Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1322 ggr
busKotten
0

Tips till eget burbygge?

Hej allesammans!

Man läser ju så ofta om fina burbyggen här inne, men när det väl blir dags och man försöker hitta alla de där bra trådarna igen så vill det sig inte… ;)

Jag har planer på att bygga en bur då jag behöver få in ytterligare en bur till marsvinen då vi väntar hem tillskott…

Jag vet att många använder bokhyllor, ngt jag gärna hade gjort- men har inte hittat ngn med det måttet (bredden, höjden är ju bara att kapa) som jag vill ha.

Jag tänker mig en bur med måtten 130* 100 ungefär, 90-95 kan vara ok också (vet att det kan vara svårt att nå in- men då det inte skall vara ngt galler/tak till så kan man ju "kliva" in och hämta dem).

Det smartaste torde nog vara att bygga buren från grunden med dessa måtten, men då jag spånat med min pappa om material osv så känns det inte bra (inga bra ideer helt enkelt), så jag skulle behöva tips på bra material till detta. Kanterna har jag tänkt ca 30 cm höga eller ev högre…

Jag har ca 2 veckor på mig att få fixat det hela innan tillskottet kommer, och med min ringa erfarenhet i området kommer det nog behövas att jag börjar right away…

Maelis
0

Vi byggde en bur i mdf. Vi ritade upp den precis som vi ville ha den och måttbeställde sedan botten och sidorna på byggvaruhus. Vi körde på 12 mm tjock mdf. Kanske hade lite tjockare skivor varit bra, men då hade de blivit både tyngre och dyrare. Först sågade vi ut fönsterhål för plexin och sen spikade och limmade vi ihop själva lådan. Vi satte ben på för att kunna förvara hö och så. Vi är supernöjda. Jag är lite van att jobba med mdf, så det var nog därför vi valde det materialet. Hoppas du blir nöjd med din bur och lycka till!

busKotten
0

Tack för tipset! Känner inte till materialet, men kan ju höra mig för i ngt byggvaruhus som kanske kan visa…

Maelis
1

Det är sorts träfiberskiva som man kan bygga t.ex. köksskåp av. Det är extra bra om man målar det. Det blir fina, släta ytor!

busKotten
1

Det har varit lite turbulent här hemma och lite andra saker som varit viktigare har fått gå före det här med att bygga bur…

Nu börjar det reda ut sig igen och vi är iallafall pågång!

Bottenskiva har vi fått tag på, hade sådan tur att vi fick en spillbit från ett par som var nästan det måttet som jag tänkt… Buren kommer att bli 120*100 (insidemått) och med en kant på 30 cm.

Idag har hittills inhandlats vaxduk, och pappa som är lite mer haj på själva byggandet skulle köpa med sig sidoplankorna, skruv, beslag etc som behövs, giftfritt silicon och ev hjul att ställa hela schabraket på för att underlätta städning…

Förhoppningsvis är själva grundburen ihopsatt till på torsdag och jag kan börja fixa med mitt…

Marsod
0

Hej! Kul att se fler som bygger. Bra inspiration till sitt eget bygge! Kör på!!!! :)

busKotten
0

Nu börjar det likna ngt!

Igår sattes själva buren ihop och idag har jag tagit på Silicon i skarvarna. Blir dock inte hela vägen upp i "sidoskarvarna" då jag inte vill att grisarna skall kunna gnaga på det (givitvis giftfri silicon). Vaxduken kommer nämligen inte att täcka hela sidorna.

Nu kommer den riktigt tråkiga biten, att den måste torka 2-3 dagar innan jag kan börja fästa vaxduken. Så jag tänker ge det två och en halv dag och dra igång på måndag igen med vaxduksisättning…

Skall se till att fota lite så att ni kan se processen från nu till klar bur- när allt är klart så att säga…

Marsod
0

Härligt! Blir roligt att följa ert bygge! Bilder är alltid nice! :)

busKotten
0

Nu är buren färdig, och blivit bebodd :)

Jag har tagit bilder på förloppet och nu när den är färdig, MEN… min dator har kraschat och den datorn jag lånar istället vägrar läsa in min telefons bilder…

Suck, så ni får vänta lite på bilderna… Positivt är väl att lite mer inredning hinner komma på plats, då jag har beställt men det ännu inte hunnit komma. Så just nu är det väldigt spartanskt inrett…

Buren har måtten 120*100 (inuti) och står på hjul. Den totala kostnaden blev 500:-

Jag är nöjd då jag kunnat utnyttja ett utrymme som jag hade till max…

Marsod
1

Härligt när det är klart eller hur! Nu får nästa projekt bli att fixa datorn så du kan ladda upp bilderna! :)

[Aquelegia]
0

Jag gick till en bygghandel, gav de måtten på den önskade färdiga buren och sa till de att se till att alla sidor funkar med varann så det inte blir några glipor när man väl sätter ihop.

Vet inte hur jag kom in på tipset men det var via Marsivn.IF iaf att stallplyfa lämpar sig väl. Och det har det gjort toppen! Haft buren i 2 år nu och den ser ut som ny😃Förutom silicon i skårarna behövs inget mer i tätnings/fuktväg. Man slipper krångel med våttätt material på burbotten.
Gav ca 700kr för den jag hade förut. De måtten den är nu hade en stor skica räckt för att såga ut allt.
Till den jag beställde behövdes en stor och en liten skiva.