Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 3244 ggr
[Anasam]
2013-09-29 17:57
0

Golvtid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur länge om dagen har era sötnosar golvtid? Och hur ser det ut i era golvhagar (om ni har det)? Jag har en hage av halverade kompostgaller. Den mäter 180x180. Vaxduk med fleece och ett lakan på. De gillar det verkligen!!

chokladtassen
2013-09-29 18:53
0

Mina får springa på golvet i mitt rum 🙂

Det älskar killarna för då kan dom bossa över alla saker!

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Sanni
2013-09-30 12:10
0

Jag provar ha mina ute så mycket som möjligt. Det blir inte helt varje dag, och nångong kan det bli flera dagar i mellan då de hamnar att sitta i buren. Men då när de är ute får de oftast vara ute från ½-3 timmar, beroende på hur mycket annat jag har att göra och hur länge det var sist de har varit på golvet och springa.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[rumelle]
2013-09-30 12:13
0

Mina bor på heltid i en golvhage som är 170 x 170 cm. :)

Mirinda
2013-09-30 14:44
1

#3 Vilken lyx!

Här springer marsvinen på köksgolvet så ofta vi hinner ta ut dem. Det blir dock inte varje dag, tyvärr. Men det kan bli flera turer vissa dagar, eller också får de vara ute extra länge om de inte luftat sig på några dagar.

Men våra marsvin hanteras otroligt mycket varje dag. De bor mitt i vårt vardagsrum (buren fick inte plats någon annanstans), så de är verkligen med i allt som händer. De sitter i sin husses (min son) knä när han läser läxor och även när han fikar. Han har dem med sig för jämnan. Han går ofta omkring med dem innanför kläderna och de njuter i fulla drag av värme och mys.

De studsar gärna omkring i husses säng och blir gosade och bortskämda med gurka och/eller persilja. För säkerhets skull brukar jag kolla att marsvinen och sonen inte somnar ihop i sängen. Det skulle de allt må om de lyckades med.Skrattar

Sent på kvällarna gosar jag med dem framför TV:n och skämmer bort marsvinsprinsarna med lite maskrosblad eller en kvist kryddgrönt. 

Min sambo är väldigt morgonpigg, så han och marsvinen är uppe med tuppen och umgås i lugn och ro en stund de med. Jag och sonen kallar sambon/pappa för "Gurkgubben". Så fort marsvinen ser "gammelhusse" tidigt på morgnarna skriker de högt efter sin morgon-gurkskiva. Sambon brukar gulla marsvinen rätt ofta också, när han tror att vi andra inte ser och hör. Han vill inte gärna låtsas om att han är så lindad runt tassen av dem.😂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[[tjattehonung]]
2013-09-30 16:35
0

Mina springer lösa hela tiden på mitt rum men de äter och bajsar och kissar i en låda på 60x60

Lilje
2013-09-30 19:51
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag försöker ta ut mina varje dag, minst en timme. Golvtid är viktigt för den mentala stimulansen, så det är något jag prioriterar över gosande i soffan t.ex. Det händer ibland att jag verkligen inte hinner ta ut dem, ibland flera dagar, men det är helt OK då de bor ganska stort. (ca 400x80 cm/8 marsvin). När jag var yngre och hade marsvin hade jag mycket mer fritid och då var de alltid ute varje dag i flera timmar, men jag tycker det fungerar bra med golvtiden nu i alla fall.

Såhär kan det se ut hos oss :)

EvaLuna
2013-09-30 21:36
0

Mina två pälsbollar kan själva gå ut till en yta på ca 140 x 80 cm där de finns gnaggrenar, en "fotboll" (kattleksak som de ibland kommer pellets ur när man knuffar runt den), ett hus & en toalett. De varierar väldigt hur populär uteplatsen är. Ibland hänger dom där jämt, ibland bara den ena grisen & ibland inte alls.

Annars får dom såklart knätid & blir gosade med :-)

Sweetie.se
2013-09-30 21:44
0

Mina springer fritt på golvet i mitt rum när jag är hemma.

Självklart är alla sladdar undangömda eller marsvinssäkrade 🙂

Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät

Jarado
2013-09-30 21:44
0

#4 Haha, här hemma är husse "Gurkmannen". Grisarna vet att när husse kommer hem ifrån jobbet så kommer han med en godbit 😃.