Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1251 ggr
MoaIndra
2013-10-12 16:30
0

Vad hände?

För två månader sen köpte jag två goa glada grisar som bara efter tre dar blev väldigt tama, men för två veckor sen började dem klia sig alldeles för mycket. Min ena hona (Moa) kliade stora sår som fick mig att spy när jag såg dem, och det blev ett band från ena siden över ryggen och till andra sidan utan päls, bandet var fullt med små sår. Och Moa förvandlades från värdens goaste tjej till ett monster. Så fort jag stoppa ner handen i buren och skulle fylla på mat byta vatten städa vad jag än skulle göra så sprang hon fram och försökte bita mig, när hon inte var upptagen av att försöka äta upp min hand så satt hon helt blixtstilla i ett hörn. När jag elr någon annan var i rummet satt hon bara i sitt hörn, hon gick inte ens och åt när vi var där inne. Jag satte mig på golvet och väntade på att hon skulle äta jag väntade och väntade men hon satt där i sitt hörn. Jag satt och väntade i flera timmer men inget hände. Dagen innan veterinär besök hittade jag en spray i en djuraffär som ska hjälpa mot 20 olika slags typ löss, och eftersom att vi inte har råd med veterinär besök egentligen så testade vi den. Jag tog upp Moa så fort som möjligt och spraya in henne så fort jag kunde och snabbt ner i buren igen sedan gick jag och la mig. Nästa morgon hade monstret som bets och bara satt i sitt hörn förvandlats till en go glad tjej som springer runt och leker, av det hemska monstret hon varit för bara några timmar sen fanns inget kvar. När jag stoppade ner handen i buren sprang hon fram till den men inte för att bitas utan för att leta godis. Hon ville mer än gärna komma upp äta när jag är i rummet och springa runt och leka. Efter bara två gånger sv behandlingen blev hon helt frisk såren läkte eftersom att hon inte kliade upp dem och hon kliade sig lika lite som ett friskt marsvin. VAD HÄNDE?????😨 Tror ni hon förstod att jag ville hjälpa henne???

busKotten
2013-10-12 16:48
2

Jag tror att anledningen till att hon bet dig och gick till attack var att hon helt enkelt hade väldigt ont! Kan själv känna hur ont det måste göra bara vid tanken av det… om nu sprayen hjälpte till att lindra hennes besvär tror jag också att hon kan koppla det till dig och bli som vanligt kring dig igen…

Är det andra marsvinet behandlat? Om det rör sig om Ohyra på det ena marsvinet så behöver även det andra marsvinet behandlas då det också är smittat (även om det tillsynes inte verkar så).

Jag skulle också rekommendera att ta dina marsvin till veterinären trots att det värsta verkar vara över. Vid ex skabb behöver marsvinen behandlas med receptbelagd Stronghold…

Hoppas att allt går bra!

MoaIndra
2013-10-12 17:43
0

Japp båda marsvinen är behandlade 5 gånger alla knölar dem har haft och alla sår har läkt, min granne har varit veterinär i ett halvår typ men hon har ju pluggat till veterinär ganska länge så hon kan ganska mycket hon säger att det her försvunnit vad det nu var dem hade men att jag ska fortsätta med sprayen ett tag till

busKotten
2013-10-12 20:47
0

Vad bra!

Skönt med en granne som är veterinär :)

bohan85
2013-10-12 22:32
14

MEd risk för att låta tråkig så skaffa inte djur om man inte har råd att ta dem till veterinär om det behövs! Försäkra dem även gärna.

MoaIndra
2013-10-13 13:38
1

Jag vet att man inte ska skaffa djur när men inte har råd med veterinär men det blev så ändå, dem flesta släktingar jag har har dött ov olika sjukdomar. Och nu har även mina föräldrar dött så marsvinen var en tröst jag fick av min ända levande släkting som bor i Sverige.

kamron
2013-10-13 19:34
0

#5 vad heter medel som du köpte i djuraffären?

bohan85
2013-10-13 20:39
0

#5, beklagar. Skönt att det löste sig för ditt marsvin.

MoaIndra
2013-10-15 15:39
0

Jag vet inte vad medlet heter är inte hemma just nu heller men ska kolla när jag kommer hem #6