Burkompis
Jag hade skrivit tidigare om min marsvin som blev sjuk och hans kompis var inte snäll mot honom. Efter ha kämpat med honom mer än 2 veckor så fanns det ingen annan utväg än att skicka han till marsvinshimmeln. Han hade något sorts cancer/tumörer i hans lungor vilket gjorde han sämre och han skulle aldrig bli frisk. Vet att marsvin är det vanligt att dom får cancer (kanske allmänt för gnagare)
Ajja, hans kompis blev ensam nu och jag vågar inte köpa en ny vän åt honom. Han var inte snäll mot den andra grisen men efter ha varit hos veterinären så förklarade hon att marsvin är oftas inte snälla mot sina sjuka kamrater då dom utgör fara för gruppen. Nu om detta stämmer, skulle någon erfaren marsvinsägare kunna bekräfta detta? Han kanske var så pga sina "instinkter", dvs få bort den sjuka individen från gruppen …
Han är ca 5 år, och väldig dominant då han brukade alltid vilja bestämma över allt och allting när hans vän fortfarande levde… Jag vet att dessa grisar ska leva i grupper men efter ha frågat omkring i olika djuraffärer som avråder mig att köpa en till marsvin pga han kan vara så elak, så fråga jag er. Ni som kan mycket mer och har flera år av erfarenhet. Bör jag köpa en kompis till min gris? Han är inte kastrerad. Jag har inga planer att skaffa marsvinsbebbar så en dam kan vi utesluta på en gång…Min syster berättade att svarta marsvin kan vara mer dominanta eller spelar det ingen roll hur dom ser ut eller vilket sorts färg dom är? Jag har kollat på min gris och han mår bra trots att han är ensam. Han är mer social nu när hans vän är borta konstig nog..Han är pigg och äter som han ska. Han har alltid varit en suris sedan han varit liten, han gillar inte bli klappat för mycket och att hålla honom är inget som han tycker om.
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
Hej!
Att cancer är vanligt bland marsvin stämmer inte. Det är väldigt ovanligt. Marsvin har en tendens att få urinvägsinfektion, urinstenar, bölder och äggstockscystor. Cancer och tumörer är inte en av de vanliga marsvinsåkommorna, däremot är det väl vanligt bland råttor?
Det stämmer att marsvin i det fria ratar sina sjuka flockmedlemmar. Det är därför marsvin är så duktiga på att dölja sina sjukdomar, för att inte överges av sin flock och utgöra en enkel middag för rovdjur. Däremot tycker jag att våra tama marsvin inte ratar sina sjuka burkamrater på detta viset, utan snarare ofta stöttar dom, värmer dom och håller dom nära. Marsvinsmammor med sjuka ungar överger dock dessa snabbt, och kan till och med bita ihjäl dom, kväva dom, och i vissa extrema fall äta upp dom.
Att din hane visar sig mer social nu än när han hade en burkamrat beror troligen inte på att han trivs bättre som en ensamgris. Ensamma grisar ÄR mer sociala mot oss människor än när de har burkamrater. Detta helt och hållet på grund ut av att marsvin är i oerhört stort behov av sällskap. Finns det inget sällskap av samma art i närheten blir marsvinet så illa tvunget att söka sällskap av det närmsta de kan, vilket då blir oss människor. Det betyder inte att de mår bra av det, eller så bra som de skulle ha gjort om de hade en kamrat.
Din hane är 5 år, med lite tur kan han leva 2-3 år till, och det känns inte rättvist mot honom att han skulle behöva leva de åren ensam. För som jag förstår det finns inget annat marsvin i hushållet. Något han kan se, höra och dofta från sin bur? Helt ensamma marsvin, isolerade från andra marsvin helt och hållet, mår inte bra. Det vet vi ju alla innerst inne.
Hanar är trixiga. Det vet vi. Det krävs ett helt annat arbete för att få en fungerande han-duo än honor. Honor går oftast att kasta ihop i vilken bur som helt, ostädad, oavsett åldrar, och det brukar aldrig vara problem. Hanar kan gå på detta vis också, men ibland krävs det en mer noggrann planering.
En vuxen hane är sällan elak mot en bebis. Det sker nästan aldrig. Kan du få tag i en precis leveransklar bebis på 5 veckor har du gjort nästan hela jobbet.
En stor och ren bur med härligt stimulerande inredning, gott om hö och godsaker och fylld med många gömställen, så har du gjort sista delen av jobbet.
För att göra det hela ännu säkrare skulle jag om jag var du bada igenom både den vuxna och bebisen i ett starkt doftande schampo innan de släpps ihop.
