Tappar päls
Kan vara sellnic, alltså marsvinsskabb tyvärr. Vilka fler ställen har han tappat? Kliar han sig mycket och håller han bra vikt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sellnic, svamp eller annat, kontakta veterinär vilket som.
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
Han kliar sig ganska mycket och då han tyvärr är den underlägsna av våra marsvin får han minst mat men vi försöker att ta upp honom och mata honom ensam, men han känns väldigt tunn…
#3 Då låter det som sellnic. Åk in till veterinär och kolla upp det. Behöver behandlas så snart som möjligt i så fall.
Väldigt likt sellnic! I detta blogginlägg har jag skrivit och bild finns: http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/2013/03/da-var-det-dags-igen.html
Det kan bli allvarligt om det går för långt, marsvinet får kramper av klådan och kan dö. Så snarast till veterinär! Alla marsvin måste behandlas samtidigt.
Det är nog Sellnic, du behöver så fort som möjligt åka till vetrinären.
Hoppas det går bra <3
Tack så mycket för svaren! Ska ta han till veterinären och få medicin mot sellnic:)
#7 Du måste säga till veterinären med hur många marsvin du har, för alla ska behandlas samtidigt 🙂
Jag hade stronghold när jag hade det, gav 2 dagar i rad, sedan 14 dagars uppehåll, och sedan 2 dagar igen. Ev en tredje omgång med.
#8 två dagar i rad?? varför det? Har aldrig hört att någon gjort så förut…
#9 Hört flera som gjort så, samt att veterinären sa det.
Fungerade superbra här, och det försvann 🙂
Aha ok. Jag har fått recept av Marianne Tornvall och då var det 1 applikation och sedan upprepa efter 14 dagar å så gör de som jag varit i kontakt med. Intressant att höra iaf.
#11 Ja jag tror det fungerar vilket som, om man ger 2 dagar i rad eller 1. Bara det försvinner 😛
Ja det är ju huvudsaken!