är för stor för att de skall fastna…
#1 De kommer inte kunna hoppa ner på golvet, jag kommer placera den så att de blockas av min säng, en vägg och en annan bokhylla. Så just den biten är jag inte orolig för! :D
Tyvärr tror jag inte hyllplanet kan sågas av, för då går det nog inte att lägga på skruvarna som håller upp den.
Men nu verkar det som att vi löser det med en träbit (jag tror masonit?) att lägga uppepå hyllplanet. Då försvinner glipan. :D
#2 Mjo, jag funderade på det! Problemet blir då att skyddet mot säng, vägg och bokhylla försvinner så det finns en liten risk att de hoppar ur. Men fungerar det inte med träbiten får jag köra på det. Jag har köpt en träbro som jag tänkte luta mot hyllan för att de ska få det riktigt avskilt under hyllplanet (men ändå lätt att ta bort om man måste lura ut dem, hehe!), och i värsta fall får jag väl ställa en träbro på varsin sida om hyllplanet måste ut längre. :P
#3 Ah okej! Härligt med kreativitet! 🙂 Vore kul att se bild när det är klart *bokhyllenörd*
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#5 Bild kommer absolut! Om alla andra skryter med sina fina byggen vill jag också. ^^
Kan du inte sätta som tänkt och sen sätta fast en planka så att dem inte fastnar? Som ett litet staket? :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
#7 Jo, vi hittade en planka i garaget som förhoppningsvis kommer sitta ivägen. :D Får se hur jag får fast den bara. ^^