Jag ser ingen anledning till att du inte bör försöka med en bebis, din hane kan som sagt leva i flera år till och vad vore bättre för honom än att få leva dom ihop med en kompis han trivs med. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#1 tack! Orsaken till varför jag antog det var det att jag fick en papper från veterinären där det stod att marsvin stötter ut dom sjuka därav antog jag att jag hade en elak liten gris pga han bet av sin burkompis hår. Vilket den andra grisen ej tyckte om. Alltså det var hans sätt att stötta ut den sjuka? Varför bet han av den andra grisens hår? Jag hade en till gris innan jag skaffade flera. Jag var 8 och tyvärr hade jag ingen aning om att den bör leva i flock. Han blev 8 år och dog av cancersvullnader eller tumörer iaf. Hade mus o hamster som oxå har dött av detta därför antog jag att detta var en vanlig sjukdom för dom! Vill påpeka att mina djur är köpta i djuraffärer. Det är nu på dom senaste åren ( är 23 ) insett att djur från privatköpta mår bättre . Iaf dom flesta. Den grisen som blev kvar mår bra. Jag ska köpa honom vän. Vilket sorts schampp bör jag använda? Vill klargöra att nu innan jag köper ett djur så läser jag vad den behöver och tar råd. Som barn antar man att föräldrarna vet bäst och därför sa jag inte något samt visste ej att den skulle påverkas så pass mkt om den levde ensam. Tack för svar och råd.
Vill påpeka att i huset bor det mina föräldrar, bror och syster samt en vovve. Föräldrarna älskar grisen och saknar den som fick avlivas. Det är alltid musik och ljud i huset men vet ej om det ens påverkas av allt detta som sker omkring honom. Föräldrarna och min syskon leker med den, klappar den och matar den. Sen jag när jag kommer förbi då jag ej bor där. Jag funderar på att ta hem den till mig och köpa en vän till honom men läste någonstans att dom kan må dåligt lr bli stressade av miljöbyten. Pga personliga orsaker har jag inte kunnat ha djur hos mig förrän nu. Ekonomin finns men snarare är platsbrist och tid som har ej funnits.
Håller med Charlie_.
Men på vilket sätt var din nuvarande gris elak mot den du tog bort? Att äta av pälsen på sin burkompis är en olater många marsvin har och man är väl inte helt överens om orsaken. Men det har inget med elakhet att göra! Kanske är din gamling lite missförstådd nu, han var kanske aldrig elak utan bara sällskaplig på sitt egna vis? Isf bådar det gott inför framtiden och hans nya burkompis :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Den andra grisen skrek till när den grisen som jag har nu kvar bet av hans hår.Jag uppfattade det som att den inte tyckte om det.
Han buffade bort den marsvin som jag fick ta bort när det gällde mat. Alltså detta kanske har med dominans att göra kanske? Iaf. Gav man mat till dom så delade vi allt i flera högar så att det inte skulle bli någon bråk, men så kom den grisen och tog maten som den (döda) marsvinen åt trots att det fanns väldig mycket av. Innan min marsvin dog så stödmatade jag honom och så kom den andra grisen och luktade/naffsade på hans mun..
Jag vet att alla marsvin har personligheter men vad för sorts personlighet har denna lillagris? Elaking 😂? Därför vågar jag inte köpa en vän åt honom pga sin beteende…Kanske en dam skulle han vara snäll mot men jag vill inte ha ungar. Sen när den lille blir könsmogen ska det hållas på med vem som bestämmer och det blir en massa bråk eftersom han och den andra grisen bråkade och red på varandra väldigt mycket. Fast aldrig till den gränsen att någon vart sårad. Trots detta stod dom väldig nära varandra. Dom sov ihop och tyckte om att ligga bredvid varandra.
På din beskrivning låter han inte det minsta elak. Det låter inte heller som något förtryck av den andre. Du beskriver en fullt nornal harmonisk marsvinsrelation mellan två hanar med inslag av lite dominansbetende. Sådär fungerar hanar tillsmmans och allvarligt alla grälar ibland med de de bor ihop med både människor, marsvin och alla andra.😉 Jag tycker inte man kan säga att det är problem i ett hanepar där det inte utdelas blödande sår för att de slåss eller att den ena angriper den andra. Ett elakt marsvin är enligt mig bara de som oprovocerat hoppar på sin burkompis för att skada, de marsvinen är oerhört sällsynta. Din hane är inte det minsta elak.❤️ Jag skulle inte vara orolig att skaffa honom en bebispojkekompis. Välj en korthårig så slipper du pälstuggarproblemet. Köp från uppfödare, omplacering eller privatperson undvik djuraffär.
Godisgrisen hann skriva det jag tänkte. Min tanke är också om han och hans gamla kompis var jämngamla? Det gör att rangordningen inte blir lika självklar. Får jag gissa tror jag inte att den nya och din gamla herre kommer bråka ens när den yngre blir vuxen, din hane låter som en kille med pondus och den yngre lär veta sin plats. Man ska aldrig säga aldrig, men jag tycker det låter lovande för en mycket fungerande relation mellan dina marsvin! :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin