Blodigt kön
Min ena hona på ca 1 år (gissar jag att hon är i alla fall, köpte henne för ett år sedan iaf) är blodig vid könsöppningen, det ser i alla fall ut som intorkat blod. Hon verkar inte brunsta. Är det något att oroa sig för? De har inte fått varesig morötter, gräs, maskrosor eller likande på flera veckor (nu får de vitkål och paprika). Kisset har sedan innan sett rött ut också, trots avsaknad på mat som skulle göra att det ser ut så. Hon piper inte när hon kissar, men kan det ändå vara något problem som hon försöker dölja?
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
UVI, stenar eller livmoderinflammation är väl det som torde ligga närmast..vet besök snarast !?
Ja det verkar inte bättre :( Ville bara bolla tankar här så jag inte stressar upp henne med ett vet-besök när det inte är något. Typiskt att det är fredag kväll :(
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Du får väl se till hur hon mår, tror du att det klarar sig till måndag, dvs hon inte verkar ha några övriga besvär kanske det kan vänta tills måndagen ?! Men det måste du väl känna av själv hur du tycker…och att det inte rinner/droppar blod hela tiden..
Som det verkar tror jag hon ska klara sig till måndag, hon äter, dricker, rör på sig och till och med popcornar så om hon är dålig är hon väldigt bra på att dölja det. Det verkar som stelnat blod, så antagligen kommer det med kisset skulle jag tro :(
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Känn precis ovanför könet, på blygdbenet. Om det är en sten så kan man i princip alltid känna den där om det är en hona
#5 jag kan inte känna något alls där. Kan de ha problem med urinsten eller uvi utan att pipa vid kisseriet?
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#6 Det låter väldigt osannolikt. Har aldrig hört om det.
#7 jag tycker också det verkar osannolikt. Jag avvaktar till måndag och bokar då en tid till vet. Oavsett vilket tycker jag inte det verkar "bra" så likabra att det blir kollat så jag slipper oroa mig. Men när jag tittar på henne i buren (vilket jag gör ganska ofta) så tycker jag inte hon verkar sjuk. Hon äter, dricker och rör sig som hon ska. Hon rör sig mer nu än innan till och med. Men jag ser heller inget sår det kan ha kommit ifrån.
Spädbarn kan få rött kiss av salter som lämnar kroppen, kan det vara något med fodret som gör att hon får i sig för mycket salter? Jag griper efter halmstrån här ;)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag skulle tippa att det är en normalvariation, att hon helt enkelt har lite rödare kiss än deflesta andra. Höet kan spela in också. Har du tillgång till en veterinär som är bra på marsvin? Annars känns det här som en typisk sån sak som det är väldigt tveksamt om du kommer få någon vettig hjälp med.
Jag har inte hunnit utvärdera veterinärerna än så jag vet faktiskt inte om det finns någon bra. Du har nog rätt. Märker jag inget på hennes allmänntillstånd får det vara. Minskade mängden pellets iaf och ökade med havregryn, inte för jag vet om det hjälper :P
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag har haft tre honor med stenar. Två som har haft varsin liten och Lilly som hade 4-5st efter varandra. Ingen av dem visade utåt att det gjorde ont, inget pip vid kiss osv. Sanna pep när hon hade grus i urinen men inte när hon hade en sten
#11 Jaha?! Hur märktes det då?
Jag måste flika in att jag har en hane som haft UVI, och han gjorde heller inte ett ljud ifrån sig
Men hur märktes det då?