När marsvin bits
Mitt marsvin bits ganska ofta när man har henne uppe. Idag bet hon så att lite skinn gick av, och det började blöda lite grann. Är det ofta att man får stelkramp av marsvinsbett? Jag tror jag tog stelkrampsspruta förr förra året. Förut var det hon som aldrig bet en, men nu är det hon som bits mest. När man ska lägga ner henne i buren långsamt och försiktigt så biter hon i fingrarna, för att hon har så bråttom ner. De andra bits inte.
Uteslut först att hon inte bits för att hon har ont.
Jag tycker dock att det på din beskrivning låter som att hon gör lite som hon vill, att hon är lite bångstyrig och saknar tålamod. Jag har själv ett marsvin här hemma som inte riktigt tycker att matte får klämma & känna överallt och alltid - och nafsar till när det inte passar. Uppfostran är jätteviktigt även för så små djur som marsvin. Jag släpper aldrig ner mina marsvin i buren om de sprattlar eller har bråttom, det ska ske på mina villkor och kasta sig ner får man absolut inte göra här hemma. Dels handlar det om att det är matte som bestämmer och dels för att de kan göra sig illa om de slingrar & fjantar sig så.
Om du blir biten illa kan du behöva göra ett sjukhusbesök, ja. Jag tycker däremot inte det låter som att hon biter hål utan snarare som att hon nafsar till? Jag själv blev illa biten för inte så länge sedan (det var dock mitt eget fel) och jag behövde stelkrampspruta och antibiotika. Att man får stelkramp av ett marsvinsbett är inte allt för vanligt eftersom marsvin inte har lika mycket bakterier i munnen som t.ex. en katt. Mitt finger och en del av handen blev däremot rejält svullet så visst kan man få infektioner.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#1 Hon kanske är kittlig? För när jag försöker ta upp henne så måste ju man ha en hand under tassarna, då brukar hon hoppa till och biter lite (naffsar tror jag). Ont tror jag inte att hon har för jag håller dom inte hårt. Men det som hände idag när hon bet så det började blöda vet jag inte varför. För jag höll henne mot bröstet som man ska så dom ska känna sig trygga. Men då vände hon sitt huvud och bet till i min arm.
Jag får försöka lära henne vad som är rätt. Jag lägger inte ner henne i buren direkt när hon bits. :)
Min hona rivs typ, sprattlar med tassarna, hur uppfostrar jag marsvina?
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
Stelkrampsbakterien finns i jord och det är väldigt osannolikt att man skulle få det av djurbett. Om du är vaccinerad har du ett gott skydd och behöver inte alls vara orolig. Om det har gått met än 20 år efter senaste sprutan, brukar man passa på att vaccinera när man söker vård. Bett i fingertopparna blir nästan aldrig infekterade. Spola med hård stråle och tvätta med tvål. Om du däremot blir biten runt knogarna, där benet ligger direkt under huden, är risken större. Tvätta några och sök vård om det blir rött, svullet och värker.
Jag (som också jobbar mycket med hundar) gick in och frågade på en vaccinationsklinik om jag behövde *fylla på* stelkrampen och svaret jag fick där var att det endast behövdes när jag fyller 30 då det man fick i skolan räckte så länge :)
#5 Läkaren sa till min sambo när han vurpade med crossen och fick in och sy, sa att den inte räcker så länge, utan tills man är runt 25, ibland över men bättre att ta mellan 25-30 års ålder om man skulle råka ut för något som kräver att man har det 🙂 Han sa att det inte ger fullt skydd annars.
Så min sambo fick en för säkerhetsskull eftersom han fyller 24 nu.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om man är grundvaccinerad, dvs har fått fyra doser, räcker det i minst 20 år. Enligt det tidigare vaccinationsprogrammet fick man fjärde dosen vid tio års ålder. Killar som gjort lumpen har tidigare fått en femte dos där. Om man har kört omkull och fått jord i såret, verkar det inte orimligt med en påfyllning när man är 25. Ofta passar man som sagt på när någon ändå är på akuten. Det förekommer något eller några enstaka fall av stelkramp per år i Sverige, nästan uteslutande hos ovaccinerade, t ex hos äldre som aldrig blivit grundvaccinerade.
Hej jag själv har ett bet på mitt ena ben från Milo och har bara skolans stelkramps spruta så om de är litet så räcker det med att du tvättar av de med sår tvätt och om de är stort så får du åka till vårdcentralen hoppas det löser sig