Böld - operation.
Hej! Som ni vet har Humla fått en böld under hakan och istället för att fylla på den gamla "fråge tråden" med uppdateringar gör jag det här istället då jag vet vad det är under hennes haka. Men något som är bra är hennes allmänna tillstånd! Hon är pigg & äter som ett marsvin ska göra! 😄👍 Vi var hos vet idag och vi ska komma tillbaka och lämna in henne för en operation på måndag, de ska ta prover och ta bort hennes knöl. Jag är jätte orolig eftersom att hon ska bli sövd. :( Jag köpte med mig lite CC hem ifall att hon inte kommer igång med maten efteråt, dessutom är det alltid bra att ha hemma! (Jag ska byta pellets också för den jag har nu är Inge vidare bra. Men det gör jag en ny tråd om!) Jag är så orolig för operationen… 😥
De ¨år bra ska ni se! I vilket fall har ni inte mycke val…? Ska hålla tassar & tummar för er 🌺
Vad är det som orsakat bölden? I mitt marsvins fall var det en inflammerad tand och dom drog ut den under operationen. 4 gånger har jag haft marsvin som behövts sövas och de har vaknat upp alla gångerna. Förhoppningsvis går det lika bra för Humla. :)
Vi håller alla tummar och tassar här för att det går bra med operationen. Krya på dig, Humla
!
Gozo, Dumle och deras tre tvåbeningar
PS. Gozo får något glansigt i ögonen😍och vill inte säga vad det är. Men det vet vi ju redan allihop.
DS.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Tack så mycket! Ännu vet vi inte vad det är som orsakat bölden, men vi tippar på en ungdomsböld. :) Lilla Gozo då ♥
Hoppas att det går bra för Humla
Idag hejar vi på Humla!
Jag tänker på dig, Humla.
❤️-hälsningar från Gozo
Alla tummar, tassar, tankar & hejar rop har hjälp för allt har gått jätte bra! ♥ Hon fick bort sin dumma böld och fick sy ett stygn, hon är liten omtumlad efter operationen och alla mediciner. Men nu behöver jag inte göra något mer förutom att se till så att det läker! Hon går ensam i en extra bur med handukar som underlag och en massa fleece! För hon får absolut inte bli kall. Det är ju väldigt surt att sånt här händer för alltihop gick på 3'5 ungefär.. Men jag är glad att allt gick bra! Direkt när jag satte ner henne i buren var hon lite svajig men började äta hö med desamma! Hon måste vart hungrig lilla hjärtat, hon fastade sen igår kl 22 & en natt utan hö! Ja då är man lite grinig ;)
Såret..(Ni kan välja om ni vill se det eller inte!)
Hon har kliat upp såret och idag tvättade vi med desinficerings sarvetter. Hon bor fortfarande ensam eftersom såret är öppet och bölden kan smitta. Såret hade läkt så fint och så var hon där och skulle klia upp! :(
Men lilla Humla! Nu får du sluta klia så du får vara med dina kompisar snart igen :(. Hoppas hon mår bra i övrigt och att såret i fortsättningen läker fint, go Humla!
Varför fastade hon? Marsvin skall absolut inte fasta ens inför operationer!
Stackars lilla Humla. Det kliade förstås så infernaliskt att det var svårt att låta bli. Och nu måste det läka om igen.
Försök hålla tassarna i styr så blir du fortare av med klådan!👍
Gozo skickar en persiljapuss.💋
Hoppas de går fint med tjejen håller tummar och tassar ❤️
gumman. härligt allt gick bra
#12 För vetten sa att hon skulle fasta, det var inte alls länge hon var utan hö. Hon hade ätit väldigt mycket innan 22 & var full i magen. Men om det inte var bra att hon var utan mat på natten när hon oftast sover så skulle jag ju självklart kollat upp det innan men jag litade ju på vetten. :( Tack för du sa det nu Bohan85! Så vet jag det om jag behöver vara med om någon marsvins operation igen. Ja jag tycker lite synd om henne nu när hon är ensam, jag tror att hon saknar kompisarna! Har filat klorna riktigt korta och runda så att det inte ska vara sååå lätt att klia upp. :(
Det var antagligen inte någon veterinär som var expert på marsvin. Men klart man litar på veterinären om man inte vet själv, det gjorde jag själv när jag var ny på marsvin. Nu bor jag bara en timmes bilväg från Marianne Tornvall så jag har tur.
Det kan snabbt bli livshotande om marsvin inte äter. Skönt att hon klarade sig.
Marsvin skall äta de flesta av dygnets timmar, även nattetid.
Hoppas allt är fortsatt bra med tjejen!