Dyrt med spån!
Hej, jag har lite problem med underlag i våran bur. Hade först fleecefilt i botten men det var jobbigt för jag tyckte den behövdes tvätta var tredje dag. Sedan köpte jag en säck spån för 139kr, 60cm hög och 30cm bred i en djuraffär. Tog slut på en hel sådan när jag skulle fylla buren, den är 120cm lång. Det blev det ungefär 5cm tjockt laget över hela buren. Själv tyckte jag att allt var väldigt dyrt. Ska jag behöva betala 139kr varje vecka för att fylla buren med spån? Finns det något ställe som ni rekommenderar att köpa hos? Jag bor i i Lerum (ligger nordöst om Göteborg). Hör gärna av er om ni har ett ställe att tipsa om ;)
En 25kg säck med kutterspån hos granngården, 79 kronor. Räcker nog ett halvår för ett marsvin, minst ;) visst krävs det större plats för förvaring, men det kostar hälften och är skitmycket spån.
Sen kan du kålla med snickare och annat i grannskapet, sågbruk och sådan, om att köpa spån säckvis. Blir ofta billigare, men då är det finare spån som dammar mer och sätter sig i pälsen.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag köper ofta också balar från antingen Granngården eller en hästbutik i närheten, 80:-/st. Håller med om att säckarna från djuraffär är väldigt dyra.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Finns det andra alternativ? jag bor i lägenhet och kan inte köpa stora balar.
#3 kan du inte förvara den på balkongen .
#3 Inte som jag vet om. Jag bor också i lägenhet, har du inget ställe där du kan gömma undan balen? De är inte superstora. Alternativt tömma balen i en sopsäck, men det kanske blir lika knöligt.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Balarna är inte så extremt mycket större än säckarna, men rymmer mycket, mycket mer eftersom att det är hårdpressat.
Jag köper spånbalar från stallet där jag har min häst, 70kr/st. Håller superlänge!😉
Såna balar finns att köpa där man kan köpa hästfoder, dom ligger väl runt det priset skulle jag gissa på.
Det låter toppen, ända probelmet är att närmaste butik ligger i Kungälv. Tycker att det är lite för långt att åka bara för att köpa spån. Men tack för tipset. Kanske tar och köper lite där om jag någon gång är i närheten. Men det skulle vara bra att hitta ett ställe som ligger närmare, så jag bara kan sätta mig i bilen och köra dit ifall det är kris med spån hemma. Helst bara 20min bort, gärna kortare än så också. Visst, man ju fråga någon snickare i grannskapet, men jag har hört att sådant spån inte är bra för marsvinen. Att det dammar och på så vis kan dom få det i luftstrupen, eller så blir dom "allergiska" och nyser av det. Vet inte vad jag ska tro? Just nu nyser inget av våra små grisar och det fastnar inte alls mycket i deras päls. Tycker att allt med spånet är jätte bra, förutom just priset då ;) Snälla för av er om ni vet ett bra ställe!
Vart bor du ?
#8 Har du bara en 120 bur kommer en sån spånbal att räcka i minst två manader för dig, förmodligen tre. Jag gör av med en sån i månaden, har fem burar varav de största är på 1,5 resp 2 kvm. Åka fyra gånger om året för att köpa spån till en pyttedel av priset kanske är värt det i längden?
Jag köper från en såg, 5 kr säcken. En säck räcker till min bur 160 cm
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
Jag får mina 25kilos spånbalar gratis från stallet så om du har något stall i närheten som använder spån kan du ju fråga om du får köpa där. 🙂
Rekommenderar VIDA kutterspån/stallströ :) Jag ger 70kr för en stor bale, räcker länge :) Vissa stora citygross tror jag har också?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har ingen balkong. Ingen bil.. Så de är ganska kört :p
Hej, nu har familjen planerat in en resa till granngården i helg. Vårt motto är att fylla hela bagaget till bredden! ;) Hoppas spånet kommer räcka i några månader, annars får vi bara åka ner igen när det behövs. Tack för alla tipsen ovan!