:P
Nu när jag fått en kattunge så har jag inte lika mycket tid för marsvinen. De har blivit lite tjocka fast jag bara gett dom hö, vatten, grönsaker och fiberhavregryn. De är svåra att ta upp nu också. Jag tar inte upp dom varje dag, för kattungen behöver mycket uppmärksamhet. :) Han har fått hälsat på dom men han tror att det är leksaker. :P Tur att jag inte byggde en bokhyllebur innan jag fick katten. Han har redan försökt hoppa in i buren när jag har den öppen ibland. :D
Det var ju tråkigt att höra att de inte får så mycket uppmärksamhet längre. Du kan väl släppa ut dem på golvet och stänga ut katten från rummet bara om det går? Katten tar ju knappast hela dagen att aktivera och du behöver ju inte ens sitta inne hos marsvinen om du har en hage med grejer i till dem om du känner att du inte hinner eller vill.
trodde det var ett skämtinlägg…
Men seriöst, jag har inte suget att ta upp dom heller.
Omplacera dom omgående så de får den vård de behöver i så fall! Finns ju inget roligt med att dina marsvin inte får den skötsel som lrävs sä förstår inte alls ditt val av rubrik. Känns som trollvarning här tyvärr :/
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Vad vill du med ditt inlägg? Det är väl alltid lite tråkigt att något får hamna i skymundan när något roligare dyker upp. Funderar du på vad du skall göra med marsvinen? Önskar du ett inlägg som gör att du slipper dåligt samvete? De som har flera djur brukar inte ha problem med att kombinera omsorg om katt med omsorg om marsvin. Hur länge kommer katten vara rolig?
Jag vet att mitt inlägg låter lite hårt, men att många marsvin omplaceras för att ägaren tröttnar är trist.
Om TS själv inte skrivit inlägget, eller om det är ett skämt ber jag om ursäkt på förhand.
…
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#4 Jag tar ju hand om dom, men tar inte upp dom varje dag i o håller på.
#5 Katter ger mycket mer tillbaka en ett marsvin…….
Jag vill inte omplacera dom nu iallafall, det är bara de att jag inte tar upp dom lika ofta som jag gjorde förut.
#7 Så du ska behålla marsvinen men favorisera katten? Hur länge då? Tills katten inte är en kattunge längre och därmed inte söt och du istället vill ha marsvinen för att ignorera katten? Ska du ha flera djur måste du sköta om flera djur på rätt sätt, så enkelt är det. Kan du inte hantera att ha mer än en sorts djur så måste du välja vilka du ska ha kvar. Eller så får du helt enkelt suck it up och ta hand om marsvinen i alla fall tills du tycker de är roliga igen. Marsvinen ska väl inte behöva leva ett tråkigt liv för att du tycker att du har fått en roligare leksak.
#7 Men hur mycket man får tillbaka av sitt djur är väl beroende på hur mycket man håller på och grejjar med det? Jag har tre hamstrar, och jag tycker dom ger väldigt mycket tillbaka.
Visst på ett annat sätt än hund och katt, men dom är fortfarande mina älsklingar, oavsett hur sociala dom är med mig.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#7 Där håller jag inte med. har både katter och marsvin. Och de ger lika mycket men på olika sätt.
Marsvinen behöver samma skötsel oavsett. Få komma ut i hage osv.
Bara för att man skaffar nytt djur, ska inte de gamla bli mer "undanskuffade" eller hur man ska uttrycka det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Marsvin är inga gosdjur för min del. De hårar hela tiden.
#9 Men jag har alltid hållit på med dom innan men de började bitas mer, en av dom. Så då var det inte lika roligt längre. Det är ju inte så att man lär dom för dom förstår väll inte så mycket.
#10 Det är väll olika.
I bra djuraffärer tar dom inte marsvinen ut i hage?
