Mobbad/kräsen gris?
Hej! Har en liten gris hemma hos mig nu, han bodde hos mina föräldrar med sin marsvinskompis. Han har bott med sin kompis i 4-5 år nu och hans kompis har varit elak mot honom. Jag har valt att ta med mig den mobbade grisen hem. Enligt mina syskon har han gått ner rejält, vilket han har. Dock han äter men inte allt. Nu har jag surfat och kollat på nätet på vad jag kan göra för att få honom att må bättre. Hans vän har alltid varit dominant men inget farligt. Han tog allt mat och drog på hans hår. Kan det vara så att den andra grisen har blivit så pass elak att han låter inte den mobbade grisen äta? Jag har inte heller sett några bajskorvar i den buren jag har han nu. Han brukade dricka mycket vatten och på sistone har han inte druckit som han brukade enligt mina syskon.
Kan han ha blivit kräsen?
Kollade efter förstoppning, kände på hans mage om den är hård vilket den inte är. Men tänker ändå köpa något för att få hans mage igång.
Jag ska köpa ersättningsvätska åt honom iaf. Nu gav jag honom en liten salladsblad och han åt upp det. Sambon höll på att äta fullkornsbröd och jag gav en liten bit eftersom han har vägrat allt jag har gett honom så tänkte jag inte på att han skulle vilja äta den… men han tog emot den och åt den med väldig mycket lust. Gurka vill han inte ha o inte heller morot. Något annat? Nu har jag inte så mycket grönsaker hos mig men det ska inhandlas mer imorrn.
Han äter så han är inte i så dålig skick. Han äter inte som han ska iaf och det är vad som oroar mig. Jag har tvingad honom med en vattenflaska vatten eftersom jag har inte sett honom dricka något. Det är lite taskig för den andra grisen som blev ensam nu men jag får köpa en till vän åt honom och behålla denna gris hos mig. Blir den gris frisk så köper jag honom en till vän men förtillfället får han vara lite ensam och få äta sig tjock igen… Jag får känslan att den andra grisen var väldig elak mot honom :/.
Jag ger honom till helgen att bli bättre. Imorrn ska jag boka tid hos vetrinären iaf då blir besöket på måndag.
Just nu gav jag honom en bit gurka och han äter på den…
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

Låter som att det kan vara något med tänderna, har du kollat dem?
MVH Erika :)
#1 hur kan jag göra det? Eller bästa sättet då?
Framtänderna kan du ju kolla själv, men för att kolla kindtänderna är det nog bättre att du tar han till en veterinär. De har något särskilt redskap som de för in i munnen på marsvinet.
Ok, har bokat tid för honom till sollentuna djurklinik. Nu hoppas att de finner något och att den blir bättre.