Bebisvikter
Har just fått reda på att SMF har ingen viktgräns för bebisar, alla här säger att ungarna ska väga 300 g, var kommer detta ifrån?? Jag har sett fler stycken som anklagar uppfödare för dom säljer sina ungar som "väger" för lite. Men hur kan en unge väga för lite när det inte finns några riktlinjer inom föreningen?? Är inte konditionen på ungen det som ska spela roll?? Även om en unge väger 270 g o är pigg o glad o äter som den ska, ska inte den kunna flytta då??

Jag tror att den här viktgränsen kommer från DMK (Dansk Marsvineklub) där reglerna säger att marsvinsungar ska vara minst fyra veckor och väga minst 300 gram innan de får säljas.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Att det blivit en allmänt vedertagen gräns beror troligtvis på att den funkar erfarenhetsmässigt. En flytt är en stor omställning för ett litet marsvin som ofta tappar vikt i samband med det. Det tar ett tag att känna sig hemma på nya stället med nya lukter och kompisar. Då äter man inte lika mycket som vanligt. En unge på 300 g har mer att ta av, en för liten unge riskerar tappa styrka och immunförsvar. Procentuellt är 20 g viktförlust mindre hos en unge på 300 g än en på 270 g. Det är små varelser vi pratar om. En nyinflyttad unge blir ibland jagad och lite hårt hanterad av och om det finns ett äldre marsvin som vill sätta det yngre på plats. Även där behövs det hull att ta av. Då är det bättre att vara hemma hos uppfödaren tills man på alla sätt är redo att flytta, och öka förutsättningarna till att det blir riktigt bra i nya hemmet.
Jag förstår faktiskt inte varför det är problem med att vänta, och varför man skall skynda på något när det är så viktigt med en bra start.