Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3774 ggr
Lillhems Kaniner
0

gnager på väggen

Får seriöst nervöst sammanbrott av mitt ena marsvin. han gnager på burväggen konstant. förut hade dom galler bur och då var det den andra som gnagde hela dagarna. tog ja av gallret gnagde han på fönster karmen eller bokhyllan så de var bara o glömma. fick tag på en duna bur, den som började har nästan helt slutat, gör de bara nån gång ibland. men den andra gör det heeeela dagarna. o då skojar ja inte! hur mkt grenar han har, fullt me mat och även om han varit ute på gräsmattan en hel dag. han gnager precis hela tiden och jag blir galen av att höra det! va f*n gör man??

Lamina
1

Duna bur? Finns det dunaburar som är stora nog åt marsvin..? 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lillhems Kaniner
2

den är 100x50

Lundqviist
2

Jag skulle nog rekommendera en större bur.  Själv tycker jag att de är alldeles för litet. :)

[Gladamarsvin]
0

Du måste ha större bur den är för liten för marsvin köp tex en bokhylla och bygg om till bur

[NellieLavec]
4

TS bad om råd angående väggbitandet, inte tips på bra burar… Jag vet inte riktigt hur det är med marsvin, men med hästar som krubbiter så brukar det hjälpa att sätta lite senap eller vinäger på stället dom biter, för att det ska smaka äckligt. Har också hört att det fungerar med tandkräm.

emmaaslund
6

#5 Tips på större bur grundade sig troligtvis i ett antagande om att marsvinet har tråkigt och därför biter på väggen. Ju mindre bur, desto mer uttråkat marsvin.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[NellieLavec]
7

Men folk här inne (inte just i denna tråden, utan på hela ifokus) hugger som ormar ibland när dom får chansen. Om vi nu tar denna tråden som exempel (menar inte att peka ut folk i denna tråden, detta är bara ett exempel) så börjar diskussionen om buren, istället för om inläggets egentliga fråga. Det framgår inte i inläggen att det skulle vara pga tristes som marsvinet gnager. Och även om det skulle vara så så räcker det väl att en säger det? Fler behöver inte haka på. Om TS bett om tips på bur så vore det en annan sak, men det är, för stunden, inte av intresse. Jag har sett otroligt många trådar som utvecklats på liknande sätt. Tycker bara det ger en dålig stämning här inne på forumet (och antagligen ger jag också en dålig stämning med detta inlägget) Vi vet ju inte TS bakgrund. Hon kanske redan håller på att bygga en bur som inte är klar? Vi kan omöjligt veta det som det ser ut i nuläget. Jag menade verkligen inte att trampa någon på tårna i detta inlägget. Om någon känner sig träffad så får dom jättegärna PMa mig så förklarar jag hur jag menade. Hoppas att ingen tog illa upp, och förlåt för att jag gick OT.

Lillhems Kaniner
1

De var de ja misstänkte. Att de blir diskussioner om annat än de man ber om hjälp med. De är alltid såhär! Nej ja håller inte på att bygga en större bur. Kan inte ha nån bokhyllebur då det inte finns plats för de. Har ett pyttelitet hus och de enda som får plats är en 120 bur. Men då återkommer de till galler som dom gladeligen biter hysteriskt på.

ElmerKrudd
1

Nå mer intressanta gnag-saker då? :) köpte några bollar och så åt mina grisar, det var väldigt poppis :) Sätta citron där han biter? :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[Gladamarsvin]
0

Du kan ju köpa en stor vanlig kanin galler bur i 50x 100 🙂

ElmerKrudd
1

#10 hon har en bur som är 100x50 redan?

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Lillhems Kaniner
1

Men om du läser va ja skrev i mitt första inlägg så ser du att ja hade gallerbur först. O de var pga gallerbitandet (som oxå kan orsaka tandskador) som ja fixa en duna bur.

farvendal
1

Det finns mindre bokhyllor, tex denna http://jysk.se/forvaring/bokhylla-rumsavdelar/bokhylla-horsens-3-hyllplan-bred-vit , men de kanske når upp till kanten ändå och gnager? 

Min hylla är 40 cm djup och har måtten 128x60, är det för stort för att få plats hos dig kanske? Marsvinen når garanterat inte upp till kanterna på den iallafall, inte ens i närheten ;) 

Annars så kan du smeta något äckligt på kanterna, typ vinäger som #5 tipsade om.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Cocomo]
1

Testa att lägga in lite leksaker och sånt som dom kan tugga på istället. T.ex klipp kartonbitar och trä på ett snöre, lägg lite hö i en toarulle och göm grönsaker som dom tycker extra mycket om så dom får jobba lite för maten! Lycka till med din lille gris! 🙂

[Gladamarsvin]
0

Okej ts

[Gladamarsvin]
0

Så klart man blir chockad över när man får reda på att marsvin bor i en sådan liten burk till bur. Tycker nu du ska släppa till backa marsvinet i galler buren :)

[bragd]
1

Jag har kartonger i buren som dom kan bita på och det är jätte populära hos mina marsvins killar 🙂

Ellociraptor
6

#16 Eh, va? 100 x 50 är ju fullt lagligt för två marsvin? För tre till och med. Det är ju inte superlyxigt, men jag skulle inte heller påstå att det är "en liten burk" eller någonting att bli chockad över: tror tvärtom det är rätt standard.

Sen vet jag att alla på MiF tycker att man ska ha minst 120, men det fungerar inte riktigt för alla. 100 x 50 är iaf lagligt och har TS inte möjligheten att ha en större bur (men som sagt, det finns mindre bokhyllor OM TS är intresserad) så är det inte så mycket att göra åt saken.

TS, har marsvinet hållit på länge? För jag har märkt att så fort mina hittar något nytt att gnaga på så tycker de det är skitspännande, men efter ett tag tröttnar de på vad det nu är och går vidare till något annat att gnaga på.

Lillhems Kaniner
2

Det är inte kanter dom biter på utan mitt på väggen. Ja såklart är jag djurplågare som har dom i 100 bur med grenar, tunnel, träbro mat hela tiden och dom får gräs och grenar. Fattar heller inte va de är som är så svårt o fatta, gallerburar gnager dom på gallret. Som dom bekant kan förstöra tänderna av o göra. Sen vill ja inte ha dom i en bur där kanten är så hög att dom inte ser ut men de kanske är bättre o sätta dom i en låda som är ca 40cm hög där dom inte kan hoppa över och inte se ut?

chokladtassen
2

#16 Vadå burk till bur? Förstår inte vad du menar?

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Lillhems Kaniner
3

Verkar som att en del tyckee man plågar sina djur om dom inte har ett eget vardagsrum för sej själva. Tanken från början var att bygga en tvåvåningsbur men de har inte kunnat bli av.

[Cocomo]
8

#16 Tycker inte du ska klaga på burk till bur när du själv haft samma storlek eller mindre till dina egna om jag inte minns fel. 😉

TS, ta inte åt dig.. Det kallas för iFokus syndromet och har man inte ett stort slott till sina djur och är expert på det djuret man har så kommer alltid några att "hacka" på en.

emmaaslund
3

#21 Absolut inte. Men 100x50 är faktiskt lite snålt med utrymme för ett permanent boende. Om inte annat är det inte märkligt att de utvecklar beteendet som exempelvis gnagande, då de troligtvis har rätt tråkigt.

/ Emma

Lyan
3

Min Yokan tuggade som en tok tidigare. Det spelade ingen roll vad jag gjorde, det var som ett tvång för honom att tugga. Han hade ett helt rum som han gick fritt i ihop med sin bror, han hade aktiviering mm, jag smorde med alla möjliga äckliga saker men han slutade inte.

Det krävdes en totalförändring för att få honom att sluta = kastrering och flytt till en annan bur med honor. Först då var han nöjd och kände sig tillräckligt aktiverad.

Det är jättesvårt att bryta en sådan vana, det går liksom inte att ge dem andra saker att tugga på för det duger inte.

Tyvärr tror jag inte att han kommer att sluta tugga utan en rejäl förändring och med massor av motion och aktivering för tuggandet blir som ett tvång, de får en kick av att tugga.

Vissa marsvin är inte byggda för ett liv i fångenskap, de behöver mycket aktivering som tex födosök och motion för att vara nöjda.

Får de golvtid? Har du provat att aktivera med tex trickträning? Så han får motionera både kroppen och hjärnan.

godisgrisen
1

Fast någonting är det ju som inte stämmer. Marsvin som är sysselsatta och har mat (läs hö) att pyssla med hela tiden sitter inte och gnager på saker varken buren eller gnagleksaker. Att folk kommenterade burstorleken var nog bara för att hjälpa dig med problemet för en för liten bur kan vara orsaken till att marsvinen blir uttråkade och gnager. Samtidigt tycker jag att en 100*50 bur borde funka även om det är bättre med en större bur. Gnagleksaker som grenar och annat ser jag personligen inte ett så stort värde i även om de inte skadar, det de ska gnaga på och pyssla med är hö. Hur är det med deras hö?Har de hö löst i buren? Är det bra kvalitet på deras hö? Om de har jättegott hö i en stor hög i buren kan det både roa och mätta dem så de inte behöver grejja med så mycket annat. Golvtid kan också vara viktigt här. Det är bra att de får springa av sig och göra av med energi och få annat att tänka på.

