Så roligt!
Hej alla! Måste bara få säga hur roligt jag tycker det är med detta forumet. Jag som är helt ny i marsvinsvärlden känner att jag lärt mig massor av att läsa andras trådar och tycker det är så trevligt hur hjälpsamma alla verkar vara. Jag har nu ägt mina söta grisar i endast 5 dagar och aldrig haft marsvin innan. Tack vare denna sidan och alla trevliga medlemmar har jag kunnat läsa mig till de mesta. Underbart! En liten fråga dock, den ena av mitt radarpar är mycket blygare än den andre vilket verkar vara helt normalt men igår kissade hon i "tältet" där hon låg och myste. Är det vanligt att de kissar där de ligger? Till saken hör att det kanske var lite för mycket ljud hos mig igår då min 4 årige son hade en lekkamrat hemma ett par timmar men då var de i buren och barnen var aldrig i vardagsrummet där buren står. Efter kompisen gått och sonen lagt sig fick de komma ut igen. Jag har tunnlar, tält, mat och annat skoj ute på stora mattan som har blivit deras andra hem när jag är hemma. Givetvis en toalett med som de flitigt har använt tills nu. De har hela vardagsrummet att leka runt i och en barngrind som håller hunden och barnet utanför och grisarna innanför. Är ute ett par timmar på förmiddagen och många timmar på kvällen. De har även en ramp in till buren så de kan gå in där när de vill om de skulle vilja. De stortrivs där ute och rör sig mycket och leker. När jag är där sitter jag alltid på golvet och då kommer de gärna fram mellan varven och hälsar. Men varför kissa där man ligger? Hm, fundersam! Tacksam för andras tankar kring detta :) Mvh Rebecca
Marsvin är ibland lata små djur, då är det ju perfekt att kunna kissa där man ligger, så slipper man gå upp! :P
Mina tjejer är hyfsat rumsrena och gör det mesta av sina behov i en låda med spån. Men visst händer det att de kissar där de ligger om de sover och har det mysigt och inte hinner/orkar gå till lådan.
Dock kissar de aldrig i knät på mig när jag har dem uppe, så länge jag är uppmärksam på deras tecken på att de vill gå hem. De klättrar upp under hakan på mig och börjar nypas i fingrarna och dra i kläderna när de vill gå hem.
Sängvätare minsann, hahaha!! :D Ja tack då vet jag att det är normalt. Var lite orolig att det kanske blev lite för mycket för henne igår men nu känner jag mig lugnare. Tack för svaret :)
Ja, och om du bara haft dem i några dagar så har de kanske inte fått några riktiga rutiner på var de gör sina behov än.
Med tidigare marsvin jag haft har jag också märkt att de gärna föredrar att ha ett visst hörn till toalett. Tyvärr var det en gris som tyckte det var perfekt att ha toalett i sin sovhörna, så man fick vara noga med att städa undan för annars låg han och sov i pisset. :P
Håller med om att denna sidan är utmärkt med både bra trådar och kunnigt folk som gärna hjälper till med frågor 🌺
Har nu skaffat ytterligare ett "utedass" till vardagsrummet :D Får se om det hjälper nu när det finns två hörnen att kissa i :)