Mitt "nya" marsvinsrum!
Jag har, under flera år, varit oerhört missnöjd med hur rummet där marsvinen bor har sett ut. Det gick så långt så att jag rent ut sagt vantrivdes att vistas inne hos dem, struntade i om det låg hö på hela golvet och så…
Givetvis så fick djuren vad de behövde ändå men jag tyckte inte att det var så skojigt, gnistan fanns inte riktigt där utan det blev snarare ett tvång.
Av olika skäl dröjde det lääänge innan vi satte igång att fixa med rummet, men nu är det påbörjat! :-D
Har tagit lite bilder under arbetets gång och tänkte dela med mig av några här, för att få visa upp mitt "nya" marsvinsrum :-P
Det som vi har gjort (eller har kvar att göra):
- Måla taket och väggarna.
- Tömma bokhyllan, byråerna, klädskåpet och hyllplanet som finns i rummet på innehåll (och rensa/sortera bland det så att i princip allt som finns i rummet är djursaker, främst marsvinsrelaterat).
- Tömma rummet på allt "löst" - bara djuren, burarna, bokhyllan, stora byrån och garderoben kvar i rummet.
- Bygga ett "bord" på hjul (cirka 5 cm högt) som hanarnas bur ska stå på - så att det blir lätt och smidigt att städa.
- Bygga ett "bord" på hjul (cirka 75 cm högt) som honornas bokhyllebur ska stå på - så att det blir lätt och smidigt att städa.
- Lägga in vaxduk i bokylleburarna.
- Klä in de byggda "borden" med vaxduk.
- Besöka byggvaruhus för att köpa det som behövdes för att fixa "borden".
- Köpa lätta kompostgaller och dela på mitten för att ha till bokhylleburarna, dels för att fästa vattenflaskan och dels förhindra att honorna råkar ta sig ur buren.
- Flytta i princip alla möblerna till nya platser i rummet.
- Sy gardin och draperi.
- Sätta tillbaka de saker som ska vara i rummet på sina nya platser.
- Städa rummet ordentligt - torka tak, väggar, golv, möbler etc.
- Besöka IKEA för att handla; bland annat en skrivbordsstol, fönsterlampa, taklampa (vilket jag inte hittade någon, utan det blir troligen Jula istället) och tyg (vilket jag inte heller hittade något jag gillade där, beställde istället från Ellos - snyggare och även billigare, dessutom otroligt snabba. Hade tyget mindre än 48 timmar efter att jag lagt beställningen).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Mitt hemska marsvinsrum, innan renoveringen.
Rummet de bor är i mitt gamla, som jag hade när jag var liten - barntapeterna som mamma och pappa valde när jag var riktigt liten var fortfarande kvar - typ 24 år senare…
Bilden tagen från dörröppningen.
**SMF 237 Sweet Dream's

Från andra sidan av rummet (dags för burstädning samma dag som vi började, därav vald startdag).
**SMF 237 Sweet Dream's

Vi började med att bygga "bordet" till honornas bur, sätta det på plats med honornas bur ovanpå och lägga in vaxduken.
**SMF 237 Sweet Dream's

Sen gjordes samma sak med hanarnas bur.
_Hål borrades även på sidorna på bokhyllorna så att kompostgaller kunde sättas fast, dels för att fästa vattenflaskorna på och dels för att förhindra att djuren ska kunna ta sig ur burarna.
_
**SMF 237 Sweet Dream's

Jag (och delvis min systerdotter) målade taket och väggarna i rummet.
**SMF 237 Sweet Dream's

När det var färdigmålat flyttades burskåpet, den stora byrån och bokhyllan till sin nya plats, garderoben vändes 90 grader.
Jag torkade av alla möbler etc riktigt ordentligt och satte upp lite prydnader (marsvinspokaler och lerfigurer jag gjorde när jag var liten) på byrån.
**SMF 237 Sweet Dream's

Burskåpet på sin nya plats.
**SMF 237 Sweet Dream's

Åt andra hållet.
Jag har börjat bära tillbaka saker till stora byrån och bokhyllan.
**SMF 237 Sweet Dream's

Love följde med sin "mamma" och tittade lite på vad vi har gjort inne hos grisarna.
**SMF 237 Sweet Dream's

Det är så långt vi har hunnit än så länge.
Imorgon ska förhoppningsvis hyllplanet komma upp nedanför grisarnas fönster. Elementet ska torkas av ordentligt och golvet ska torkas.
Den nya gardinstången (som min snälla pappa hängde upp utan mig närvarande) ska flyttas, då jag tycker att den sitter lite fel.
Permanenta tak ska fixas till hanarna i bokhylleburen, pappa behöver bara få hem något verktyg innan han kan fixa det. Likaså så ska höjden på "bordet" som honornas bur stå på sänkas lite (cirka 10 cm) då det är svårt att nå djuren som det är nu - blev felsågat av byggvaruhuset där vi köpte träet…
Jag ska ta exakta mått på hur gardinerna och draperierna ska vara och därefter börja sy på det (har än så länge bara tagit ungefärliga mått men vågar inte börja klippa och sy innan jag vet exakt hur det ska vara - inte så kul att göra fel).
Det sista ska bäras in i rummet.
En ny taklampa ska införskaffas (hittade en på Jula som jag vill ha, men den var tillfälligt slut så jag får vänta lite 😕).
Skrivbordsstolen från IKEA ska monteras ihop.
Tror att det var allt… 😛
Jag är väldigt nöjd med hur det är än så länge och bättre kommer det att bli. Är inne hos grisarna massor nu, är så mycket roligare och mysigare att tillbringa tid med dem nu - tänk vad omgivningen kan göra skillnad!❤️
Uppdateringar och fler bilder kommer allt eftersom vi blir klara och jag lyckas få in bilderna på datorn.
**SMF 237 Sweet Dream's

Jag ska lägga upp bilder på rummets renovering på uppfödningens sida (eller rättare sagt grupp) på Facebook också. Om jag inte får in bilderna på datorn (har problem med att få datorn att acceptera USB-enheter…) så uppdaterar jag Facebooksidan via telefonen (har problem att lägga in bilder på iFokus via telefonen) så den som är intresserad kan kolla in min facebook-sida också/istället.
Jag "bloggar" lite där också, så det skulle vara kul om fler vill följa mig där :-)
Facebook-gruppen hittas här.
Om länken inte fungerar så sök på SMF 237 Sweet Dream's marsvin.
**SMF 237 Sweet Dream's
Åh det blir fint!🙂
Snygg vaxduk i bokhylleburen. Jag har samma i min tantbur.😉
Det är otroligt så mycket bråte man samlar på sig som har med djuren att göra. Jag har hur många hus som helst och utställningsplattor, transporter, udda gallerbitar, rör, vaxduksstumpar, vattenflaskor (inga lock de har gått sönder ändå sparar jag flaskorna), kalendrar med kullplaneringar från åratal sedan, MM, utställningsprogram, plastpåsar att plocka gräs i överallt, överkast att springa på, fleesebitaratt mysa på i transporterna, färgglada handukar att lägga på utställningsplattorna och en massa småplock och krafs som pincetter och filar. Nu står transporterna i förådet och resten ligger i en osnygg härva uppe på mitt stora burskåp. Åh jag önskar att jag hade ett rum med förvaring att sortera in all denna röra i. Grattis till dig som har det! Hoppas allt blir perfekt nu.🙂
Alltid roligt att göra om :)