Det kan ta lite tid att bryta ett invant beteende men du verkar ju vilja lösa det så du kommer säkert på vad som orsakar gnagandet.🙂

Lillhems Kaniner
0

Har mkt bra kvalite på höet och dom har hö hela tiden. dock trampar dom ner det väldigt fort iom att de ligger löst. har haft dom ute på golv tidigare men föredragit att ta dom ut i hagen när de var fint väder ute. har som sagt väldigt litet hus plus att dom gnager på garderober och byrån när dom är ute.

o det är alltid på kvällen han håller på o gnager. oftast får jag "natta" dom för att det ska bli tyst på honom. då har dom buren fulla med hö,mat och grönsaker.

hade i början dom med i soffan men dom började pissa direkt dom kom till soffan. antar att det var i samband med könsmognad. har funderat på att kastrera dom men är rädd att dom ska stryka med :/

ja detta iFokus syndrom gör att många inte är inne ofta. jag är inne max ett par gånger per månad men nu är jag desperat och vill få råd. ja vill ha kvar dom.

godisgrisen
1

#26 De råd du fått är ju bra tycker jag. Att fundera över om buren är tillräckligt stor, golvtid, mycket hö, gnagleksaker mm. Jag tror fotfarande att det handlar om att de behöver mer stimulans. Jag tror du kommer att kunna lösa det med dessa tips.

PiggieVille
2

Kliar han sig mycket? Jag hade en hane som började tugga på allt frenetiskt. Han visade sig ha skabb. Om tryggandet berodde på det eller inte låter jag vara osagt men en tanke att ha i bakhuvudetet iaf

Lillhems Kaniner
0

Nä dom kliar sej inte nått direkt.

Arinah
1

#26 Du har fått bra råd i en inte helt lättlöst situation. Du nämner att de kissar så snart de kommer upp. Marsvin har en snabb ämnesomsättning, och de kan inte hålla sig särskilt länge. Kastrering förändrar inget i ett marsvinsbeteende förutom att de inte kan producera ungar. Man kan lätt lära känna igen när de är kissnödiga och ha en liten låda med spån i närheten av soffan som toalett. Stoppa dit marsvinet helst innan det kissar, eller i anslutning. Till slut förknippar de den lådan med att de skall kissa just där. Ett kissnödigt marsvin brukar ofta bli lite extra rastlöst, gå runt eller gräva. Lite olika med olika marsvin, men man lär känna sina egna.

busKotten
0

Jag hade jätteproblem med att ett av mina marsvin gnagde hus mitt i natten som en tok så jag hade problem med att sova. Hon har ett ett extremt gnagbehov och får mkt pinnar förutom hö at hålla sig sysselsatt med.

Iallafall så var det ett stort problem då jag inte fick sova på nätterna, och husen blev halvt demolerade. Jag testade att ta på sådant medel som nagelbitare penslar på på sina naglar när de skall sluta bita på naglarna- Stop ´n grow hette det. Det funkade tyvärr inte alls.

Jag löste det hela så att när hon började gnaga så åkte huset upp ur buren. Gick hon då till nästa hus och började åkte det också upp. Såhär höll vi på kanske 1 veckas tid. Helt plötsligt insåg jag att jag sovit genom hela nätter utan att behöva lyfta ut hus- hon måste antingen ha vant sig av med det då hon inte hade husen, alternativt på ngt sätt förstått kopplingen till att när hon börjar gnaga på husen så försvann de?

Lite svårare för dig då det inte är ngt som fysiskt kan tas bort ur buren när de drar igång, så har nog inget direkt tips där. Kanske att det kan funka för dig att smörja in med ngt som inte smakar gott även om det inte gjorde det för mig…

Lillhems Kaniner
0

Jo ja fick höra de när ja skaffa dom att de ska visa när de är kissnödiga. Men de gör de inte. O de kissar ibland bara några droppar. De blev outhärdligt så de fick inte vara me soffan till slut. Vilket var anledningen till att ja skaffa dom. dom har som sagt grenar, en träbro som dom mer än gärna gnagee på men lik förbannat gnager ena på väggen.

Svarttusch
0

#32 Många marsvin, långt ifrån alla, visar när de är kissnödiga. Jag har inte lärt mig mina än. Brukar ha dem på dubbel fleecefilt i knäet när jag har dem i soffan för att slippa bli nedkissad :) 

Jag kan tyvärr inte komma på några tips på hur gnagandet ska sluta, det blir nog ett tvångsbetende, nästan som hamstrar som inte kan sluta springa i sitt hjul osv.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Arinah
1

#32 Ett annat kisstips :-) Sy ihop en handduk med en lika stor bit plastad frotté så kan man ha dem i knät utan att bli nerkissad. Är man lite sykunnig kan man sy en korg men plastad frotté inuti. Lätt att stoppa i tvättmaskinen när den känns äcklig.

idipidi
2

Det är inte så att han lärt sig att gnagandet är ett sätt att få mat och uppmärksamhet?

