Långhåriga marsvin.
Hej jag har nåra frågor jag gärna vill ha svar på:
1. Hur ofta bör de borstas
2. Hur ofta ska de badas?
3. Är det nått speciellt shampoo de ska ha?
4. Behöver de borstas på ett speciellt sett?
5. Hur ofta klipper man klorna o hur gör man?
6. Ska pälsen klippas? Hur ofta o hur gör man?
7. Vet ni någon bra sida om sånthär?
8. Vet ni någon bra marsvinsblogg?
1. Jag borstar mina 2 långhår max 1 gång/vecka, det räcker. Har en peruan och en lunkarya. Men skiljer lite mellan marsvin så det får man anpassa efter sitt/sina marsvin
2. När det behövs, precis som normalpälsade marsvin. Mina badas 2-4 gånger/år, och inför utställning.
3. Nej. Jag använder hundschampo eller hexocilschampoo
4. Hur menar du då? Du borstar som "vanligt" om man kan säga så?
5. När det behövs, precis som på alla marsvin. Klippar ca 1-2 gånger/månad på mina. Jag brukar hålla mina i famnen eller ha på ett bord och ta upp en tass i taget och klippa klorna. När de är små använder jag klosax, som vuxna en liten klotång.
6. Om man vill klippa sitt marsvin eller ej, bestämmer man själv. Jag klipper bak i rumpan på min ena, för att annars blir han kisseblöt där bak, vilket inte är bra. Man får klippa helt enkelt som man själv tycker är lämpligt/fint, om man inte ska ställa. Vet inte om det klipps på speciellt sätt om de ska ställas i ras.
7. Inte om just långhår.
8. Mångas bloggar här inne är bra, söker du på sajten kommer det upp tråd med bloggar från medlemmar här.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det viktigaste är ju att klippa pälsen så att den inte irriterar marsvinet. Man väljer ju som ägare själv, vissa klipper av allt några gånger om året och några klipper topparna en gång i månaden. Det viktigaste är ju som Frida skriver att hålla baken kort så det inte blir kiss och liknande i pälsen. Skulle jag ha ett långhårigt marsvin skulle jag åtminstonde se till att inget hår når ned till spånet, för jag skulle inte vilja behöva borsta av. Men som sagt, se till att marsvinet trivs, inte blir skitig eller får tovor så går det nog bra :)
skulle inte du skaffa Virvlar TS? För rör det sig om "semilånghår" så behöver man oftast inte klippa mer än eventuellt i baken. Har haft 3 stycken virvlar med semilångpäls och det är bara Pyret jag behöver klippa för hans "släp" är vid baken :P
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jo jag ska ha virvlar :) Har de inte långt hår? #2 och var är semi?
Tack för svar #1
#3 Nej, virvel = blandras. Alltså pet.
Vissa långhårsraser av vissa virvlar också. Men du syftar nog på virvelpet va?
Semi = mellanting mellan långhårig och korthårig kan man säga.
Finns ju långhåriga petmarsvin med.
Jaha okej, tack :)
1. Jag drar en borste genom pälsen på min texel en gång om dan
2. Badar de när de luktar illa/är smutsiga/har ohyra
3. Använder ett milt shampo för hundar
4. Nej
5. Klipper klorna på mina en gång i veckan. Då har jag en som håller i marsvinet och jag klipper klorna
6. Klipper när det börjar bli långt och se "vildvuxet" ut. Då sitter hon på en tidning och äter sallad, jag håller i och mamma hjälper mig att klippa.
7. Du kan hitta en massa bra här :)
8. Nej
Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät
Milo är det pet marsvin med virvlar och låg päls husse och jag klipper ner den till kort då hans päls blir så lång. Bada gör jag inte alls ofta tar ofta en våttservet och torkar bort det lortiga med. Om jag nu badar så tar jag hedensolders mänskliga schampot. Kamma gör jag med en borste till människor då Milo hatar och tycker att katt kamen är otäck..
En säger att de kan få lungiflammation av att badas, hennes marsvin dog efter nån dag. Är det sant?
#8 Ja, om de får självtorka efter badet är det stor risk att de får förkylning som sedan utvecklas till lunginflammation. De ska vara helt torra när man sätter tillbaka dem iburen.
Men hon torka de i 4 timmar
#10 personen torkade väl ändå inte marsvinet i 4 timmar? Eller hur menar du? Då var det i så fall något annat den dog av, inte pga bad. Jo om den fick vatten i lungorna så är ju inte det bra, man ska inte bada huvudet.
Hon skev såhär
man helst ska undvika att bada marsvin p.g.a risken att dom får lunginflammation. Jag hade en hane jag misstänker dog av det, endast tre år gammal. Han hade badat en vecka innan, och sprungit i filt i minst fyra timmar+ att jag torkat. Helt plötsligt låg han bara där helt livlös en dag..
Så länge man torkar dem ordentligt samt ser till att de inte får vatten i lungorna finns inga risker med att bada dem. Antingen fönar man dem eller så torkar man med handduk (då får man dock byta handduk minst en gång, en blöt handduk suger inte upp så mycket).
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Okej ! Ska inte bada huvudet isf :P