Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2514 ggr
evelajnen
2013-08-19 11:44
0

Pellets

Jag läste nånstans att man inte ska ge pellets till sina grisar. Stämmer det?🤔

Fridaaaa
2013-08-19 11:51
2

Beror på vilken sort.
Få som direkt har bra innehåll. Oxbow är en av de bättre/bra.

Havregryn mm brukar vara bättre att ge 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bohan85
2013-08-19 12:16
0

Mina får varken havregryn eller pellets eller liknande. Endast grönsaker och hö samt gräs när säsongen tillåter. När någon varit krasslig har de ibland fått oxbow eller kligröt men marsvin som håller bra hull på enbart grönsaker och hö ger jag inget extra. Och mina har snarare haft lite extrahull ;)

[rumelle]
2013-08-19 12:18
0

Mina två brukar få ungefär en matsked havrekärnor att dela på varje dag. På helgerna händer det att jag ger dem lite annan pellets, eftersom jag inte vill slänga det jag har kvar från förut. Men jag har inga planer på att köpa in mer. :)

imoon
2013-08-19 12:26
9

Jag skulle säga att det beror på vem du frågar.

Personligen har jag aldrig kommit över någon vetenskaplig forskning gällande marsvinsföda (marsvin som husdjur), trots att jag letat. Således kan vi inte veta exakt vad som är bäst för marsvin. Det vi däremot vet är att marsvin är gräsätare och att pellets är gräsbaserat, så mycket kan jag säga.

Huruvida man vill ge pellets eller inte är upp till var och en. Att tänka på är dock att pelletsen ska ha ett lågt kalciuminnehåll, högt fiberinnehåll och att mängden skall begränsas så att marsvinen inte äter sig mätta på pellets, de ska bli mätta på hö.

Vissa varianter har, som nämnt i inlägg #1, bättre eller sämre rykte. Oxbow är, som sagt, ett märke som ofta nämns som ett bra alternativ, mina marsvin har dock inte varit förtjusta i det och jag har hört dåliga omdömen från personer som använt Oxbow mer frekvent än vad jag har gjort.
Rabbit royal får mina grisar som inte ska eller har parats. Det är en blandning av bl.a. pellets, havregryn och ringblomma. Ringblomma är aborterande varför blivande dräktiga eller redan dräktiga honor inte får Rabbit royal. Mina grisar har ätit detta i åtminstone ett par år och är generellt sett väldigt friska.
Selective Science har mina grisar tidigare haft som bas men får det numera ibland utblandat med Rabbit royal. Främsta anledningen till att de inte har det som bas längre är att det är dyrare. I övrigt har jag, och grisarna, varit mycket nöjda med Selective science.

Jag har haft marsvin konstant sedan 1995. Alla grisar har ätit pellets, allt från begränsad mängd till fri tillgång. Under en kort period provade jag att inte ge pellets, resultatet blev smala marsvin med mindre muskler. Inget av mina marsvin har haft några som helst problem med urinstenar eller andra urinrörs- eller njurproblem. Mina personliga erfarenheter säger mig alltså att mina marsvin mår bäst av att få pellets (begränsat). Utifrån mina erfarenheter och mina djur kan jag idag inte se några skäl att sluta ge pellets.

Många väljer att ge ex. havregryn istället för att det ska vara "bättre". Jag har aldrig fått en förklaring på varför det skulle vara bättre.

Jag tycker, eftersom vi inte vet säkert, att var person får avgöra själv vilket foder som ges marsvinen. Dock anser jag även att alla är skyldiga att ge sina marsvin så god kost som möjligt. Alltså att exempelvis inte låta dem äta sådant som är olämpligt eller skadligt samt att kolla upp ny föda innan det ges eftersom att det finns sådant marsvin inte tål.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Marsvinsmamman
2013-08-19 12:44
4

#4 Pellets är inte per automatik gräsbaserade. Ska man vara petig så betecknar ordet pellets endast formen och tillverkningsmetoden. Att säga att pellets är gräsbaserade är samma sak som att säga att skålar är gjorda av plast. Och vi vet ju alla att det finns skålar av både plast, glas, porslin, trä etc etc.

Dessutom är flertalet kanin- och marsvinspellets inte gräsbaserade, utan spannmålsbaserade. Ofta finns lucern med som en stor del av ingredienslistan.

Att man ofta hör att havre är bättre än pellets kan vara att kalciumhalten i marsvins- och kaninpellets ofta ligger långt över kalciumhalten i havre. Och man ska vara lite noggrann med att inte fodra med för mycket kalk till marsvin, eftersom de absorberar nästan all kalk i fodret, vilket kan bidraga till urinsten.

Det är viktigt att också påpeka. att bara för att man själv sluppit vissa sjukdomar på sina grisar, så innebär det inte att man dra generella slutsatser utifrån detta. Ser man på det totala antalet urinstensfall bland marsvin som hålls som sällskap, så är det ett mycket vanligt hälsoproblem. Självklart är inte kalciumhalt i fodret ensam orsak till urinvägsproblem hos marsvin, utan del i en mångfacetterad problematik. 

Men om man ständigt tänker på att marsvin till naturen är gräsätare, och försöker att efterlikna detta i sin fodring, så har man kommit en bra bit på väg.

imoon
2013-08-19 12:53
7

#5 Du har helt rätt. Jag är bara van vid att det är just gräsbaserade pellets, men självklart är begreppet pellets något annat.

Jag tyckte att jag var tydlig med att utgå ifrån att jag utgår ifrån mina erfarenheter, inte att jag drar generella slutsatser.

Zakaraa
2013-08-19 15:48
0

Hur är det med pelletsen Selective? Har en kille som är väldigt liten ocb skulle behöva få i sig extra näring ocb blev tipsad om just Selective, bra eller dåligt? I övrigt får han så klart färskt hö samt grönsaker (favoriten är paprika)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridaaaa
2013-08-19 15:51
2

#7 Har hört att den tillhör dem bra.
Deras kaninfoder är bra, borde marsvinsmaten med vara det, tycker jag i alla fall 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
2013-08-19 15:57
1

#7 Jag gillar selective, marsvinen älskar det!

EvaLuna
2013-08-19 15:59
0

#7 Havre (kross eller gryn) är bra för små svin som behöver bulla på sej. Brukar va himla populärt oxå 🙂

Zakaraa
2013-08-19 17:30
1

Då fortsätter jag köra på Selective och lägger i lite havregryn åt grynet mitt sä ha hinner lägga på sig lite innan burskompisen blir leveransklar i slutet av veckan :D Han äter mycket av selective så det verkar varampoppis, hehe

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning