Dutch?
Hej allihop! Jag måste fråga… När jag var liten kändes som om ungefär varannat marsvin hade dutchteckning. Antingen så var de vita och svarta eller vita och bruna (golden). För mig är de liksom sinnebilden av hur ett marsvin "ska" se ut. Jag tycker att massor med teckningar och raser är fina, men jag undrar lite vart alla holländare tagit vägen? Eller är de vanligare än jag förstått?
Om någon har ett sånt marsvin får ni gärna lägga in en bild!
Hej
Lustigt det är faktiskt den uppfattningen många (vad jag antar) i vår ålder säger när de köper djur av mig. Men jag tror de flesta nog var två eller trefärgade förr och med bläs.Tyvärr är det inte många idag som föder upp denna underbara ras.Svårt att få utställningsbara men underbara roliga djur är dem. Utmaning ska det vara.I Sverige är det väl i princip jag och sedan några som har i mindre skala.I Finland finns det i alla fall två stycken men i England betydligt fler.
Åh, dutch är så fint! #1 Vad heter din uppfödning? Vilka färger har du? :)
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
SMF 345 Confettis :)
Just nu bara de goldens men har haft svarta och goldenagoutis.Sen har jag nuen "vild" plan på att göra Blue Dutch men det kan ta måånga år innan de blir färdiga.
Otroligt fina grisar du har! Låter också som ett spännande projekt. :) Jag hade tidigare en kelisgrabb som var dutch i svart. Han gjorde mig förälskad i teckningen. :)
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
#4 Gillade Blue Dutch idén. 😃 Har funderat lite på samma fast magpie men kände att det kan vara bra att få till RIKTIGT svarta magpies först. 😉Det räcker nog att göra dem i svart, choklad, lilac och beige.
Förövrigt håller jag med TS tyckte också att ALLA marsvin var dutch tecknade eller åtminstone hade alla stor bläs när jag var liten. Numera tycker jag alla är black/golden eller goldenagouti. med inget eller minimalt med vitt..
Tack alla för svar och särskilt på bilden med alla fina, fina grisar! Kanske var det dutch-marsvin på någon påse med foder eller på höet eller spånet som gör att den teckningen verkligen bitit sig fast?
Jag är själv väldigt förtjust i teckningen Dutch, och håller på att starta upp till en uppfödning av Rex-marsvin i Golden/ White med sikte på Dutch teckning… 🙂