Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 823 ggr
cookie13
2013-09-04 08:13
2

Nykomling!

Hej alla! Jag är ny i marsvinsvärlden och vill gärna få lite råd. I fredags flyttade mina 2 små sötnosar in hos mig som jag adopterat. De är två tjejer av rasen Teddy på 2 år. Jag är en av de som anser att det redan finns så många vuxna djur som är i behov av nytt hem av olika anledningar och tycker därför inte att det finns någon anledning att skaffa bebisar. Är dessutom helt emot djur affärernas mestadels oetiska synsätt på uppfödning. Hade dessutom turen att hitta 2 renrasiga Teddy honor med stamtavla 😊 De är helt underbara och hur söta som helst. De tog inte lång tid innan de kände sig som hemma och ca efter ett dygn av lugn och ro i buren var de glada att få komma ut på upptäcktsfärd i vardagsrummet. Igår kväll så tig jag mig en ordentlig titt på dem och tycker att de ser lite smått vanskötta ut i hud, päls och klor. För övrigt så ser dom hur bra ut som helst, mycket bra hull och underbart temperament. Bra aptit och normal avföring. Klorna är så otroligt långa att jag tycker det ser obehagligt ut för dem att gå. Den enas klor har dessutom krullat sig. Pulpan vuxit sig för lång på dem båda. Det kommer att ta tålamamod och tid innan pulpan kan dra sig tillbaka lite om jag klipper lite och ofta, den biten är jag väl införstådd i. Nu till pälsen. De är ganska smutsiga! Vill inte utsätta dem för ett bad så här tätt inpå en flytt och ärligt talat så vet jag inte hur jag skulle gå till väga, de är ju så känsliga! Nu till öronen, den enas öron är fina och rena men den andras är ett kapitel helt för sig. Igår satt jag nog i en halvtimma och drog ut "smuts" med pincett och tops! Det såg ut som hudavlagringar som packats ihop under lång tid mellan vecken i örat. Dock såg örongången (längst ner mot hörselkanalen) fin ut så det var bara i yttre innerörat detta låg. Tack o lov! Det måste ha kliat något så fruktansvärt att ha det liggandes där. Hon verkligen älskade behandlingen och verkade mycket tacksam att bli av med smutset. Fick bort allt och nu ser hon ren och fin ut. Till frågan, vad kan det vara? Tacksam för svar. Mvh, nybliven grismamma 😊

Marsod
2013-09-04 09:13
1

Hej och välkommen!

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor då jag är ny här med men vad jag kan utläsa på din text så kommer dina grisar att få någon som verkligen bryr sig om dem. De har ett bra liv framför sig! :)

cookie13
2013-09-04 09:25
0

Tack för att du tog dig tid att svara iallafall och tackar så ödmjukt för komplimangen, den värmde 😊 Någon av ni andra lite mer erfarna grisvänner kanske vet något mer?

Svarttusch
2013-09-04 09:27
1

Hej och välkommen! Hoppas du ska trivas här :) 

Vad bra att de är i bra hull, det är något som jag tycker är otroligt viktigt. 

Klorna var det ju lite mer dåligt med, men du verkar redan veta hur du ska göra :) 

Bad kan jag tyvärr inte uttala mig om. Jag har ingen erfarenhet alls av Teddy, men efter vad jag har läst är det väldigt noga med en teddys päls. Det kan lätt bildas svamp och därför ska man bada regelbundet. Men vänta på att någon mer teddy-kunnig svarar, eller om du vill ha ett svar fort skulle jag rekommendera att mejla någon teddyuppfödare. Sajtvärden Sandra-B föder upp teddy och kan säkert tipsa (hon kan dock ha lite fullt upp i bland), chocopops här på forumet har också teddys och kanske kan svara. annars kan du alltid gå in på svenskamarsvinsforeningen.se och kolla uppfödarregistret efter teddyuppfödare. 

Vissa marsvin producerar väldigt mycket öronvax och då kan det vara bra att hjälpa dem att få bort det så det inte irriterar. Jag använder mig av en våtservett för jag vågar inte sticka in tops än i öronen. Om den ena nu har överproduktion av det kan det kanske vara bra med en rutin kring det. T. ex att torka ur öronen vid varje kloklipp. Öronvaxet på marsvin tror jag är svart, så antagligen var det bara mycket vax hon hade i öronen. 

