Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1694 ggr
lmlf
2013-09-01 13:09
0

Samla låda?

Hej! Har en kompis som har två jättesöta marsvin, hon har dom i en SAMLA låda från Ikea, 130l. Får man ha det? Är det inte för litet? Dom har mycket att göra och får springa fritt ute flera timmar om dagen men ändå, är den tillräckligt stor?

Fridaaaa
2013-09-01 13:47
0

Vad är måtten på lådan? Liter säger ingenting.
Tyvärr får man ha marsvin på en yta som är 0,3 kvm vilket är på tok för lite för 2 st.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillyrod
2013-09-01 13:53
0

Storlek

Bredd: 78 cm
Djup: 56 cm
Höjd: 43 cm
Rymd: 130 

Så stor är den 😕

Fridaaaa
2013-09-01 14:01
1

#2 Laglig för 2 marsvin, tyvärr, blir lite mer än 0,4 kvm.
Och har laglig bredd och höjd.
Lagliga måtten är små. Jag skulle personligen inte ha under 0,5-0,6 kvm till 2 marsvin. Hus mm ska ju med få plats

_Charlie
2013-09-01 16:00
0

Nej den är inte laglig för 2 marsvin, alternativt är den precis laglig med nöd och näppe. Mätt inuti är de måtten felaktiga. Måtten angivna på hemsidan är yttermåtten. Dra av en 8-10 cm på på både längd och bredd.

Det är oavsett inte en plats för några marsvin att bo på, så länge inte flera av de lägre lådorna är sammankopplade. Marsvin behöver kunna röra på sig, i en samlalåda lär de knappt ha plats att vända sig.

_Charlie
2013-09-01 16:08
2

Något annat som är viktigt att tänka på är att även om marsvinen får springa fritt flera timmar om dagen, så sitter de i buren större delen av sitt liv. Kanske får de vara ute hela 4 timmar om dagen, då återstår ändå 20 timmar om dagen i glassbunken.

Visa din kompis bilder på alla bokhylleburar och prata om alla fördelarna med stora burar. Hur marsvinen blir friskare och sundare och därmed faktiskt lever längre. Och tänk så snygg buren kan bli med! Försök få in henne i större bur tankar så kanske hon själv känner att hon vill byta, erbjud dig hjälpa henne, kolla runt i era garage/förråd efter en lagom liten bokhylla, fråga farmor/mamma etc om de har vaxduk över, gör det till en kul grej så tror jag nog du har större chans att få med henne.

Fridaaaa
2013-09-01 16:15
0

#4 Jasså, blir det så stor skillnad mellan innemåtten och yttermåtten?
Inte sett sån men trodde inte de var så tjock kant, ja då blir den ju inte godkänd 😕
Jo oavsett är mitten för små ändå, enligt mig 😕

Phernilla0202
2013-09-01 16:53
3

Jag hade min guldhamster i en 130L samla låda och tyckte det såg trångt ut.. Hur får hus , matskålar + 2st djur på ca 1kg/st plats?