avel
hur gör man när man ska släppa ihop hanen och honan? kan man släppa ihop hanen med fler honor om man har en ända stor grupp? kan man släppa in hanen till honorna även om det gå 2 kastrater i gruppen?
Hur menar du nu? Du kan inte släppa in en hane till en flock honor. Då parar sig ju hanen med alla honor när han får chansen.
menar att om man har 2 honor så man bara kan släppa in hanen till de. har 2 honor som går med 2 kastrater så jag undrade om de kunde gåå med hanen och honorna? ska hanen bara vara hos honorna en dag eller flera dagar?
Nu kommer häxan Surtant och sträcker upp ett pekfinger och säger stopp och belägg.
Är din fråga bara en fråga i största allmänhet och du inte har marsvin?
Eller är det så illa att du pratar om dina egna marsvin? Om det är dina marsvin så gör ingenting alls. Innan man börjar med någon form av avel måste man ha erfarenhet av marsvin i allmänhet och sen läsa på ordentligt, och det kan du inte ha gjort när du ställer de här frågorna. Att sätta ihop marsvin för att de skall bli flera är allvarliga saker. Så pass ofta som kanske var fjärde dräktighet går på tok, och då gäller det att ha kunskap och resurser.
det var bara i allmänhet då jag undrade bara, vill börja med uppfödning om något år, några tips hur man kan lära sig mer? åka på utställningar? besöka uppfödare?
Mitt tips är att besöka uppfödare, det gjorde jag och lärde mig massor :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är även bra att ha kontaktvmed en eller flera uppfödare som man kan maila funderingar med :) Sen tycker jag absolut att du ska besöka utställningar! Roligt och lärorikt.
#4 Det bästa sättet att lära sig mer är att skynda långsamt. Allt går inte att lära sig på en gång. Personligen tycker inte jag att avel ska bedrivas av någon som är omyndig, oavsett djurslag. Att ansvara för inte bara ofödda och nyfödda ungars liv, utan även mammans liv är ett enormt ansvar, ett ansvar som ingen minderårig ska ha.
Kunskapen ska finnas. Mycket kan man inte läsa sig till utan att upplevas, och ingen uppfödare är fullärd. Man lär så länge man lever, hela tiden.
Platsen ska finnas. En hona får mellan 1-6 ungar. Det betyder att honan kan få 6 hanar i en kull. Ibland är det svårt att sälja ungar, ibland blir ungar kvar i många månader. Har du plats att smälla upp 3 extra burar till de 6 hanarna? Kanske till och med för resten av deras liv om de aldrig blir sålda?
Du nämner att du ska para flera honor på en gång. Tänk om oddsen slår till så att alla honorna får 6 hanar var, och ingen blir såld? Inte så troligt, men det är mycket som inte är så troligt med marsvinsavel som faktiskt händer.
Ekonomi. En dräktig hona behöver mycket mer mat,, mycket mer grönsaker, än en icke dräktig hona. En dräktig hona kan drabbas av många komplikationer, vilket inte är ovanligt. Hon kan få toxicos och du kan tvingas ta dig till jourveterinären klockan 3 en söndagmorgon vilket kan sluta med en nota på 6000 kr och en död mamma med döda ungar, finns pengarna?
Summan av kardemumman, lär, bli vuxen om du inte är det ännu, spara ihop en budget, gör en långsiktig plan.
Sett från de frågorna du ställt idag så är du långt ifrån redo att starta en avel. Tid finns alltid. Är du seriöst intresserad av avel, ta tiden och använd den maximalt, så kommer du när du är redo att få den bästa starten på din avel man kan få. :)
Och just det: Sökfunktionen. Använd den. Det finns tusen och åter tusen trådar på forumet från andra som funderat på samma saker du själv funderar. Uynyttja dom! :D
Och välkommen till Mif! :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
odlar en hel del själv, har ett stort hus där det kommer vara 6 burar och 2 sjukburar. i vinter kommer det bo vaktlar och höns i några, men dessa flyttar ut sedan till våren. i nödfall kan man ta kompostgaller och göra små hagar till de. å våren får även marsvinen flytta ut i inhägnader. jag är minderårig, men min kära mor älskar marsvinen och vill också starta en uppfödning så jag blir ju inte ensam med allt :)
någon som vet om det är en utställning i dalsland eller värmland snart?
två kastrater och honor i samma bur skulle jag inte våga ha. Skulle vara rädd att hanarna börjar bråka..
då blir det väl i så fall några/någon hona med en kastrat då :)
#9 Kolla smf's hemsida! De har ett kalendarium där :)
#8 Höns i bur? Brukar inte vara så bra, de behöver yta. Samt att du bör inte ha marsvinen i samma rum eller i deras burar sen pga flera anledningar. Vill du ha mer info ang det kan du pma mig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej Djurkillen! Välkommen till Marsvin i Fokus!
Så bra att du frågar uppfödarna här; för här finns en stor samlad erfarenhet av marsvin i allmänhet och avel i synnerhet bland de medlemmar som fött upp marsvin i många år.
Mitt råd är att du läser i de trådar som handlar om dräktiga honor här på MiF. Charlie i #7 kan säkert tipsa om vad de trådarna heter för hon har startat sådana.
Själv skulle jag aldrig fixa att föda upp marsvin. Visst är det härligt när allt går bra; när honor och ungar är starka och friska. Men när det inte går bra och ägarna kämpat med stödmatning natt som dag och honor och ungar ändå dör, utan att de kämpande ägarna kan göra något… Nej, det skulle jag inte klara.
Lycka till med ditt kunskapssökande!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
ska bara bo 2 hönor där som ska få äta upp sig, då de är lite magra.
#15 Dock är deras "damm" inte bra för marsvinens lungor, så det är inte bra att de är i samma rum. Höns "dammar" nämligen en hel del.
#16 jag har haft vaktlari samma rum som marsvinen utan problem.
#17 Jag skrev hönor inte vaktlar 😉
För h*n skrev högre upp att det var vaktlar & höns.
Vaktlar är inte på samma vis som höns när det kommer till sånt.
har flyttat hönsen nu så de förr näringsrikare mat. så hoppas att de får lite hull innan jag flyttar in hönsen :)