Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1402 ggr
Teddymarsvinet
7

Råd tack! - Kropp & Sundhet

Den ultimata utställningskroppen är ju någonting alla vill ha..

För att jag ska må bra krävs ju en bra kombination av motion och kost (självklart kärlek i överflöd & en kompis också!)Därav ett stabilt och bra foder som håller mig i form. Nu är frågan hur man ska kombinera och hitta ett bra foder & motionstid så att jag blir perfekt musklade och kan bära upp min fina kropp.

Vilken sortspellets rekomenderar du? (Blandar du olika?)

Hur mycket ger du? (dl osv)

Sedan så kommer man ju till motionen. Alla har olika burar osv så kanske att vissa andra marsvin behöver komma ut oftare beroende på burens storlek? Men jag måste komma ut och springa så att jag kan bli stark.

Hur ofta behöver jag vara ute?

Hur länge?

Jag tror att det var allt! Tack & Adjö, kramar från ett anonymt marsvin..😉

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

godisgrisen
6

GP Botti som vann Pet Class på Hållnäsutställningen i söndags låter hälsa att hon vinner för att hon är så himla fin och för att hon är bäst. Eftersom hon just nu är så stolt och vill skryta väljer hon att berätta sina knep.😃

Det här är Bottis rosettips:

* Bo i en stor bur med ett gäng undersåtar. Var chef i buren. I mitt fall säger Botti är vi fem i flocken och buren är 191*52. Där finns två stora hus, flera kusinertunnlar och en myspuff som vi grälar om ibland.

* Vi bor ganska stort så vi får golvtid bara var tredje dag. Då lgger ett överkast på golvet så vi får bra fäste när vi vill springa av oss. Vi är ute där tills vi ledsnat och bara sitter och surar och väntar på att få gå in. Det är bra att bo ihop med ungdomar för de springer mycket och då hänger man ju på säger Botti.

* Vi har alltid fri tillgång på gott hö.

* Vi får också fri tillgång på kraftfoder för vår matte tycker att vi får finare och mer musklade kroppar om vi äter kraftfoder. Om någon av oss blir väldigt fet får den mindre kraftfoder och mer motion.

* Till frukost varje dag får vi vitkål och varsin liten morotsbit. På eftermiddagen får vi någon annan god grönsak eller gräs.

* Botti säger att det är lite genetiskt också. Alla marsvin har helt enkelt inte kapacitet att bli så bra i kroppen som snygga jag säger Botti. Hon tipsar hugade Pet-utställare att försöka köpa djur efter kända pet-stjärnor. Själv har hon flera släktingar som är/var riktiga rosettplockare. Hon säger också att vissa raser/blandningar tenderar att att få maffigare kroppar.

* Innan utställningarna är matte jättejobbig och piffar mig noga. 3-4 dagar innan utställningen klipper hon mina klor och förhårdnaderna på tassarna. Sen filar hon tills hon inte känner något hårt alls på tassarna och smörjer in dom. Riktigt jobbig är hon min matte! Kvällen innan utställningen filar hon tassarna igen tills hon är nöjd. Jag fattar inte hur mycket hon ska behöva fila… då är hon billig min matte! Sen tvättar hon mina öron med vårservetter i en evighet. In i alla snirklar gräver hon tills allt smuts är borta. Hon gräver inte ner i hörselgången, det är tur för då skulle jag nog bita henne. ;-) Sen tvättar hon min rumpa i diskmedel och sen får jag bada. Det är mysigt att bada. Sen frotterar hon mig torr och smörjer mina tassar och sen får jag sova.

* På morgonen på utställningsdagen får vi inga morötter för endel av mina kompisar har vit päls runt munnen som inte ska bli orange. Orättvist tycker jag det är väl inte mitt fel att de är vita runt truten! Jag är ju orangeagouti och redan orange runt munnen så jag borde ju få morot ju! Dumma matte!

* Framme på utställningen kollar matte att tassarna är mjuka, öronen rena och tänderna rena och fina. Oftast behöver hon inte piffa så mycket då meningen är ju att allt ska vara klart redan.

* Sen får jag stå på en platta med matchande färg på handuken så jag blir extra snygg!

