Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2147 ggr
Zakaraa
2013-09-01 14:09
0

Blint marsvin?

Hur vet man att ett marsvin är blint?
Jag har nämligen en liten pojke, en skinny (med för mycket päls, upptäckte precis att det kommit ut strån på hela kroppen) och när han var omkring 1-2veckor så var jag på besök och då hade han en blå hinna över ena ögat som idag inte syns. Misstanken var då att han var blind på ena ögat. Idag är han 9 veckor.

Idag så börjar jag undra om han verkligen inte Är blind på båda ögonen för jag drog fingret framför båda ögonen, Nära och ögat reagerade inte alls. Drog inte ihop sig över huvutaget.
Dexter har på senare dagar börjat skrika väldigt mycket när jag tagit i honom, ungefär som panikskrik men när jag pratar är han lugnare och efter lite klappas slappnar han av till tusen. När han kom för några veckor sedan så gjorde han inte det.

Hans burskompis som är yngre går och varnar hela tiden, kuttrar liksom och vi har bara tyckt han är feg. Men Dexter har hela tiden följt efter Ruben (kuttraren) och de är Alltid tillsammans så nu undrar jag om det kuttret inte kan vara ett ljud Ruben gör för att Dexter ska kunna hitta?

Saken är den att när vi sätter ner handen i buren och ger mat så kommer han fram direkt och hälsar glatt. Gör han det endast på luktsinne eller ser han faktiskt?

Vad tror ni? Låter han blind eller brukar marsvin hålla ögonen öppna när man rör så? (utan att komma år morrhåren alltså)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lundqviist
2013-09-01 14:49
0

Jag är faktiskt inte så bra ang detta. men jag har läst nån stans att om man sätter ut marsvinet, å den står helt stilla, så kan den va blind, 

Om den i vanliga fall brukar springa direkt, men om den stannar upp en dag, å inte vet vart den ska ta vägen, kan den va blind, 

Men som sagt, jag är inte så kunnig på detta. Har bara för mig att jag har läst de.. 

Om jag har fel får någon gärna rätta mig. :)

Zakaraa
2013-09-01 14:55
1

Tja det är sedan hans burskompis kom (burskompisen är 4 veckor yngre) som han börjat utforska, idag sprang han omkring som en tok. Aldrig varit så livlig i sängen så det går ju lite emot det du skriver men samtidigt känns det som att allt annat pekar på blindhet..

Vad tror du om Rubens "varning" är det varning trots att de jämt är tillsammans och följer varandra eller är det något annat? Det är, vad jag tycker, det vanliga varningskuttret men är ju ny med marsvin så det kanske är ett liknande ljud som jag blandar ihop.
Kan försöka spela in nästa gång han sätter igång!

Lundqviist
2013-09-01 15:10
0

Jag har faktiskt ingen aning, kan som sagt ingeting om detta, Hade bara läst de nånstans, 

Jag vet inte vad jag ska tro om Rubens ''varning'' Jag är som sagt väääldigt dålig på detta, Men jag hoppas de är någon är på Marsvin i fokus som kan ge dig dem svaren du behöver 🙂

Zakaraa
2013-09-01 15:15
0

Ja det hade ju varit väldigt bra med mer kunnigt svar men jag är oerhört tacksam över din spekulation också!

Just nu verkar han må gott dock :) Han blev nyss badad, tror han varit torr i huden, och han verkade storgilla det sköna vattnet mot hans kropp. Nu ligger han i en handduk på min mage och halvsover <3
Älskar denna lilla gris ❤️ Oavsett om han är blind eller inte, ingen kommer någonsin kunna ersätta min gullegris 😘

