Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1418 ggr
Lundqviist
2013-09-03 14:43
0

Bit märken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, (igen) som jag tror vissa vet så skaffade jag ju 2 honor. Som var några veckor gamla. Jag har märkt att min hona här hemma, som är 5 år gammal. Har bråkat lite med dom. Dom har pippit högt osv. För 3-4 dagar sedan märkte jag att hon hade bit märken på rumpan. Å jag tänkte, att jag avvaktar lite. De har inte kommit fler. Å om jag trycker så gör de inte ont på henne. Ska jag avvakta å se hur såren blir? Eller ska jag göra något mot de? Eller är de bitmärken? Men de är mycket möjligt att såren har kommit från de andra stället. Jag har ingen aning.

Lundqviist
2013-09-03 14:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

[erikam]
2013-09-03 14:51
0

Det är väl egentligen svårt att säga om det är bitmärke eller inte. Men så som du beskriver så är det ju ganska högst troligt att det är just bitmärke. Tvätta såret och se till så det inte kommer in skräp och päls i det. Det ska nog inte vara någon större fara med det där :)

[erikam]
2013-09-03 14:52
0

Du kan ju också kolla om det finns något i buren som de kan ha gjort sig illa på, någon vass kant eller liknande.

Lundqviist
2013-09-03 15:31
0

De gör jag, med vatten, morgon och kväll.  Men ska jag bara använda vatten eller något annat?  Har aldrig haft ett marsvin med sår innan, så vet inte hur jag ska hantera de bättre än att göra rent med vatten >.< 

Nej de finns inget i buret som är vasst. :/

[Gladamarsvin]
2013-09-03 16:06
0

Du kan göra koksalt lösning  jag   har själv gjort de när de vart sår jätte enkelt 🙂 länken kommer här : http://kaninmagazinet.se/2012/may/koksaltlosning.html

Lundqviist
2013-09-03 16:35
0

#5 tack så mycket för länken! de ska jag absolut göra ikväll! :D

emmaaslund
2013-09-03 17:38
0

Det är alltid bra att ha sårrengöring hemma. Desivon finns att köpa på de flesta matbutiker och fungerar utmärkt att rengöra sår med, både på människor och djur.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[rumelle]
2013-09-03 18:26
1

Ja, det der ut som bitsår tycker jag. De ser ganska färska och inte speciellt djupa ut. Tycker inte att de ser infekterade ut heller. Jag hade avvaktat ett par dagar och sett hur de läker (förutsatt att grisen verkar må bra i övrigt). Har aldrig behövt rengöra ytliga bitsår, de brukar läka fint på egen hand. 
Om det däremot skulle bli infekterat är klorhexidinlösning eller koksaltlösning bra att rengöra med.