#11 Du kan inte jämföra djuraffär med husdjursägare. Det är inte samma sak. De bor för det första där inte resten av sina liv och massa annat som gör att det inte är samma sak i djuraffär som hos privatpersoner (och dessutom finns det få bra djuraffärer heller ändå).
Hårar hela tiden? Marsvin hårar inte mer än vad många katter kan göra, många katter hårar med.
Då är det väl bättre för deras skull att du omplacerar dem om du ändå inte är intresserad längre av dem?
Marsvin är inte korkade djur! De kan lära sig saker. Katter t.ex är självständiga och kan vara svåra att lära saker men vissa går att lära saker, samma med marsvinen.
#11 Oki, fast jag hoppas du inser att skillnaden mellan marsvin och gosedjur är betydligt större än att marsvin hårar?
Förlåt, men jag tycker du beter dig sjukt omoget nu. Har du tröttnat på dina husdjur får du ge dem till någon som kommer att ta bättre hand om dem. Du kan ju inte påstå att de magiskt behöver mindre uppmärksamhet nu bara för att du har fått en rolig kattunge att leka med.
Speciellt som du säger att marsvinen har gått upp i vikt nu - det visar ju på att någonting har förändrats. En viktuppgång behöver inte vara negativ om den bara är liten och sen tar stopp, MEN om de fortsätter gå upp i vikt så kommer de ju inte må bra av det. Tycker du att det är okej bara för att du inte orkar med dem?
#12 Marsvinen hårar jätte mycket! Katten hårar absolut ingenting. Jag får se hur det blir.
#11 Jodå, du kan nog lära marsvin. Kan man lära en liten hamster att inte bitas så ser jag inte varför man inte skulle kunna lära ett marsvin att inte bitas.
Men får jag fråga varför du har marsvin? Om du inte gosar med dom, eller håller på med dom? Då är det väl bättre att du omplacerar dom så att dom får ett hem där dom kommer vara lika älskad oavsett om det kommer ett nytt spännande djur eller inte?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#14 Mina marsvin hårar inte mycket alls, de har sina perioder precis som katterna.
Har de alltid hårat mycket? hur gamla är dem?
Tänk på marsvinet, istället för på dig själv, bara ett tips.
Jag älskar mina marsvin men skulle jag känna att tiden inte räcker tid osv så hade jag valt att omplacera dem för deras egna skull.
Om du nu vill ha kvar dom måste du ge dom kärlek och ett värdigt liv
om nu katten är viktigre en dina marsvin så rekommenderar jag att du omplacerar dom eller säljer dom. Du ger katten ett bra liv och de är ju bra men marsvinen hamnar sist och de är helt underbara djur kan jag säga 🙂
#16 De har hårat hela tiden.
#17 Marsvin blir nöjda med att bara ge en gurka. Jag har haft marsvin i snart 2 år så jag tror jag vet…..
#18 ursäkta men Två år? Det är ju verkligen Ingen tid alls :S
Gurka innehåller inget annat än Vatten..
#18 Marsvin behöver motion/få komma ut och röra på sig, kärlek och omtanke. Inte mestadels sitta i sin bur, få lite mat och sedan är det bra. Då är det väl bättre att de kommer till någon som engagerar sig i dem?
Marsvin är mycket mer än bara så, som du verkar se dem.
I djuraffär stannar marsvin i max 2 veckor väldigt stor efterfrågan på marsvin. Dina stackare har nig mer än så kvar. Du vet att katten kan bli över 20? Och även dom hårar.
Tycker lika dant #20
förstår inte hur alla ni kan hålla en ''snäll'' ton…..
stackars marsvin..
