Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1250 ggr
[Kimmiz]
0

Stort sår

Min ena hona har fått ett ganska stort sår på ryggen det är helt öppet, finns det något man kan göra för att inte få in smuts och sånt i det elr ska man låta det komma in smuts? De ska man väll inte. För varje dag är såret värre än dagen innan, jag tror att de är min andra hona som river upp det gång på gång ska jag dela på buren elr räcker det att jag gör ett till hus? Elr ska jag inte dela på dem??? Dem är ju myc tryggare när dem är tillsammans. Snälla hjälp ska jag dela dem elr inte????

emmaaslund
2

Hur menar du med att det är värre? Är det större alltså? Om det är den andra honan som river upp det så måste det vara för att de inte kommer överens, annars skulle hon inte vara och pilla på kompisens rygg. 

Börja med att skölja och tvätta såret med sårrengöring. Desivon brukar jag använda, finns att köpa i de flesta matbutikerna. Det är en liten vit flaska med blått lock. Om det är ett stort öppet sår rekommenderar jag även en antiseptisk salva som heter LHP som finns på Apoteket. Denna stryker du med rena fingrar över såret efter att du tvättat noga med Desivon. Fortsätt sedan att göra rent två gånger om dagen tills du ser en förbättring. Om marsvinet har längre päls kan du behöva klippa lite runtom såret så att pälsen inte kladdar fast. 

Fortsätt ha dina marsvin tillsammans. Utgå inte från att det är burkompisen som river upp såret om du inte sett att de bråkar ordentligt.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[Kimmiz]
0

Ja såret blir störar och djupare, jag hör och ser att dem bråkar och nästan varje natt kommer honan med såret springande ut ur huset medans hon typ skriker.

[Kimmiz]
0

Större*

emmaaslund
1

#2 Det låter inte alls kul. Hur stort bor dem? Har de varsitt hus? Om de bara har ett hus är det garanterat därför de ryker ihop. De måste få varsitt gömställe där de kan få vara ifred.

/ Emma

[mina blommor MiloochMalte]
0

Jag rekommenderar att ha en stor bur på helst 200x70 cm 

Jag har själv en sådan stor bur . Du kan ju testa och tvätta av dem med  ett schampo så de doftar samma och sen låta dem träffas på golvet om de ej går så måste du ha dem i två burar . Har de var sitt gömställe då?

[Kimmiz]
0

Tycker att dem borde trivas ihop efter som dem är systrar när jag har dem på golvet leker dem och är jätte snälla mot varandra, har inte haft en tanke på att dem behöver var sitt gömställe men det ska jag fixa ;)

emmaaslund
0

#6 Jo, de trivs säkert ihop men måste fortfarande få chans att gå undan. Vi människor vill ju inte heller sitta på varandra hela tiden 🙂 På golvet har de ju mer plats än vad de har i buren så troligtvis är det större utrymme och fler gömställen/hus som de behöver. Lycka till!

/ Emma

[Kimmiz]
0

Tack ;)

idipidi
2

Har du uteslutet alla typer av Ohyra? Stora sår är inte normalt, även om de bråkar lite.

[Kimmiz]
0

Jag tror hon har Ohyra, jag vet inte vad jag ska göra :( hon är knottrig ÖVER allt kliar sig en massa. Mina föräldrar är inte hemma och kan hjälpa mig och jag e bara 12år min mormor kan inte heller något om marsvin. Kan dem dö av Ohyra?????? :( :( :(

[erikam]
2

#10 Ring veterinär och rådfråga till att börja med, sedan måste hon självklart få komma till en veterinär och får hjälp med ohyran.
Går det för långt och marsvinet inte får behandling för ohyran så kan det gå illa, ja.

EvaLuna
1

Tänk oxå på att systern garanterat är smittad & kommer att behöva behandling hon oxå… Du ska se att de kommer att gå bra bara de får komma till veterinär

[mina blommor MiloochMalte]
0

Du behöver åka till vett egentligen så ring vett och se vad  du kan göra