Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 638 ggr
Linnea1990
2013-09-22 09:28
0

Panik!

1 av mina 3 honor ska få en kull ungar om några dar,

men nu i morse så börja de skrika i buren och alla tre hacka tänder sedan gjorde en av dem utfall mot den dräcktiga, så fort hon var i närheten skrek dem bara not varandra, ska ja sära på dem eller hur ska jag göra?

[JollyJustin]
2013-09-22 09:40
0

Sära på dem speciellt den dräktiga, hon ska inte vara stressad under dräkttiden

Linnea1990
2013-09-22 09:48
0

tack då gör ja så :)

Svarttusch
2013-09-22 09:58
2

Jag skulle vänta med att separera och fråga någon som är erfaren av uppfödning. Ja, en hona som är dräktig ska inte stressas, men att flytta och vara utan sällskap kan också framkalla stress. Jag vet inte hur jag själv skulle göra, för jag skulle prata med en uppfödare om problemet.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Binajis
2013-09-22 10:14
0

Håller med svarttusch här. Ingenting är "bara" när det gäller dräktiga honor. Det är inte säkert din hona blir stressad av sina burkompisars beteende eftersom det naturliga beteenden. Har dom någonsin gjort det tidigare? Hur reagerar den dräktiga? I vilka sammanhang händer det? Kanske räcker det med att ge alla tre varsin matskål och sprida ut höet mer. Fundera på när och varför det händer så kan du hitta en lösning. Eller så är det bara att låta vara :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Linnea1990
2013-09-22 10:20
0

de ha hänt tidigare men då bestämde de rang när de var i "tånåren" å de vart bra efter sedan har detta upkommit hör den dräcktiga honan har börjat tvätta en av de andra honorna som ja tror är moders instingt, att hon kanske säger i från

Linnea1990
2013-09-22 10:24
0
Binajis
2013-09-22 10:28
0

Jag vet inte om jag förstod riktigt. Tvättar den dräktiga honan en av burkompisarna som då säger ifrån? Det låter inte allvarligt alls och jag skulle låta dom fortsätta vara tillsammans. Men det viktigaste är att du tar ett beslut och håller dig till det, för mycket flyttar hit och dit är inte bra. Vill du sära på dom går det kanske att dela av buren med ett galler så förändringen inte blir så stor.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Linnea1990
2013-09-22 10:33
1

ja behåller dem i samma bur de tyckte min pappa med som har lite mer erfarenhet än jag :) tack för alla råd 🙂