Ohyra ;(;(;(
Första gången jag klappade mitt ena marsvin kände jag knölar runt nacken jag har inte haft marsvin innan så jag trodde de skulle vara så men efter ett tag hade hon ett jämt band med sår från ena sidan över ryggen till andra sidan då märkte jag att hon hade Ohyra, jag fråga förra ägaren om de verkligen räcker med att man ger dem nyponsoppa och han sa att de räckte med nyponsoppa och han är ju em ganska känd uppfödare så jag litade ju på honom och han hade ju sagt att dem älskar nyponsoppa så jag fortsatte att ge dem, men efter ett tag blev jag rädd såren blev större och djupare för varje dag för min andra hona rev upp såren tillslut var dem så stora och jag blev så äcklad att jag svimma när jag såg dem då fick min mamma kolla i stället. Efter de ringde vi uppfödaren och han hade inte kollat om alla drack nyponsoppan utan bara sett att de minska i skålen, så hon har inte fått i sig alls mycket c-vitaminer på 8veckor, jag har sett henne dricka lite men när hon börjar dricka går jag där ifrån så att hon ska våga fortsätta dem är inte tama, dem vägrar äta c-vitamin tabletter och någon vätska. Smittar Ohyra till andra marsvin? Om jag ger extra mycket c-vitaminer till marsvin med Ohyra kan de gå över? Om jag ger andra marsvinet extra kan dem slippa bli smittad? Vad kan jag ge dem som har mycket c-vitaminer förutom tablett och vätska grej? Kan dem dö av Ohyra?? ;( Kan jag bli smittad? Om jag kan bli smittad kan jag dö då?? Vad brukar ni ge dem? Kan man köpa något som hjälper dem i typ zoo affär?
Jag lämnar resten åt kunnigt folk, men vill upplysa dig om att ordet "ohyra" helt enkelt innebär att i stort sett vilket djur som helst invaderar ett värddjur. Alltså kan Ohyra betyda löss, loppor, invärtes maskar osv. Så att fråga om Ohyra smittar är ett otydligt begrepp :) Vi vet ju inte om det är en sjukdom eller ett djur som är problemet.
För att lugna dig lite kan jag svara med gott samvete "nej, du kan inte dö" oavsett vad ditt marsvin dragit på sig för Ohyra eller sjukdom.
Hur skulle nyponsoppa hjälpa? Sedan måste kan kolla upp nyponsoppan om man nu måste ge, för de flesta innehåller en hel del socker som t.ex proviva och ekström (tror dock ekström har någon sockerfri).
Finns olika slags Ohyra.
Extra c-vitamin hjälper inte mot Ohyra nej, måste behandlas med medicin/specialschampoo beroende på vad det är för Ohyra.
Beror på vilken, sellnic kan de dö av.
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/ohyra_per_symptom.html olika ohyror.
Nej, det enda som smittar mellan människa och marsvin är Ringorm.
Nej djuraffärer har inget sånt, sedan måste man kolla vad för slags Ohyra det är.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok :/ tack för snabba svar
Kallrörd nyponsoppa är de alla jag känner säger att de hjälper det står på förpackning att det finns MYC c-vitamin i det
Vid Ohyra bör man åka till veterinären och få reda på vilken Ohyra det rör sig om. Och om hon dessutom har stora sår kanske antibiotika kan behövas. Så en tripp till veterinären är att starkt rekomendera. C-vitamin kan inte få bort Ohyra utan det behövs oftast medicin, som veterinären skriver ut. Framförallt om du inte vet vilken Ohyra det rör sig om måste marsvinet till veterinären.
Ja, ohyran smittar mellan marsvinen. Är det Ringorm kan du också bli smittad, men inte mer än att du får utslag som behöver smörjas. Du kan INTE smittas av något som gör att du dör. Marsvin däremot kan dö av viss Ohyra, t. ex sellnic. Det är oftast lätt att bli av med Ohyra (om man bortser från saneringen som krävs vid ex. ringorm). Så se till att få marsvinet till veterinären så fort du kan. Till dess, håll koll så hon äter ordentligt och att såren inte blir inflamerade.
Jag tycker inte nyponsoppa är bra marsvinsmat. Bra marsvinsmat är c-vitaminrika grönsaker t. ex kål, paprika och broccoli. + bra hö och ev pellets. Det räcker med väldigt lite för att täcka dagsbehovet så c-vitamin i tablett eller droppform blir onödigt sålänge de får grönsaker. T. ex en strimla paprika eller ett blad vitkål täcker dagsbehovet för ett marsvin på 1 kg.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Först måste du ta bort nyponsoppan. De ska inte ha nyponsoppa i tid och otid, det är varken nödvändig eller ens hälsosamt.
Marsvin ska ha C-vitaminer från grönsaker och grönt. Inte från nyponsoppa. Vad är det för knasuppfödare som säger åt dig att täcka c-vitaminbehovet med nyponsoppa?
Det finns flera olika sorters ohyror. Av de som ger sår finns tex Ringorm, som är en typ av svampinfektion som även smittar andra djur och människor. Sellnic är marsvinsskabb, och det smittar inte människor, men marsvin som har sellnic och inte får behandling dör.
Du bör ta marsvinet till veterinären så att denne kan säkerställa vilken Ohyra det rör sig om, och sedan ordinera rätt medicin mot detta. Det finns ingenting du kan köpa i djuraffären för att få bort situationen, det är bara veterinären som gäller.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Kimmiz - Ditt marsvin har inte sår för att hon fått i sig för lite nyponsoppa. Strunta i nyponsoppan, släng den, den kommer inte bota henne från någonting.
#5 Jag hade enbart gett lite nyponsoppa som "godis" i t.ex gröt eller liknande. Inte som utfodring till marsvin, finns det ingen anledning till. Bra grönsaker, hö och ev kraftfoder som t.ex havregryn räcker.
Sedan grenar att gnaga på då och då, gott utifrån när det finns 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dem är som sagt mina första marsvin jag vet inte om nyponsoppa hjälper men vad ger ni då? Det GÅR värk,igen inte att få i dem sån där vätska som man tar i en spruta och sprutar i mungipan, men det GÅR inte att få i dem de
#10 Varför ska du mata henne med en spruta?
Ta bort nyponsoppa, häll friskt vatten i vattenflaskan och lägg ut hö i buren. Det är detta hon ska ha tillgång till hela tiden, inte nyponsoppa.
En gång om dagen kan du ge henne lite paprika, broccoli, vitkål eller annan grönsak som är rik på c-vitamin.
Alla skriver att de inte ger något annat för att bota Ohyra. De går till veterinären :) Säg till din mamma på en gång att ni måste ringa veterinären imorgon och boka en tid snarast.
De har däremot skrivit vad de ger för att boosta med C-vitamin. Det kan du själv läsa i kommentarerna. Erbjud marsvinet färskt vatten och mat tills ni träffat vet.
Vet ej vad uppfödaren heter men an säljer marsvin till zoo affärer och ger oxå små lektioner till zoo affär.
#13 Uppfödare som säljer till zoo-affärer brukar tyvärr oftast inte vara speciellt seriösa.
I varenda zoo affär säger dem ju att man ska ta en spruta med stor öppning ingen vass spets man tar lite gul vätska i och sprutar i mungipan alltså öppnar munnen och sprutar in dem zoo affärer jag varit i så tar dem sån vätska VARGE dag
#15 Det är för att djuraffärerna vill tjäna mer pengar. Det är c-vitamin de ger då, men det är bättre att ge genom grönsaker. Som du redan fått flera tips om i tråden. Det hjälper inte alls mot Ohyra.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Ok tack för snabba svar
#15 Menar du att de ger c-vitamin på det viset? Då gör dom väl det för att spara pengar så de slipper kostnaden och arbetet med grönsaker.
Du har verkligen hakat upp dig på c-vitaminen, men det är inte det du ska prioritera att tänka på just nu.
Du skriver att marsvinet har sår från ena sidan, runt halsen över nacken och över på andra sidan, som ett band. Det är mycket typiska ställen för sår när marsvin har sellnic.
Sellnic är skabbdjur som tagit sig in under marsvinets hud där den äter sig igenom och gräver gångar. I gångarna lägger den ägg som ger nya skabbdjur som fortsätter äta upp marsvinet inuti. Detta dör dom av om de inte blir behandlade.
Om ett marsvin uppvisar symptom som liknar sellnic är det march till veterinären som gäller. Även om det visar sig att det inte var sellnic utan något annat så är det så man gör när man misstänker sellnic. Annat är att leka med deras liv.
Så skippa nu alla sprutor och allt du snurrat in på. Ring veterinären i morgon morgon och se till att få henne undersökt snarast. :)
Hon har ett band utan päls från sidan över RYGGEN till andra sidan det bandet är fullt med sår inte på nacken men tror ni att det är sellnic ändå???
#19 Ja visst låter det som sellnic.
