För korta klor?
Kan inte svara på din fråga men undrar vilken sorts fil du använder? Har en hona med snea klor och skulle vilja slipa lite för att få dem så korta som möjligt.
Använder ingen fil utan en minislipmaskin med diamantslipstift så skulle kanske skrivit slipar klorna. Använder de runda till tassarna och "stavarna" till klorna. Jag tycker inte om vanliga filar, varken till klorna eller tassarna, tycker att det är allt för stor risk att skära dem. Fast man måste vara noga med att hålla bort pälsen med minislipen för det är risk att den fastnar om man inte är försiktig.
jag klipper klorna med en katt och hund sax🐶🐱
#4 Kan inte heller riktigt svara på din fråga. Spontant tycker jag väl inte att klorna på bilderna är för korta. Men eftersom det är naturligt för dem att ha klor och en smått utväxt pulpa så kan de nog absolut bli för korta om man är på dem för mycket. Men åh vad fyndigt med en slipmaskin, låter dock lite avancerat för min del. Jag filar & filar & filar..
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#4 Åh jämrans det var rejäla doningar! 😃 Jag såg en liten slipmaskin just för klor på claes olson som jag har funderat lite påm har en hund som avskyr att klippa klorna och den kanske skulle funka på grisarna med. Ska kika närmare på det.
Snyggt nagellack förresten!
Fiffig idé! Själv klipper jag med vanligt klosax för gnagare men ska kanske testa det någon gång i famtiden, med slipning.
Kan marsvin få för korta klor? 😛 Mycket bättre än för långa i alla fall! 😉 Bara de inte blöder när du klipper så är de ju inte för långa. :)
En fråga bara: De här "hängande" extra tårna som marsvin kan ha på bakbenen förutom de tre vanliga, hur klipper man de bäst? Jag får inte mina så korta, och de är längre än de andra. Han har dock tappat den ena verkar det som O.o 😮 Eller hade han bara en på ena baktassen… Hoppas ni fattar vad jag menar! xD
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#6 Jag tänkte också att det var mer avancerat med en slip istället för att fila på vanligt sätt men jag tycker att det blev mycket lättare med slipen. Mindre risk för skador, det spelat ingen roll hur noga jag är med filen, jag lyckas alltid skära dem :-( och det går mycket snabbare så de hinner inte bli lika irriterade som när man filar. De har också vant sig vid ljudet otroligt snabbt.
#7 Ja :-P Hade hellre velat ha en mindre, som framförallt går något långsammare men hade redan denna hemma så det fick bli den. Ska kolla in den på Clas Ohlson!
Tack :-D
#9 Hade jag klippt såhär kort så hade det blött massor, därav frågan om de är för korta. Med slipen kan man liksom fila runt pulpan för att få ett snyggt avslut på klon.
Det är bara att klippa de klorna som vanligt.
Satt bredvid en petdomare vid bedömning. Hon sa när hon kollade klorna att hon inte kollade noga om de var klippta för långt eller för kort utan hon kollade mer att marsvinet stod rätt på på tassen. För att kunna göra det så måste klorna vara klippta därefter.
Hur vet man att man klipper tillräckligt? Jag är väldigt feg när det kommer till kloklippning och klipper därför hellre lite och ofta än att klippa mycket … Är så rädd att klippa i pulpan! Men hur korta "ska" dom vara?