Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1881 ggr
Novaline
2013-10-02 02:27
0

Tips på en stege ??

Nån som kan tipsa om en bra stege eller trappa som går till andra våningen eller nåt vad ska man tänka på ? Lutning? Hur mkt m,m håller oxå på med bur bygge nu som är precis färdig målad så ska bara bygge så dom kan ta sig upp till våning nr 2 ? Män som har idéer har ide torka här ….

Marsod
2013-10-02 06:05
1

Lutning är svårt att säga men jag gjorde ett mindre etage till buren. Den rampen är gjord av en planka (sneskuren i ändarna ) med papptak pålimmat. De verkar få ett bra fäste på den samtidigt som ingen fukt tränger in i plankan.

Vid större och högre våningsplan har jag själv funderat i banorna klösbräda för katter. Har sett några tunna sådana med lindat rep runt. Bra grepp samt att längden mest troligen passar den höjd på våningsplanen jag har tänk mig.

//Martin

Novaline
2013-10-02 12:35
0

Tack Martin ska genast ut på jakt :)

Marsvinsmamman
2013-10-02 21:26
2

Ett tips från mig kommer här: På min ramp har jag fäst finkornigt sandpapper på hela gångytan. Rampen är gjord av en bräda med sidoväggar av masonite. Sandpappret hindrar halka OCH, en av de stora vinsterna, ger en naturlig slitning av marsvinens klor. Det blir ju så lätt annars att djur som endast eller oftast hålls inomhus på andra underlag än naturens mark, får klor som knappt slits alls på naturlig väg. Självklart måste man klippa klorna ändå, men hos mina grisar är det en väldigt stor skillnad på klorna före och efter sandpappersrampens införande.

AndreaSäll
2013-10-02 21:37
0

#3 Tack för tipset, håller på att bygga våningsbur och allt utom rampen är färdigt😃

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

Novaline
2013-10-02 21:38
0

Tack 3# :D

Ull123
2013-10-02 22:07
0

Vi har en tvåvåningsbur med ramp, två ramper med en avsats på mitten. Först en planka med typ sandpapper på och fastsatt i krokar i avsatsen som sitter fast i ett hörn sedan en planka till åt andra hållet. Oj, det var kanske inte lätt att förstå, borde nog fota. Det är alltså bara avsatsen som  sitter fast, plankorna kan man ta bort. Sandpapper på är toppen.