* Ja sen är det bara att vinna!😃🏆

Lycka till! Vänliga hälsningar från divan GP Botti ✨

godisgrisen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Botti glömde att skicka med en bild på sig själv så det får jag göra (jag är hennes skötare hon har egentligen en husse som gosar med henne men inte mycket mer).

Kraftfodret mina marsvin får är en blandning av kornkross, Krafts hästmusli blå och Selectivepellets.

Golvtiden varierar med burstorlek. De som bor stort får gå ut var tredje dag i samband med burstäd. De som bor mindre får gå ut nästan varje dag beroende på hur matten är hemma.

emmaaslund
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett svar från Vibys Clincy (a.k.a Frans) som vann Pet Class i Kallhäll 13/4-2013. 

När jag vann hade jag bara suttit på en platta och väntat medan en snäll kvinna klämde och kände på mig, hon fick som tack för sin ömhet några pussar av mig. Mitt boende har förändrats lite sedan jag tydligen kom etta i den där sällskapsklassen. Matte har flyttat till en annan lägenhet och ändrat om bland oss marsvin men jag kan berätta om hur jag bodde innan. 

I en 200x80 med en utbyggnad på 50x100 bodde jag tillsammans med mina två killkompisar. Vi var grabbtrion och trivdes väldigt bra ihop, vilket jag tror är viktigt att man gör när man bor tillsammans. Vårt boende gav oss rätt mycket springyta och matte inredde med många broar och platåer där vi fick chans att hoppa upp och ner och bygga muskler. Själv tycker jag om att hoppa upp på diverse prylar och sitta där och spana, eller ta mig en eftermiddagslur. Golvtid fick (får) vi också och det var kul, men efter någon timme försökte jag visa matte att jag ville hem igen. Ibland fick vi inte gå hem direkt utan vi kunde vara ute i kanske tre timmar var tredje/fjärde dag. 

Till mat har vi ju hö som matte fyller på morgon och kväll. Hon ser till att det alltid finns och det tycker jag är bra. Man vill ju inte stå där och höet är slut. Det skulle vara snopet. I kraftfoderväg äter vi kornkross blandat med Granngårdens pellets. Hur mycket? Per dag får vi cirka 1 dl kornkross och ½ dl pellets. Kligröt serveras två gånger i veckan. 
Och så de dagliga grönsakerna förstås, icke att glömma! 

När den stora dagen börjar närma sig så förbereder matte mig som snygga GP Botti beskriver. Eftersom jag är långhårig så tillkommer en del klippande med sax, matte vill att det ska se jämnt och tjusigt ut. Jag tycker inte riktigt om det där med klippandet, men jag håller med om att jag ser tjusig(are) ut när det väl är klart! 

Jag hoppas att mina erfarenheter av kalaset var till någon hjälp. Lycka till, du mystiske skribent!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Teddymarsvinet
3

Tack Botti & Frans för era bra tips! Vart kan jag få tag på selectiv pellets, Kornkross & häst müsli? Matte ska byta pellets och beställa på internet. Hon funderar på Oxbows, för det kunde man köpa på vet kliniken & det är nära. Men jag funderar på om den är god och bra? Jag tänker inte äta äcklig pellets..

/p>

[JollyJustin]
0

Har inga marsvin men svarar endå, ska snart få!

Vilken sortspellets rekomenderar du? (Blandar du olika?)

Jag rekommendera typ Owbow eller vad det heter :)

Hur mycket ger du? (dl osv)

Jag har inga marsvin men jag skulle ge 80% hö, lite grönsaker varje dag och kanske en halv dl pellets när det behövs?

Hur ofta behöver jag vara ute?

Helst varje dag. Gärna mys också :)

Hur länge?

Ca 1 timma Gärna mys också :)

Teddymarsvinet
0

Sökt runt lite & har hittat många delade meningar om Oxbow. Men endast positivt från Selective, så det blir Selective. Jag har googlat och hittat Arken Zoo som säljer. Men det finns två sorter, är detta som du har godisgrisen?

http://arkenzoo.se/supreme-selective-marsvin-1-5-kg.html

/p>

godisgrisen
1

#6 Jepp den är det! 😃

Teddymarsvinet
0

#7 Tack så mycket! :D då ska vi beställa!

/p>