Ranglöst hanpar
Jag har väldigt många gånger när personer oroat sig över sina gnabbande hanpar poängterat att det är något som måste ske. Att alla hanpar måste gnabbas och ridas och köra hela baletten för att de ska göra upp om rangen. Att alla hanpar har en rangordning. Att någon måste vara högst. Att så är det bara.
Jag tänkte nu äta upp mina egna ord, och presentera mitt ranglösa hanpar. Ja, ranglöst. Det finns ingen rang i detta paret. Det finns ingen över och ingen under.
Chivas och Edward är lika gamla. 2 år.
Chivas har ingått i flera andra hanpar förr. Han har varit högst i rang och han har varit lägst i rang.
Edward har gått med flertalet honor förr, allt från snabb handparning på köksgolvet till boende med honan ända fram tills direkt efter förlossningen.
I våras när det var dags att sätta ihop honor och hanar inför sommarens kullar insåg jag att Chivas och Edward hamnade ensamma. Att sätta ihop 2 vuxna hanar, varav den ena har ett långt förflutet av honor bakom sig, är riskabelt, men det fick bära eller brista.
Några ungar skulle flytta samma dag och fick sitt bad, och då passade jag på att städa ur en bur (som faktiskt inte var gigantisk, ca 100x80) och badade snabbt igenom de båda herrarna. Tjoff ner i buren.
Inte ett ljud. Inte ett ridande. Inte ett hugg i luften eller hack i tänderna eller gnällande efter varandra. De bara hoppade ner, och så var det klart.
Fortfarande så här ett halvår senare har de inte gjort upp om rangen. De har aldrig krökt ett hårstrå på varandra, ligger alltid tillsammans, delar broderligt, och bara är.
Jag har studerat dem så noga, så mycket, så länge. Men ser inte minsta tillstymmelse till ledare. Det finns helt enkelt ingen rang i denna buren. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Oj har aldrig varit med om det fick lära mej något nytt i dag då 🙂
Vad kul att det går bra 👍 Kan vi vanliga människor ha bästa kompisar så kan väl marsvin också ha det fast det är av samma kön. Silvern och Bragd är värsta bästa kompisar. Ingen som bestämmer i buren eller bråk eller sånt. Bara bus bland dina marsvins saker 🙂 I den andra buren är det Snadi som är lite bossig och det är ju inte så konstigt då han håller på att bli vuxen då han är 11 månader gammal. Men det är inget bråk eller sånt där heller 🙂
Har precis varit med om samma sak. Två hanar vars kompisar har flyttat precis.
De har inte ens klapprat tänder mot varandra.
Jag undrar om det är som så att de båda är ranglåga och tror att den andra bestämmer 🤔.
Jag har 2 lunkagubbar som kamperat ihop i ungefär 5 år. Äldsta gubben Muffe är över 7 år och kompisen Valle snart 5 år. De hade i och för sig en ordentligt uppgörelse när de bott ihop 1 år och var tillfälligt isär när såren läkte. De sattes ihop sedan utan problem och utan ny uppgörelse. Ingen verkar vara dominant, utan de är oftast nära varandra. Valle ser nu mycket dåligt, Muffe är tunnbenad, glesare i pälsen och sover mycket. När Muffe tar sin tupplurar sitter Valle tätt intill. De har hela tiden bott omgivna av honor och andra hanar i burarna runtikring utan att det påverkat minsta lilla.