Tappat vikt!
Hej alla! Nu var det ca. en månad sedan mina 2 grisar flyttade in. 2 st Teddy honor på 2 år. De har båda smalnat av en del men den ena ganska mycket. Läste att det inte är ovanligt vid en flytt men tänkte ändå kolla med er vad ni tror. Till saken hör att de båda var riktigt runda o goa (feta) när de kom, hade dåligt skött päls och på tok för långa klor. Den enas klor var så långa att Jon fick svårt att gå då de hade krullat sig med. Båda har varit avelshonor och oklart hur många kullar de fått. Hos mig har de första veckan fått en ordentligt "spa" genomgång och klor o päls är numera som det ska. De har lekt ute i vardagsrummet varje kväll i timmar på stora mattan med massor med roliga tunnlar och diverse hemmabyggen, gjorde en fleeceforest som var otroligt uppskattat. De har fri tillgång till förstaklassit hö från egna vallar slaget i somnar och fullt av annat gott morgon och kväll. Kosten har utöver hö bestått av morötter, broccoli, vitkål, gurka, brytbönor, paprika, persilja, blomkål, och grenar fulla av blad från plommon och äppleträdet utanför. Även pellets har de dagligen och de äter friskt av allt. De är pigga och glada och har vant sig vid mig och min lilla familj, kommer fram till burdörren när jag går förbi och "buffar" otåligt på mig om de tycker att jag sitter i vägen på mattan när de är ute. Med tanke på allt de äter och den varierande kost de får så borde de väl inte rasa särskilt mycket i vikt kan jag tycka. Kan det vara så enkelt att de "joggat" av sig övervikten? Den ena, hon som tappat all sin övervikt är mest aktiv och nästan helt orädd medans den andra är fortfarande lite blyg och försiktig av sig. Kanske fick de inte komma ut o röra på sig i förra hemmet, vad vet jag! Kan inte tänka mig att hon skulle vara det minsta sjuk, aptiten är ju på topp och hon är glad o framåt, pälsen glänser (har inte badat bara borstat varannan dag) hon pratar glatt och leker för fullt. Detta är ju mina första marsvin någonsin och oroar mig kanske i onödan. Och även om jag läst på en del om dem så är jag ju långt ifrån kunnig. Jag vill gärna höra vad ni andra tror som har haft marsvin lite längre än mig. Tack på förhand!
Vet du vad de vägde när du fick dem och vad de väger nu? Ser de magra ut nu?
Ingen aning va de vägde då eller nu, jag har tyvärr ingen våg. Kan bara säga att de var båda ganska så feta. Den ena fick smeknamnet buksvinet av en vän för hon var så tjock. Knappt man kunde se att hon hade tassar :D Hon är fortfarande ganska så rund men mer åt normalt överviktig nu. Den andra som även hon var fet från början har blivit av med den enorma "dubbelhakan" och bollmagen. Hon är långt ifrån mager snarare att man kan säga normal med kanske nåt extra gram. Hon ser sund ut och är mycket piggare nu än när hon kom. Jag tyckte de var så söta med sina extra former fast det är nog inte heller bra med för feta grisar :) Tycker dock att hon minskat i omfång lite förbfort med tanke på att de inte bott här så länge. De är riktiga matvrak båda två och hon verkar vara lycklig som få. Blir ju lite fundersam över hur snabbt de kan gå ner trots till synes fullt friska. Aptiten är det ju inget fel på och mat finns i överflöd. Så enda orsaken till viktminskningen som jag kan se är all motion de får. Kan det verkligen stämma!? Jag känner inte till något djur eller människa för den delen som kan trimma till sig så fort utan att svälta sig med.
Jag kan inte så mycket om att hjälpa överviktiga marsvin ner i vikt, men jag tror att du skulle få mkt mer koll och kunna känna dig lugnare om du köper en våg. De behöver inte vara dyra. Om du väger dem ca en gång i veckan nu i början och någon gång i månaden när deras vikt stabiliserats så får du extra ledtrådar om deras hälsa. Jag har nyligen fått höra om marsvin som fick äta mackor med smör hemma hos sina fd ägare. Om dina kanske fått en sån extrem kost tidigare så är det ju inte konstigt om de rasar i vikt av schysst mat o mkt motion. Men, som sagt, en våg känns som svaret på många av dina funderingar. Lycka till!