Lillhems Kaniner
0

Han har ju mat? O den som gnager vill inte att ja tar upp han. det me filt i soffan är precis de ja gör men mina marsvin vill inte sitta still iknät utan gå runt vilket jag tycker dom oxå ska få göra. Romeo älskar tex springa på ryggkuddarna o så springer han fram o tillbaka till mej. Marsipan vill gå runt i soffan eller gömma sej i filten.

idipidi
0

Tänkte eftersom att du skrev att du behövde natta dem för att han skulle sluta, eller missförstod jag?

Lillhems Kaniner
0

Ja jag får lägga filt över buren innan ja lägger mej annars håller dom på hela natten. De mena ja me natta.

[Gladamarsvin]
0

Hej igen jag tycker att en galler bur på 100x50 är litet jämfört med en bokhylle bur. Du kan stoppa in gamla ägg paket och toa rullar så marsvinet kan gnaga märker att lilla Zero älskar de . De med kissandet de håller i inte täpt så som tex kanin. Man får helt enkelt räkna med att de kissar och bajsar jag har en flicee på soffkanten

m4rkus93
0

Vad är det för kön på denna och har du fler hemma och isf kön på dom?

Lillhems Kaniner
0

Har två hanar. Dom håller väldigt bra sams. Som ja skrev ovan. De vill inte sitta still, vilket de heller inte ska behöva göra när dom busar i soffan. O då blir de kiss överallt.

m4rkus93
0

Och det e dom ända du har?

Lillhems Kaniner
0

Ja två hanar annars hade ja väl skreve de när du fråga första gången?

[Aquelegia]
0

I Soffan lägger jag alltid ut 2 lager med handdukar, med kanterna en bit upp mot soffkanten, dessa handdukar är endast avsedda till marsvinen så de rullar jag ihop och skakar ur bajset sedan. Blir det äckligt på handdukarna tvättar jag på 60* då kan de springa runt bäst de vill. Lägger även ut dessa handdukar på utevistelser (på golv) som de kan kissa/bajsa på så slipper man skura/dammsuga. Då kan man ha de ute utan problem och de får inte tristess heller. Sitter marsvin endast i bur blir det lätt långtråkigt hur man än inreder så rekommendationerna är utevistelser med massa bus med matte 🙂

emmaaslund
9

TS, du skrev förut att du är trött på hur man på iFokus blir behandlad när man ställer frågor. Jag måste säga att jag faktiskt tycker att du själv bidrar till en otrevlig ton. Jag upplever inte alls att du tar till vara på råden som du får utan svarar med "Dom har redan saker att gnaga på", "De kissar i soffan, "Jag gör redan så". 

Kasta inte bäver i trähus.
Lycka till med dina marsvin i alla fall, hoppas att gnag-killen får hjälp med att finna något annat att roa sig med. Och att du kan få sova om nätterna.

/ Emma

Lillhems Kaniner
1

Ja jesus. .. jag svarar på frågor som ställs om saker jag redan skrivit om. Om ja redan provat en del råd som ges, hur ska ja svara på det då?? Men kanske man måste skriva smileys efter varje mening för att folk inte ska ta illa upp?

emmaaslund
0

#46 Jag menar bara att man får tillbaka det man ger. Om någon anstränger sig för att denne vill hjälpa och ja, eventuellt slänger in en härlig smiley för en trevlig stämning, då kanske det lätt slås ned av ett trött och halvirriterat svar. Ursäkta OT men jag blev lite fundersam.

/ Emma

Lillhems Kaniner
2

Fundersam på vad? Säg mej HUR ja ska svara om ja redan provat de som var rådet /tipset? Ja kan verkligen inte komma på nått annat o svara än. Det har ja redan provat? O ja förstår verkligen inte varför vuxna människor ska behöva använda smileys hela tiden för att folk inte ska tro att man är sur? Väldigt ot men de är rätt tröttsamt.

Thezz.
0

Förlå¨t går lite ot med burtemat, hur många får man ha i denna( Som jajg har) http://www.teddytassen.se/webbshop/marsvin/marsvinsburar/inomhus/marsvinsbur-easy-160-cm-395.html

// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] Glad

Lamina
1

#49 Är det inte bättre att du skapar en egen tråd om det?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Thezz.
0

Okeesh -.-'

// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] Glad