Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 615 ggr
gickan87
0

UVI/urinsten?

Min ena tjej här hemma visar obehag när hon kissar och bajsar. Hon spänner sig. höjer rumpan och piper/gnyr. När hon är färdig är hon sig själv igen. Självklart ska vet. kontaktas men tänkte höra om nån här vet vad det kan vara?

MVH Erika :)

idipidi
0

Det kan vara antingen UVI eller urnsten, precis som du skriver i rubriken.

gickan87
0

Det jag är rädd för. Kan veterinären göra något om det är urinsten? Eller är det kört då? :(

gickan87
0

Min veterinär har stängt denna vecka :( :( Vad Kan jag göra själv? Metacam, kan det hjälpa?

farvendal
0

Är det urinsten kan man operera. I vissa fall lyckas grisen kissa ut den.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Lilje
1

Finns massvis med UVI/urinstenstrådar härinne om du söker, står mycket klokt i dem. T.ex här .

Har själv en hona här hemma som visat samma symptom som du raddat upp ovan. Förmodad UVI även om provsvaret var negativt. Hon har fått Baytril två gånger ena 7 dagar och andra 14 dagar. Symptomen kom alltid tillbaka några veckor efter behandlingstillfällena, och hon har blivit kollad med ultraljud efter stenar och allt såg bra ut. Jag har valt att testa att ge henne två av de tyska örtpreparaten som finns på marknaden idag, och det sen ungefär en månad tillbaka. (Eurologist & Allrodin) Hon är inte längre blöt i rumpan och har slutat pipa helt, underbart med framsteg! Vi håller på att trappa ner dosen just nu, men hon kommer få en liten underhållsdos varje dag och jag hoppas att det kommer hålla henne frisk framöver.

Jag skulle åka till vet med henne om jag vore du, för att få reda på vad det är och sen behandla därefter. Lycka till!

gickan87
0

Var till veterinären idag. Troligen uvi så medicinering med bactrim i 7 dagar. Självklart har inte "mitt" apotek bactrim hemma. Kommer inte förrän på fredag :/