Urinvägsinflamation?
Hej!
Mina marsvin (Guldis, ca. 4,5 år och Ville, ca ett halvår, båda hanar) har någon form av skabb sen ett par veckor tillbaka och de har behandlats med två doser Stronghold enligt vetten, de ska nog få en till eftersom vi hittade ett till synes nytt mjälligt ställe bredvid en bröstvårta.
Nu till det som jag startade tråden för: i dag vid kvällsmaten så hörde jag Guldis tjuta upprepat, som om han ville ha mat men mer desperat, och han satt helt stilla i en liten stund. Jag tog upp honom och vägde honom och han vägde ca. 50g mindre än vanligt (945g/ca. 1kg). Han fick en stor näve med gräs som han åt med stor aptit och ännu mer när han kom tillbaks till buren. Sedan såg jag att han kissade rödaktigt kiss när han satt stilla och tjöt som förut. Han kissar väldigt ofta men mellan de stunderna verkar han lugn och äter som vanligt.
Vad är detta? Hur allvarligt är det?
Urinvägsinfektion eller urinsten. Båda ger dessa symtom. Förhoppningsvis är det inte urinsten, brukar kunna krävas operation då… Bums iväg till vet med lillgrisen :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#1 Ok, är det bråttom? För vi har typ inte tid förens fredag…
Har de fått någon oral medicin? Har hört om att viss medicin kan färga urinen lätt röd. Ring veterinären!
Och ett stort lycka till 🌺