Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1060 ggr
[MissNovember]
2013-08-25 17:15
0

Mat?!

Har aldrig haft marsvin men ska nu skaffa 2 st om några veckor. Men trodde att dom åt Hö, grönsaker och pellets. Men av vad jag förstått när jag läser här så är det inte många som ger pellets och när jag mejlade uppfödaren jag har kontakt med så sa hon att hon gör en egen blandning av krossat havre och müsli för tävlingshästar. Hon skrev även att dom kunde få urinsten av pellets. Så nu undrar jag vad ger ni era marsvin? Vad bör jag tänka på i mat väg åt mina blivande marsvin? Vill även gärna ha tips på bra grönsaker och även en lista med grönsaker och frukt man inte ska ge vore bra så jag kan ha sten koll jag har lånat typ varenda marsvinsbok på biblioteket och hänger här inne så gott som var dag för att läsa och lära mig om marsvin vill veta så mycket som möjligt innan vi får hem våra små så vore väldigt tacksam om jag kunde få lite bra mat tips. Även andra bra tips mottages gärna :)

Linneaundulat
2013-08-25 18:35
1

Här är en lista över grönsaker & frukt som marsvin kan äta: 

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/gronsaker_och_frukt.html

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

Mvh Linnea

[MissNovember]
2013-08-25 21:07
0

Tackar :)

fridaaocrazy
2013-08-25 21:39
0

Det där med att man inte ska ge pellets vet jag inte o.o Men jag brukar ge pellets i alla fall, och blir marsvinet lite tunnt (som mina 7åringar är) så kan man blanda i solrosfrön och havregryn :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Svarttusch
2013-08-25 21:54
3

Pellets kan man ge, men man får efterforska lite. Alla pellets är inte bra, och alla pellets är inte dåliga :) t. ex ska man helt undvika blandningar med fröer och dylikt som man kan köpa på mataffären, det är som att ge marsvinen lördagsgodis varje dag. Vill man ge pellets finns det flera alternativ, jag har bara koll på tre men jag vet att det finns flera "godkända" :) De jag vet är Oxbow, JR Farm och Lottie. Oxbow köpes online eller hos vissa veterinärer. JR Farm säljs på zooplus.dk och Lottie finns bland annat på Granngården. 

Jag ger Lottie, ca 1 msk per marsvin och dag, sen ger jag havregryn utöver det (jag har marsvin som behöver lägga på sig lite). Man kan om man vill istället blanda helt eget och strunta i pellets. Man kan t. ex ge havre (hel och gryn), kornkross och andra "kross" osv. Jag kan inte uttala mig om hur man gör den bästa blandningen, men det kan du säkert få andra tips på, eller så frågar du uppfödaren :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[MissNovember]
2013-08-25 22:23
0

Jag har carrier pellets till min kanin, det står på att det även är för marsvin men är det ett dåligt foder att ge marsvin då eller? Någon som vet?

supernatural
2013-08-26 19:19
0

#5 Nej skulle inte tro det är dåligt, men det är förmodligen inte t.ex vitamin C i det (eftersom det är gjort för kaniner), vilket marsvin behöver för att de inte kan producera det själva.

Jag har Selective till mina grisar, och ger dom rätt lite av det. Dock får dom grönsaker/frukt varje dag och fri tillgång till hö såklart.
Jag tycker den är jättebra, den har extra tillskott av vitaminer också och har bara naturliga ingredienser.

Bilden är borttagen av moderator då den dels är publicerad utan upphovsmannens tillstånd, vilket är förbjudet enligt svensk lag och även nätverkets samtsajtens regler(§01. §04.C. samt §05.B.).

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Fridaaaa
2013-08-26 19:21
1

#6 Man får inte lägga upp bilder man själv inte har tagit eller har tillstånd att lägga upp 😉 Bra att tänka på.
Det fodret är ett av få pellets som är bra 😛

#5 Det är inget foder jag skulle ge. Vet dem som gjort det men jag själv vill inte göra det, inte till kaninerna heller. Så jag hade bytt 🙂
Owbow eller selective t.ex är bra pellets om man säger så till marsvin eller JR Farm🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Juliannas marsvin
2013-08-26 20:00
0

#5 Carrier har 600mg C-vitamin/kg & Selective 800 mg/kg så inte så jättestor skillnad, inte för att det spelar så stor roll förmodligen är C-vitaminen det första som "försvinner" ur fodret, du ska ge C-vitaminrika grönsaker för att täcka behovet av C-vitamin.

Och det fungerar absolut utmärkt att ge Carrier Kanin och Marsvinsblandning. Jag säger inte att det är det bästa men jag har många marsvin & ingen av dem har nånsin haft problem av Carrier pelletsen 👍