Än en gång; välkommen hit!

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

idipidi
2013-09-04 09:27
1

Vissa marsvin har en överproduktion av vax och hudavlagringar och teddy är en sån ras där det är lita vanligare än andra raser. Du gjorde helt rätt som tog bort allt jox. Öronrengöring för hund, t.ex. OtoClean finns på apoteket och hjälper till att lösa upp vaxet.

På samma sätt kan pälsen behöva skötas ordentligt för att de inte ska få problem. Borstning med karda för att få bort lös päls och få ner luft, samt bad med jämna mellanrum. Se till att föna dem helt torra efteråt, hela vägen ner till huden.

Det låter som att marsvinen har hittat ett jättebra hem. :)

idipidi
2013-09-04 09:31
1

Oops! Nu svarade vi samtidigt!

Men angående färgen på öronvaxet så beror det på vilken färg marsvinen har på öronen. Mörka marsvin har svart öronvax. Vita marsvin har gul-vitt.

cookie13
2013-09-04 10:00
0

Åh tack för alla svaren :) Nu kom det ju massa följdfrågor här haha! Jaha då får jag ge mig på ett badförsök oxå, hjälp!! Vad ska man ha för temperatur på vattnet? Dusch eller bad? Schampo, vilket? Karda, är inte det för hårt för huden? Borde ju riva dom kan jag tycka. Det som satt i öronen såg onekligen ut som lite kletiga och packade hudavlagringar men hon är beige och vit och kletet var mer brunt. Dock så har det nog suttit väldigt länge då det var svårt att få bort och jag var tvungen att dra ut det ur de små vecken med pincett. Sen försiktigt torka rent med tops. Det satt ju som tur var inte ner mot hörselkanalen så då gick det att göra så utan risk för att skada henne i örat. Annars hade jag nog fått åka till veterinär och få hjälp. Skönt att slippa den resan och kostnaden! Det tråkiga är ju att den jag köpte dom av är eller snarare har varit uppfödare av Teddy. Mina sötnosar har varit avelshonor. Man kan ju då tycka att de borde varit bättre omhändertagna! Nu har de dock gått i pension för här blir det absolut inga bebisar gjorda. Jag hade varit den sämsta uppfödaren på planeten för ingen hade någonsin fått flytta, haha! 2 marsvin, en hund och en häst räcker!

idipidi
2013-09-04 10:15
0

Karda är det som man använder för teddy. Sen bör man förstås inte använda den hårdaste kardan eller trycka ner den i huden, men en mjuk borste t.ex. kommer bara att borsta på ytan av pälsen. Du kan även använda en kam om du hellre vill det.

Lite konstigt att inte lämna ifrån sig nybadade djur kan jag tycka, så att du ska behöva mecka med det direkt. Det tycker jag är "standard" att göra…

Men vattnet ska vara lagom varmt. ;) Inte svalt så att de börjar huttra, men förstås inte så varmt att det bränns. Använd t.ex. något hundshampo. Om de är mycket skitiga och feta så kan faktiskt yes handdiskmedel vara en bra idé. Skölj sedan supernoga, mer än du tror att det behövs, handdukstorka och föna helt torrt.

cookie13
2013-09-04 10:59
0

Nu har jag haft lite pälsvård och använde karda och kam. Funkade hur bra som helst med mjuk hand. Förvånad över hur mycket päls och mjäll som ramlade ut. De ser genast bättre ut i pälsen så jag ska borsta dem dagligen och avvaktar en vecka med badet. Vill ju inte chocka dem med allt på en o samma gång 😊 Dessutom så känner jag att jag vill läsa på ordentligt innan jag ger mig på några badprojekt. De är ju så känsliga och jag vill ju inte göra fel så de blir sjuka.

[Gladamarsvin]
2013-09-04 12:31
1

Välkommen hit hoppas du trivs 👋

cookie13
2013-09-04 13:08
1

Tack 😊