Lundqviist
2013-09-01 15:20
0

Bara jag som tycker de är lite gulligt än då att ett marsvin är blind? 😊 😍

Zakaraa
2013-09-01 15:23
0

#5 Hehe gulligt kanske jag inte skulle kalla det men Intressant!
Framför allt att se dessa två pojkar tillsammans, man ser verkligen hur de trivs ihop och gör nästa allt tillsammans!
Dock så är ju Ruben skygg av sig så jag är rädd att Dexter ska ta från det medan de växer upp men det är bara att jobba med dem! :)
Dexter kommer fram, hälsar på en och tar mat ur händerna osv så hoppas att Ruben lär sig det med tiden :

Lundqviist
2013-09-01 15:25
0

De går sakta men säkert ;) Ger dig ett stort lycka till! :)

Zakaraa
2013-09-01 15:29
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Tack så mycket :)

Passar på att slänga in en bild på Dexter som ligger och myser efter badet :) Han ser minimal ut i handduken :P

Lundqviist
2013-09-01 15:39
0

ååå vilken snygging! 😍

Zakaraa
2013-09-01 15:41
0

#9 Han gäspar fram ett Tack :)
Just nu är han jätteful-söt eftersom han fått stubb på hela kroppen (vet inte om det är normalt för skinny :P)

Linnet
2013-09-01 15:49
0

Om ögat är blå/grått så beror det oftast på sår på hornhinnan, kan bero på nåt skräp eller höstrå som kommit in i ögat, men om ögat ser normalt ut nu så är har det ju läkt, det brukar oftast läka bra.

Lyan
2013-09-01 15:52
0

De brukar inte reagera när man rör framför ögonen på dem. Ögat blir blått när de får en skada på hornhinnan, det kan ibland ge bestående synskador om skadan är allvarlig men oftast brukar det läka fort och utan problem.

Skinny både får mer och mindre päls med jämna mellanrum.

Zakaraa
2013-09-01 15:52
0

#11 Ah okej, ja det blåa försvann under veckan och när jag kom tillbaka var det mörkt och fint. Tyckte det påminde om Gråstarr som jag haft på en råtta förr i tiden så viste att det var Något fel.

Idag har han fina rubinögon men att han inte reagerar när jag rör fingret framför får mig att undra. Hur gör era marsvin? Om ni har lust att prova 😇

Zakaraa
2013-09-01 15:53
0

#12 Ah okej! Ja men då hoppas jag på att jag bara fått en "ny-mamma- anfall" och att det jag oroat mig för bara beror på det :)

Tänkte jag skulle ringa min vet. dock och kolla om han kan genomföra syntest 😛

Lyan
2013-09-01 15:58
0

#14 Hur reagerar din andra gris om du viftar framför ögonen då? Jag skulle nog kunna PETA mina i ögonen utan att de hade blundat innan.

En ögonlysning är lätt fixat

Zakaraa
2013-09-01 15:59
0

#15 Han är som sagt skygg så jag tar det långsamt med att röra hans huvud.
Ska ringa på måndag till vår vet :) Har turen med att han finns 5min bort så det är superskönt!

busKotten
2013-09-01 16:04
0

Jag har reagerat många gånger på att mina marsvin är väldigt "orädda" om sina ögon. Dvs att de blundar inte (ibland såklart, beror lite på) när man rör ett finger framför. De är dock inte blinda ngn av dem.

Det ena gör ckså precis som du säger (mitt tuffaste/nyfiknaste marsvin) kutter ljud när hon går iväg. De andra brukar då haka på och gå på led bakom. Lite som att hon säger hit går vi allihop, följ mig…

Jag tycker inte det verkar som att ditt marsvin nödvändigtvis är blint utifrån detta… men hur är det med annat. Om du flyttar burinredningen, slår han i/ krockar osv?

Zakaraa
2013-09-01 16:08
0

#17 jag har inte flyttat om i buren ännu, de möblerar om själva dock, eller ja Ruben som låter (och är yngre) möblear om :P

Zakaraa
2013-09-04 13:36
0

Idag ska han få ögonen kollade :) Vår underbara vet tränger in oss mellan andra bokningar då det inte fanns tid annars. Service på hög nivå! :)