Smittsam UVI/urinsten?
Natten till idag fick jag akutavliva min ena hona då hon hade ont och kissade/droppade blod. Har en tid hört att en av hanarna kvidit till och från men inte tänkt mer på det. Nu ikväll hörde jag honom kvida igen och inser att även han börjat magra av! Kan uvi/urinsten smitta mellan marsvin? Eller är det bara ett olyckligt sammanträffande? Är helt förstörd nu, orkar inte mista en gris till :'( Ska ringa vet direkt imorgon bitti. Ytterligare en orolig natt :(
MVH Erika :)
Jag vet att det finns hos människor i alla fall.
Kan man ge marsvin något c-vitaminrikt?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
1 vad finns hos människor? Uvi och stenar är olika saker och inget av det smittar från individ till individ.
#2 UVI
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

1# C-vitaminrika grönsaker får dem allihopa dagligen.
3 men ts frågade inte om det finns utan om det kan smitra. Vilket det inte gör, varken hos människa eller djur.
#5 Jag och mitt ex behandlades för det.
#4 Ge extra.
6 då har ni missförstått. Det är inte smittsamt för andra än en själv. Bara att googla så ser du det.
Ts, frågan är vilket dom lider av. Uvi behandlas och kan ibland ordnas med kosten. Stenar kan bero på att dom får i sig felaktig kost och då måste ni ta reda på vad. Det kan också vara fel på njurarna. Det är oerhört smärtsamt när stenar passerar urinröret eller rent av fastnar.
#7 Nej. det gjorde vi inte. Vi hade en resistent stam av e. coli.
9 UVI = urinvägsinfektion är inte smittsamt. Detta får man lära sig som uska och detta kan man läsa sig till överallt på nätet. Detta talar även läkaren om för dig om du frågar. Har ni haft något som smittar kallas det inte UVI inom vården. Nu har vi hamnat utanför ämnet. Men du får gärna pma mig om du hittar information om det. Kanske syftar du på att kvinnor kan få det om de inte tömmer blåsan efter sex? Det beror inte på att manen smittat uvi utan på bakterier som kan komma in i urinröret.
#10 Du får ursäkta om jag föredrar att lyssna på läkare än på en uska. Jag vet vad som står i min journal.
Nej, jag syftar på det jag skriver.
Och smittskyddsintitutet har fel? Ok. ;) Hoppas i alla fall ts tar reda på vad det är marsvinet lider av så det kan behandlas rätt.
#12 Jag föreslår att du fördjupar dig i resistenta bakterier.

Någon mer marsvinskunnig får jättegärna svara!