Hudproblem?
Upptäckte idag att min lilla vita tjej med teddypäls hade områden i huden som såg "torra" ut, att huden hade flagat lite. Var framförallt på ryggen men även lite vid ena benet. Kan det vara så enkelt att hon bara är torr och finns det isåfall något man kan smörja in henne med eller kan det vara något annat? Hört att marsvin med teddy/rexpäls har lättare för att få svamp, kan det vara något sånt? och vad gör jag isåfall då?
Rexar och teddys kan på grund av sina väldigt täta och kompakta pälsar få det vi kallar "Rexsvamp" och "Teddysvamp". Alla marsvin kan få vanlig svamp, men det är inte lika vanligt på de andra raserna som andas bättre.
Min ena rexhona envisades länge med att klia rumpan mot vattenflaskans pip, vilket resulterade i att hon gick ständigt blöt om huden under pälsen, och fick svamp just precis där.
Att hemmabehandla svamp som inte är fastställd är både ja och nej för mig. Jag kan idag lätt se skillnad på mina marsvins utslag, om det rör sig om rexsvampen eller Ringorm, men har man inte så mycket erfarenhet av något av det kan det vara svårare, och behandlar man då Ringorm med receptfria salvor ställer man till det för sig själv.
Receptfria salvor mot svamp, till exempel Pevaryl, och schampon som Fungoral etc, tenderar nämligen att läka ut själva ringormens utslag, men inte döda sporerna. Därmed har marsvinen fortfarande Ringorm trots att det inte längre syns, och nya utslag kommer fortsätta dyka upp emellanåt tills dess att rätt medicinering gjorts. Det behöver inte dyka upp snart efter, utan kan ligga och vila ett halvår till innan nästa utbrott.
Ringorm brukar vanligtvis sätta sig på öronlapparna, runt ögonen, och fram på nosen. Det är det lättaste sättet att avgöra om det är vanlig svamp eller Ringorm. Sitter det på öronen är det nästan säkert att man kan utesluta en vanlig svampinfektion.
Däremot är det inte lika lätt att utesluta Ringorm på samma sätt. Det sitter oftast på öron/ögon/nos, men kan likväl dyka upp på rumpa, rygg, ben, mage osv. Vi hade ringormsutslag på säkert alla platser som går på grisarna. Inklusive halva min egen underarm.
Googla gärna Ringorm marsvin och kika på bilderna. Jämför med din gris utslag. Hur ser de ut i kanterna? Ser de ut att läka inifrån? Etc. Och bedöm sen om du känner att du vill behandla hemma eller fastställa vilken svampart det rör sig om först. Ett skrapprov till SVA kostar omkring femhundralappen utöver veterinärsbesöket.
Nu när jag återgår till din trådstart och läser den igen inser jag att jag kanske skrivit i onödan. Du skrev visst inget om utslag, utan om torra områden. Så kanske jag hoppade lite för långt. Men nu postar jag denna infon ändå, ifall den kommer till nytta för någon. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Skulle inte gissa på Ringorm, är ingen rodnad utan bara torrt. Men tack ändå! Hennes päls är lite tunnare på ryggen, vet inte om det är ytterligare ett symptom eller om hon bara ser sån ut. Hon e fyra veckor idag så lite svårt att säga. Men har nu gett henne sitt livs första bad, torkade henne ordentligt och smörjde sen med Peveryl. Får se hur det ser ut imorgon.