~
#24 Bättre att försöka ge possitiv inverkan så det Kanske går fram än att skälla ut då det skulle ta stopp direkt :(
#11 katter hårar mer än ett marsvin gör. Stackars marsvin jag lider med dom 😕
Kan säga rakt ut att jag tycker synd om dina marsvin sitter i kläm nu 😕 usch synd om dom
Förstår verkligen inte vad du vill få ut av detta inlägg TS? Det enda du gör i denna tråd är att gnälla på dina marsvin, "de nöjer sig med en gurka", "de hårar", "katten ger mycket mer". Omplacera dom då? Varför överväger du ens attinte omplacera om du nu verkar ha totalt tröttnat på dina marsvin? Ska du ha dom sittandes i en bur med en gurkbit om dagen tills du till slut har bestämt dig? Tycker jag verkar väldigt elakt och ansvarslöst. Du har tagit på dig ansvaret för dessa djur och bara för att du nu fått en katt som du tycker är roligare, kan du inte strunta i marsvinen. Vill du inte ta hand om dom ordentligt - omplacera. Vill du inte omplacera - ta hand om dom ordentligt. Så enkelt är det.
Så ledsen över att din katt ska få mer uppmärksamhet. Marsvin ska få vara ute, och springa av sig varje dag, annars så mår dem inte bra alls, att bara få mat och sitta i en bur. Omplacera dem om du inte har ork att ta hand om dem. Annars får du börja att ta hand om dem lika mycket som du gör med katten.
Att katter inte hårar var nått nytt.. Själv har jag 2 st katter och hela huset + kläder fulla i hår. Kanske nu när katten är så liten, men vänta tills han/hon blir större!
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Marsvin som hårar så mycket att det blir ett problem att hantera dom, och gör detta konstant, skulle jag säga mår dåligt. Se över kosten, det torde ligga brist på nödvändiga näringsämnen bakom detta enorma håravfall.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Mina marsvin hårar ganska mkt, framförallt virvlisarna… Nu är ju det en droppe i havet mot vad våra två stora hundar släpper av sig under fällperioderna, så tänker inte så mkt på det.
Våra katter vi haft (har dessvärre utvecklat allergi så blev ingen mer efter att den sista gick bort) har alla fällt men olika mkt. En var hemsk på det, blev en hårmatta i möblerna efter henne.
Att konstatera är att pälsdjur generellt fäller! (som vanligt, undantaget bekräftar regeln)
#33 Det där är ett rent påhopp mot #26 att skriva så. Och varför svära utan anledning?
Du borde tänka om lite grann och ta till dig vad folk har skrivit till dig i tråden, för just nu verkar du totalignorera det.
Men herregud, det är som om att man skaffar en valp när man har barn och säger '' nej, hunden måste ha mera uppmärksamhet. Barnet klarar sig på välling!''
Mina marsvin är som mina barn, älskar dom jätte mycket!
Och skulle jag inte jag ha tid för dom, så omplacerar jag ju dom så dom får det bättre.
Checka in @gnagarboden på instagram 
Det är klart inte katten har börjat fälla än… det är en kattunge
Stackars marsvin säger jag bara.
Besök gärna min blogg - Minsvartvita
Men tuffa tjejen. Nu får du ta och lugna dig några kilo! Vill du inte ha svar på det du skrivit så ska du väl bara strunta i att skriva nåt på forum då. Hur trodde du att folk här skulle reagera när du skriver nåt sånt här? Du tror att alla marsvinsälskare här lugnt skulle acceptera att du skriver att du i princip inte bryr dig om dina marsvin längre..?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
TS jag tycker du agerar otroligt omoget när du skriver i tråden. Egentligen får du ju räkna med lite hårdare svar med tanke på hur du uttrycker dig i trådstarten och kommentarerna. Hur det än blir hoppas jag verkligen att du tar dig en rejäl funderare hur du ska göra med marsvinen. Om man nu tröttnar på djur, då får man faktiskt skärpa till sig och ordna upp det. Ursäkta men detta är riktigt omoget beteende. Lycka till och ge dina djur det de är värda.
