Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1527 ggr
Fidofrida123
0

Köpa marsvin

Hej! Jag ska köpa marsvin och vill gärna veta mer om hur stor buren ska bara för 2st marsvin och hur den ska vara inred och vilken miljö den ska ha? Kallt/varm/drag och vilken höjd buren ska stå i. Är det okej att den står på ett stabils stort bord eller ska den stå på marken? Och hur ofta ska djuren ha tillsyn? Vill även veta hur ofta och hur mycket mat marsvinen ska ha. Vill gärna vara påläst innan jag bestämmer mig för att skaffa en nu familjemedlem :)

Arinah
0

Välkommen hit :-) Svar på dina frågor får du från utmärkta Artiklar här på sidan. Sen kan du söka med sökfunktionen. Hittar du inte allt du önskar veta, så återkom med flera frågor.

Kul att du fastnat för marsvin förresten 🙂

Har du några på ingång eller letar du?

Fidofrida123
0

Tack så mycket! Jag letar fortfarande ^^ hoppas jag hittar några snart!

Fridaaaa
2

Jag rekommenderar minst 120x60 eller 120x50 bur till 2 marsvin, gärna ännu större om du får plats och har råd🙂

Varsitt gömställe till marsvinen i buren, kan vara hus, tunnlar, broar mm. Sedan då såklart matskål och vattenskål/vattenflaska vilket man nu vill ha. Jag har inte höhäck till mina men vissa har det. Viktigt är då att den inte sitter för högt upp (deras nackar är det inte bra för i så fall)och inte heller att de kan hoppa in i den och riskera att fastna.

Om den står på bord eller golvet, beror på en själv vad man föredrar.
De ska inte stå i drag eller direkt solljus. Marsvin får inte bo där det är under 0 grader, helst ca 10-22 grader ungefär. Jag personligen har 18-22 grader till mina, lite olika.

Jag ser till mina minst 2 gånger/dag.
Fri tillgång på hö ska de ha. De får grönsaker 1 gång/dag- Ger även mina havregryn och havrekross, bättre än diverse pelletssorter, innehållsmässigt osv. Grenar några gånger/vecka.
Hur mycket de ska ha skiljer lite beroende på marsvinen och vd man ger för kost🙂

Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fidofrida123
0

Åh tack så jätte mycket :D

maijasjodin
1

Glöm inte att marsvin ska vara minst 2 st! :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/