Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 960 ggr
jossan...
2013-04-11 18:09
0

Är detta normalt?

För ungefär 2 veckor sedan så skaffade jag marsvin (första gongen).

en av killarna (Olle) har som en liten väldigt utstickande svullnad. han hadde den när jag köpte honom men jag börjar bli fundersam. 

Så nu är min fråga till er: vad kan det vara?

Gud vad bra jag stavar…

ElmerKrudd
2013-04-11 18:31
1

Vart har han svullnaden?

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

jossan...
2013-04-11 20:10
0

OBS!!! vad klantig jag är jag glömde att skriva att den är på insidan av underläppen 🤪

Gud vad bra jag stavar…

iibaa
2013-04-11 20:34
0

Är det på sidan av läppen eller framtill? Om det är på sidan, det ser inte likadan ut på andra sidan då? Har läppen en särskild färg över svullnaden?

Kom spontant att tänka på att marsvin ju kan "dela av" munhålan i en främre del och en bakre del genom hudflikar som går in från vardera sida. Det är som en skyddsmekanism att de inte ska få i sig något olämpligt. De hudflikarna är lite bulliga eller vad man ska säga, fast de sitter ju mer på överläppen, så det är nog inte alls dem du menar..?

jossan...
2013-04-11 20:40
0

Ja altså det fins bara en svullnad i hela munnen och det är på ena sidan men ändå så kan jag inte tänka mig att det är hudflikar eftersom att det är som en mjuk väldigt trubbig pigg..🤔

Gud vad bra jag stavar…

iibaa
2013-04-11 20:55
0

Hm, ja då är det säkert inte de.

Jag skulle ha försökt att observera den svullnaden över tid, dvs. förändras den något i färg, storlek, omfång… Och så är det naturligtvis viktigt att hålla koll på allmäntillståndet och ifall han kan äta som vanligt. Om svullnaden förändras eller han på något sätt verkar lida av det hade jag gått till veterinären.

Jag är i alla fall imponerad över att du överhuvudtaget har lyckats kolla så noga i munnen, mina grisar sprattlar som tokar… så det var bra jobbat! 😉

Hoppas någon mer med lite mer erfarenhet kan hjälpa dig vidare angående svullnaden. Lycka till!

jossan...
2013-04-11 21:50
0

tack!.. jag ska förtjöka att observera vad som händer med den.. som tur är så verkar olle inte störas av den jag har till och med fott PETA lite på den för att se om den värkade öm..

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
2013-08-26 07:50
3

för typ nån månad sedan så gick vi till veterinären och opererade bort den:)

Gud vad bra jag stavar…