#33 jag förstår verkligen ingenting, innerst inne hoppas jag att någon har hackat din användare och nu trollar runt på forumet för att det är "kul", för jag minns dig verkligen inte som såhär i tidigare trådar. Du kan inte säga till en människa att den personen ska gå och dö. Personen sa att katter hårar mer, och att hon tyckte synd om marsvinen, det finns ingen anledning i hela världen att du ska ha rätt att säga till den personen att gå och dö.
Som sagt, exakt vad vill du få ut av denna tråd? Svara på det. Vill du få råd? Vill du bara få reaktioner? Har du tråkigt och vill bråka på internet? Jag förstår verkligen inte, och om det är något av de två senaste alternativen jag radade upp tycker jag du kan stänga av datorn ett tag faktiskt.
Har inte användarens lillasyster använt dennes inloggning tidigare?
I vilket fall som helst så gissar jag att det är någon som är ute för att provocera.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#40 Jag har för mig att det var Thezz.
Checka in @gnagarboden på instagram 
#40 Nej det var Thezz.
Om inte det är samma med denna med?
#40 Ja, alltså att gå till ett marsvinsforum för att säga "jag har tröttnat på mina marsvin för jag har en kattunge som är mycket roligare" känns förstås som trollande. För har man så pass mycket insikt i att det är vad man gör så vet man ju också att det är dåligt. Så tråden i sig är väl nästan garanterat bara för att provocera.
That being said behöver den inte vara osann för det. TS kanske verkligen tycker att kattungen är roligare och tror att det är roligt eller coolt eller YOLO eller vad ungdomarna nu säger att starta såna här trådar där folk blir upprörda. Vi får hoppas att TS blivit hackad i alla fall, för annars är mitt enda tips till henne att hålla sig ifrån internet tills hon klarar sig utan blöjor. Och att ge bort marsvinen, obv.
linnea….Seriöst! Du verkar ju inte tycka om dina marsvin längre, då borde du låta dem komma till någon som kan ge dem kärlek vilket du inte ger länge.
Katter och marsvin är olika djur, de går inte att jämföra. Katter går som de vill och kommer när de passar dom.
Marsvin är sociala och vill alltid vara med.
Vilka knäppisar de finns! Ushh! behandlar djur som leksaker.
#12 Ja jag håller med! Om du, TS, vill ha ett djur man kan lära mest saker så kan du ju skaffa en hund, men de är det GÖRMYCKET jobb med. Gå ut och gå flera timmar per dag.
Det här känns ju typ som när min syster gick in och skrev? Du brukar vara klok och ge råd LinneaKangaas.
// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] 
#45 Känns olämpligt att råda TS att skaffa hund när marsvinen uppenbarligen är för mycket.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Det är inte första gången TS har skrivit konstiga trådar som jag uppfattar det bara för att provocera.
Varför gör du så TS? Vad vill du uppnå? Mår du inte bra?😕
Förlåt allihopa! Har varit trött och irriterad de senaste dagarna. Som ni ser så har jag skapat en ny ifokus-användare, för min andra kom jag inte ihåg lösenordet på. Det blev något konstigt iallafall.
Att jag varit trött och irriterad är ingen bra ursäkt, jag vet. Men så att ni bara vet så tar jag hand om mina grisar, de är fortfarande mina älsklingar. Även fast det kanske inte verkar som det som jag skrev ovanför. Jag tog faktist ut dom på golvet igår och katten blev väldigt intresserad, så då stängde jag ut han från rummet ett tag. Inte så länge eftersom kattlådan står i mitt rum. Men det gick bra ändå! Lite senare ikväll ska jag ta ut alla tre på sängen så de kan springa av sig ett tag där också.
Förlåt ännu en gång! Men en grejj som fick mig att bli ledsen och argare var att ni fick mig att känna mig som en djurplågare. Jag ska göra mitt bästa nu för mina marsvin, jag lovar!
Den ursäkten är god tagen ts :) De är bara bra att du är med dina marsvin med :)