Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 994 ggr
Zakaraa
2013-08-04 22:12
5

Så spännande

Om ungefär 4 veckor kan mina små pojkar flytta hem till mig, jag är så taggad inför deras ankomst :D Köpte bur till dem från zooplus.dk i måndags kväll och fick hem den i torsdags dock med två trasiga plastdelar. Då de inte kunde skicka nya delar skickar de istället en helt ny bur så jag ka plocka de bitar som var trasiga ocb sedan skickas den andra buren tillbaka helt utan kostnad. Snacka om service! Sedan har jag även beställt två marsvinsmys från vår sömerska _charlie här på Mif, supersnygga rosarutiga o gråa kombination i form av myspåse och en korg. Jag kommer byta sovrum så råttorna och marsvinen kan få plats och inte störas av varandra (råttor bör ju inte ha hö och kan få luftvägsproblem av kutterspån) så det ska blk skönt med större rum, dock i källaren så bara ett mindre fönster vilket är synd (och så klart alla spindlar och vårt källarspöke som minst 2 personer kännt av) Jag har en ny hemsida jag besöker dagligen och kollar raser o färger bara för att stilla nyfikenheten (har dock svårt för att förstå skillnaden mellan red och golden..) Åker ut ganska ofta till bebbarna och hälsar på, uppfödaren är nog trött på mig snart, haha! Om fyra veckor är yngsta bebisen leveransklar sen så jag får ta hem dem! Min skinnypojke är redan 5 veckor men ligger lite efter i vikten (tror det kan ha o göra med det problem han hade vid nån veckas ålder, trodde han var blind och skulle mista ögat) han kommer nog vara en liten gris hela livet min lilla sötnöt så när den yngre är leveransklar borde lillgeisen vuxit på sig och båda får komma med hem till en massa kläm o känn och så klart pussar :P Ser fram emot att ta emot mina första marsvin, ja förutom Daisy som tyvärr fick motta alla nybörjar missar, sånt som opålästa personer gör. Idag finns mycker mer kunskap bakom och en massa info lagrats i huvudet så nu ska här skötas på riktigt :) Okej, inlägget hade väl ingen större mening i sig, är bara så taggad inför de små grisarna :) Det ända som återstår är att namnge den yngsta pojken, hmm…

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[CavyQueen]
2013-08-04 22:22
1

Det är så kul med marsvin! Var jätte glad när jag fick hem mina två första marsvin också 😃

Hoppas det kommer gå bra! 😍

Lilje
2013-08-05 00:03
0

Haha, alltid kul att läsa om folk som verkligen engagerar sig när de ska skaffa nya djur! Ska bli trevligt att se bilder när de anlänt 🙂 Vad är minstingen för variant?

Zakaraa
2013-08-05 01:50
0

Valet på minstingen står mellan en black/golden/white och en golden/white/black (som jag förstått så skriver man den färgen det är mest av först, eller? :P) kan hända att de .r red istället för golden också, har som sagt svårt för just de två färgerna :P Supersöt pojkar med jättemjuk och len päls, superlugna i handen trota den unga åldern. Jättefina individer som jag hoppas behåller det fina temperamentet jag setthittills :)

Lilje
2013-08-05 10:42
0

Ja precis, den färg det finns mest av skrivs först. Båda borde nog vara golden, red är mycket ovanligare och de måste vara riktigt mörka och röda i färgen för att benämnas som red. Det är egentligen ingen skillnad mellan red och golden genetiskt, men red är avlad mot att vara mörkare (svartbaserad) än golden (som helst ska vara chokladbaserad). De är helt enkelt samma färg från början men som avlats i två olika nyanser.

Zakaraa
2013-08-05 11:50
1

Tack! Då var jag inte helt fel ute med de färgerna :)

emmaaslund
2013-08-05 13:53
0

Härligt med marsvin i fler entusiastiska hushåll! 🙂 Vad roligt att planera och ordna inför deras ankomst, och även om väntan är olidlig så är den ju en del av hela kalaset! Du får uppdatera med bilder när de flyttat in.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Zakaraa
2013-08-18 03:02
3

Nu är det bestämt vilken unge Dexter (skinnyn) ska få som burskompis. Det blir black/golden/white bebisen (kan även vara golden/black/white, har svårt att se vad det är mest av) Han kommer gå under namnet Ruben, höhö. Gått längd och funderat pä namn så idag när jag var på besök höll jag hpnom i ögonhöjd och tittade i hans ögon och sa Ruben och det kändes rätt :P Jag och mina fula namn ♡♥ :D

Pepsii
2013-08-18 15:07
0

Ruben, vilket roligt namn. Hoppas ni får många fina år tillsammans!