NEEEEJ!!!!!!! :(:( vart går ni när era marsvin är sjuka ja jag vet veterinär såklart men asså vilken det finns ju typ smådjurs sjukhuset kan typ inget annat vilken brukar ni gå till
Ni tycker säkert att jag är korkad som tänker på massa sprutor och skit nu men jag är rädd, jag är rädd att dem ska dö elr lida så jag kan inte tänka klart :
Se till att få dem till veterinär så snart som möjligt så kommer de förhoppningsvis att blir friska snart. Det är väldigt vanligt att man får sellnic på marsvin som har köpts hos mindre seriösa uppfödare, eller djuraffärer.
Mina två hade det troligen redan när jag köpte dem för de utvecklade symptom inom ett halvår. Gick till vet och fick Stronghold, medel som man droppar i nacken, inga sprutor behövdes då. Enkel behandling och de blev snabbt friska igen. :)
Ok
Kimmiz, ingen tycker du är korkad. Korkat hade varit att se att marsvinen inte mår bra, och inte göra något åt det. Du gör ju något åt det, du ber om hjälp. Det är första steget mot att marsvinen blir friska, och det steget tog du.
Nästa steg är nu att ringa veterinären. Det är viktigt att du gör det så snart som möjligt. Det verkar som att de gått med detta länge då det dröjer ett ganska bra tag innan såren blir så illa som du beskriver det att ditt marsvins sår är nu. Om hon har sellnic har hon nog haft det ett tag nu, och därför är det extra viktigt att hon får komma till doktorn.
Jag har förlorat ett marsvin som gick med sellnic alldeles för länge innan han blev behandlad, och han blev aldrig frisk. Han dog till slut. Så jag har stor respekt för sellnic och uppmanar alltid till att söka vård snarast vid misstanke om sellnic. Många åkommor kan man skjuta på tills helgen är över, eller löningen kommer eller liknande, men sellnic är inte en av dom, det är på en gång.
Även om kliniken du pratade om inte är den bästa (?) så är en halvdan veterinär bättre än ingen veterinär alls. :)
Jag bar inte ens haft dem en vecka men ändå är såren så illa det beror på att när de anta marsvinet river upp det MYC varje gång men nu har jag gjort buren typ trägnare och såren börjar läka och dem är MYC MYC tamare så dem börjar ju läka :)
Trångare* andra*
Varför skulle såren läka bättre för att du minskat på buren? Och hur i hela fridens namn har det blivit bättre sen du startade tråden i total panik?
Säg åt din mamma att komma till datorn och se vad alla skrivit. Sen får hon ringa till veterinären :)
Mina marsvin bråkar när jag satta mera saker i buren blev dem tryggare och hugger inte längre på varandra när dem blir rädda
Håller med #28 du skrev den 14 augusti att ett marsvin hade ett stort sår och nu skriver du att det fortfarande är problem!? Är det samma marsvin som du skrev om tidigare? Eller är det det andra?
Annars börjar det kanske bli akut snart?!
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Det är samma marsvin men det läckte ihop ganska bra men det andra marsvinet rev upp de igen men de var många som sa att dem ska bo ihop ändå. Så jag vet inte va jag ska göra när dem blir rädda hugger dem efter varandra
Nja, du ska nog inte skylla på det andra marsvinet, det är nog honan själv som rivit upp sina sår. Du kan ju själv tänka dig hur det skulle klia på dig om du hade djur som grävde gångar under din hud. Jag visste inte att du redan den 13 augusti skrivit om såren, och att honan kliar sig jättemycket. Det är 10 dagar sedan du skrev att du misstänkte Ohyra, så lång tid får man inte vänta. Bry dig inte om att sära på marsvin eller minska buren, det är ingenting dom behöver just nu, de behöver enbart vård just nu. Inte nästnästa vecka eller när den ena redan har dött, utan i morgon.
Det är svårt att få till vård för sina djur när man bara är 12 år, därför vore det bra om du bad din mamma att läsa denna tråden, om det är där skon klämmer. Det händer så ofta att vi får in små tjejer här på forumet som är ledsna över deras sjuka marsvin, men föräldrarna vägrar djuren vård. Det får inte ske, är man under 18 år är det föräldrarna som har ansvaret att se till att familjens sjuka djur får vård, och det är också föräldrarna som åker på anmälningar till länsstyrelsen om de inte sköter sina djur, oavsett om djuren är barnens eller inte.
Din mamma har ansvaret över marsvinen, så prata med henne, förklara att sjukdomen de har kommer döda dom utan vård, förklara att det är brådskande, och be henne komma in på forumet om hon har några frågor. Vi är här för att hjälpa varandra, och vi vill alla marsvinens bästa.