Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1111 ggr
Charmina
2013-09-08 09:26
0

Färggenetik

Som några av er kanske har läst så tog jag för ett tag sen över en hona som hade visat sig vara dräktig och där vi inte vet vem hanen är. Honan är trefärgad; ljusbrun, vit och svart. Hon fick tre levande ungar plus en dödfödd. Den dödfödde plus en av de levande, Tvåan, blev också trefärgade i ganska så matchande färg med mamman medan de två sista blev helt vita.

Eftersom jag nog faktiskt aldrig sett helt vita marsvin på riktigt innan (endast bilder) så blev jag lite förvånad när de här små töserna ploppade ut och har nu försökt hitta information om färggenetiken bakom den vita färgen men hittar tyvärr inte så mycket, eller kanske snarare inte så mycket som jag förstår. Är det någon här som kan förklara lite? Är vit en dominant eller recessiv färg? Samma med enfärgade? Hur är det med rödögdhet; ligger det med nånstans i den vita färgen? Mina har svarta ögon men i visa ljus ser det ut som det finns en svag tint av rött där i med och är inte helt säker på om det bara är en synvilla eller inte.

Lyan
2013-09-08 12:12
0

Vitt är recessivt på två olika sätt. Först behöver marsvinen vara ee som bleker allt svart pigment till rött och sedan behöver de ha anlag som bleker det röda till vitt. Det finns tre sätt att få vitt och det är chch, himalaya, som ger pink eyed white, crch, zobel, som ger rubinögda dark eyed white och crcr, silver, som ger dark eyed white, ofta med rubinglans.

Så som du beskriver dina så är de baserade på silver då dew baserat på zobel har mycket ljusare ögon när de föds.

Jag har rätt mycket färggenetik på min hemsida. Länk finns i signaturen

Charmina
2013-09-08 18:01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj va mycket intressant läsning! Hur ska jag någonsin kunna gå tillbaka till mitt vanliga skolarbete nu? ;)

Tänkte att man kanske skulle kunna få ltie hjälp med att avgöra färger på mina små grisar? Så kan jag fortsätta leta i vad det är som kan finns där i generna.

Ettan och Trean anser jag är samma färg och efter att ha läst får jag det till dew. Kan det stämma? Infogar bild på Trean här och Ettan i nästa inlägg.

Charmina
2013-09-08 18:02
0

Ettan

Charmina
2013-09-08 18:04
0

På Tvåan är jag lite bortkommen när det gäller de olika färgerna. White för det vita fältet antar jag men sen..?

Charmina
2013-09-08 18:05
0

Och så lilla mammsen, antar att det är samma färg som Tvåan..?