Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 982 ggr
emmaaslund
0

Uppblåst & knäppande

Har en 5 veckors-unge här hemma som haft uppblåst mage nu under några dagar. Först trodde jag att det var en bebismage och att den bara var lite rund men jag har nu upptäckt att den faktiskt är ganska stor och, inte hård men ändå hårdare än en vanlig marsvinsmage. Hon äter, dricker, busar och rör sig precis som de andra ungarna. Bajseriet verkar det inte vara något fel på, där är fina mörka pluttar. Jag läste runt en hel del här på MiF och fann Minifom som en rekommendation mot uppblåsta marsvinsmagar. Köpte hem det för någon dag sedan och började ge henne det men det verkar inte bli bättre. Har masserat hennes mage också för att se om det skulle hjälpa. Ni som har erfarenhet av Minifom, hur lång tid brukar det ta innan det verkar? 

Nu ikväll när jag hade henne uppe hörde jag även att det knäppte i luftvägarna. Inte högt och inte sådär jättemycket, men ändå tillräckligt för att notera. Är detta tecken på förkylning? Hon är varken rinnig om ögon eller nos och visar inga andra tecken på förkylning. Vad kan knäppandet bero på? Och vad gör jag åt det?

Tacksam för svar.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Lilje
0

Jag har ingen som helst erfaranhet av ungar med knäppande andning, lämnar det till någon mer kunnig.

Men Minifom har jag gett till en av mina honor när hon fick Baytril och reagerade dåligt på det. (Uppblåst och bubbligt, ville inte äta). Proviva + Minifom och hon var bra redan dagen efter.

Om hon inte har problem med bajset skulle jag inte vara orolig för hennes mage, utan fokusera mer på knäppandet för det låter ju inte bra.

idipidi
0

Är ungen lika stor som de andra?

flocken
0

Ballong mage?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

emmaaslund
0

Hon känns mindre i magomfånget idag så det verkar gå åt rätt håll, hoppas att det fortsätter så. Jag tänker nog ändå pilla i henne lite fler droppar tills hon känns helt bra. 

#2 Ja, hon ligger jämte de andra ungarna i vikt och är störst i kroppen. 

Knäppandet hörde jag inte alls idag. Det känns skönt men jag ska vara lite extra uppmärksam.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[Gladamarsvin]
0

Hoppas det går bra med lill tjejen:)